Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / LAMBORGHINI GALLARDO LP 570-4 SUPERLEGGERA (2010)

Om aan de snellere en wendbaardere Superleggera te komen, pitste Lamborghini 70 kilo af van zijn Gallardo. Klinkt eenvoudig, niet waar? Misschien wel te eenvoudig...

LAMBORGHINI GALLARDO LP 570-4 SUPERLEGGERA (2010) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Hoe bedoel je, te eenvoudig? Werkt het niet misschien?

Tja, daarvoor was onze eerste kennismaking wat te kort en ons race-ervaring wat te mager. Het is namelijk pas op de limiet dat je het verschil echt zou moeten voelen, een grens waar we tijdens onze test echter nog ver af waren. Vergeet niet dat de huis-tuin-en-keuken Gallardo al een bijzonder drieste 560 pk en 539 Nm uit zijn 5,2 liter-V10 weet te puren, een vermogen dat door een lichte wijziging in het motormanagement nu met 10 pk wordt opgedreven. Vandaar dus de 570 op de kont van de Superleggera.

 Al dat vermogen wordt als vanouds gemanaged door de gerobotiseerde zesbak, een schakelaar waar je best zelf het heft in handen neemt, wil je niet steeds de Marie-Louise dansen telkens de boîte op- of terugschakelt.

Nu goed, die paar extra paarden kan je dus alleen voelen als je echt het onderste uit de kan haalt. Dan passeer je, vanuit stilstand, de 100 km/u in 3,4 tellen, zie je de 200km/u markering na 10,2 tellen passeren en briest je lichtgewicht stier gewoon door tot 325 km/u. Op de topsnelheid na, allemaal net een zucht sneller dan de standaard-Gallardo. Gelukkig bespaarden de Italianen ook op geluidsisolatie, dus is het niet zo moeilijk te horen met welke Lambo je op pad bent.



Waarom zouden we dan voor de Superleggera kiezen?

Gesteld dat je het geld ervoor had, bedoel je? Wel, omdat deze Gallardo net dat tikkeltje exclusiever is dan de gewone. En uiteraard omdat er goed is over nagedacht. Waar het maar kon, vervingen de Italianen de gebruikelijke bouwstoffen door koolstofvezel elementen. De motorcover, de zijschorten, de diffusor, de spiegelbehuizing, de kofferspoiler, het zijn maar enkele van de onderdelen die een carbonkuur ondergingen. Wat die koffervleugel betreft: standaard levert Lamborghini een bescheiden exemplaar, maar als je het ons vraagt, past alleen de Boeing-achtige spoiler bij de Superleggera.

Naast de koets werd ook in het interieur het één en ander aangepast. Deurgrepen, de middenconsole, de zitschalen, je kan het zo gek niet verzinnen of het werd gemaakt uit koolstof. De bekleding van de binnenkant veranderde trouwens ook en werd in een lichter alcantarapakje gewrongen. Zelfs het glas ontsnapte er niet aan. De zij- en achterruitjes werden voor de gelegenheid vervaardigd uit polycarbonaat net als het doorkijkraam in de motorklep.

Al die inspanningen samen zijn dus goed voor een gewichtsbesparing van 70 kilo en een totaalgewicht van 1.340 kilo. Daar stopten de Lamborghini-ingenieurs wel. Een airco of een hifi-installatie kan je dus nog altijd aanvinken, terwijl ook de vierwielaandrijving, die de Gallardo-familie letterlijk verzegeld aan het asfalt, gewoon behouden blijft.



Goed, maar is het nu een 'do' of een 'don't'?

Goh, dat hangt er een beetje vanaf. Wij, als gewone sterveling, zouden de Superleggera aan ons voorbij laten gaan. Niet alleen is hij oncomfortabeler dan de gewone Gallardo, hij kost met 212.234 euro ook bijna 32.000 euro meer. Bovendien mogen we er niet aan denken dat we met ons carbonnen spoilerlipje vooraan zouden blijven hangen aan een verkeersplateautje, een in België niet ondenkbaar scenario. De kosten daarvan bezorgen ons nu al nachtmerries, wat zou dat dan zijn mochten we effectief een dergelijke Lambo in onze garage hebben staan? Nee, nee, gewoon is al zot genoeg.



Motor: V10-benzine, 5204 cc, 570 pk (8000 opm), 530 Nm (6500) Transmissie: vierwielaandrijving, 6R Prestaties: 325 km/u, 0-100 km/u in 3,4 sec Normverbruik: 13,5 l/100 km Prijs: 212.234 euro

In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Gallardo

Geschreven door op