Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontvang gratis een Audi Quattro met uw abonnement op Autowereld, formule v.a. 48 euro

Ontvang gratis een Audi Quattro met uw abonnement op Autowereld, formule v.a. 48 euro

Lees meer

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lamborghini Huracan Evo (2020)

In avant-première opent vandaag Dream Cars op het autosalon. Dat treft! Jullie hadden van ons immers nog een test van de gefacelifte Huracan tegoed.

226.330 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Lamborghini kan maar niet genoeg exemplaren van de Huracan bouwen. Het is een historisch succes waarvan eerder deze week nog een nieuwe versie werd aangekondigd onder de noemer RWD. Een achterwielaandrijver dus. Alvorens we daarvan achter het stuur kruipen, hadden jullie nog een test van de vierwielaangedreven Evo tegoed. Evo - niet Eco! - dat is kort Italiaans voor een facelift met extra spieren en meer vuistslag. Volgende updates hebben de bloedstollende coupé weer een stuk krasser gemaakt:

  •  0-100 km/u in 2,9 sec., 0-200 km/u in 9,0 sec.
  •  Motor uit de Performante 
  •  Betere aerodynamica
  •  Aanraakscherm met telemetrie en Apple CarPlay
  •  Proactief chassisbrein
  •  Magnetorheologische dempers standaard
  •  Vierwielsturing
  •  Eerste met spraaksturing via Google Alexa

De concurrentie?

Uit het nabijgelegen Maranello komt de F8 Tributo. Die is sneller, maar moet tegenwoordig genoegen nemen met turbo's. Idem voor de McLaren 720 S, een auto met exact dezelfde prestaties als de Ferrari. De Huracan pareert met een extra aangedreven as. Dat scheelt als de (race)baan plots door een plensbui wordt geteisterd. Het blijft een verre worp, maar de gloednieuwe Corvette staat met zijn atmosferische én voortaan centraal achterin geplaatste motor parater dan ooit.

Testomstandigheden:

Vlaanderen, een mix van polderwegen en autosnelweg.

Specificaties testvoertuig:

Koetswerkkleur: Arancio Xanto

Banden: Pirelli P Zero Trofeo, Aisir, 20-duim, Titanium

Leuk weetje:

Op vijf jaar tijd heeft Lamborghini al evenveel Huracans geproduceerd als het ooit Gallardo's heeft gemaakt. Het gaat om exact 14.022 stuks. Als de Evo op hetzelfde elan verdergaat, zal hij dubbel zo goed over de toonbank zijn gegaan als zijn voorganger.

Dit ruikt naar een Performante in een maatpak.

Wat hij voornamelijk van de Performante erft, is de extra krachtige tiencilinder. Voor de actieve aero ALA, de vaste achterspoiler of het carbon interieur bedankt de Evo. Wel kan hij nu rekenen op 640 paarden die achterin liggen te bonken. Dat er nu partikelfilters op de V10 zitten verhindert niet dat de Evo in 2,9 seconden aan 100 km/u staat. De motor reageert zo snel dat je met de spatels van de robotbak met dubbele koppeling moeite hebt om de schakelmomenten bij te houden. Alert zijn, blijft de boodschap, al zijn er trucjes genoeg (zie verder) om je fouten te vergeven.

Onder de 7 minuten duiken op de Nürburgring, zoals zijn illustere hartdonor, zal er niet in zitten. Maar vergis je niet, deze Huracan accelereert net zo wervelend als de gelijknamige rollercoaster in Bellewaerde. Rek je de spurts uit tot hogere snelheden, dan moet deze Lambo zijn rivalen uit Maranello (F8 Tributo) en Woking (McLaren 720S) echter laten voorgaan. Met een kleine marge, maar goed, we geven het mee uit volledigheid, want in de wereld van supersportwagens telt elke seconde. Weet dan dat de Lambo op de 0-200 km/u één tel moet prijsgeven.

Waar neemt-ie wraak?

De Huracan Evo teert op een heel andere charme. Een van de vervlogen soort. Duw de Anima-knop in 'Sport' of 'Track' (jammer dat die zo onhandig op het stuuranker staat) en de V10 brult en krijst de koeien tot twee dorpen verder van de wei. In vrijloop wordt het vergezeld door een verslavend knetteren van de uitlaat. Dit sonorische genoegen moeten we koesteren, want we vermoeden dat het geen lang leven meer beschoren is. En zoveel sportwagens met een atmosferische motor zijn er niet meer. Het is een dik puntje pro voor de Lambo.

Over landwegen spreidt de Evo ook een opzienbarende wendbaarheid tentoon, te wijten aan zijn vierwielsturing die tegen hogere snelheden dan weer de stabiliteit vooruithelpt. Het is onvermijdelijk een voordeel ten opzichte van andere sportwagens in dit genre. Er is ook de vierwielaandrijving via een lamellenkoppeling waardoor tractie altijd is gegarandeerd ongeacht de weersomstandigheden. Dat geeft de F8 Tributo en de 720S het nakijken. Nu is elkeen een goddelijke machine, het is hun verschil in karakter die maakt wat ze zijn. De tol van die extra aangedreven as is in het geval van de Lamborghini een neutraler, zelfs wat afstandelijker, rijgedrag, terwijl de neus minder happig naar de bocht grijpt. Maar laat dat de aandacht niet afleiden van de échte evolutie. Gretiger en bitser dan dit is de Huracan nooit geweest.  

Verder profiteert de facelift ook van de superbe magnetorheologische dempers, nu standaard. Het zorgt ervoor dat de focus van de ophanging niet in een halve marteling ontaardt. Knap, zonder meer, én efficiënt.

Hoe stelt-ie zich op als de koorts stijgt?

Dat hangt vooral van de stand af. In 'Sport' kan je spelevaren en primeert het spektakel, een onderdeel waarin het deze Huracan niet aan bedrevenheid mankeert. Wil je méér drifthoek, dan verwijzen we naar de RWD die dik 30.000 euro goedkoper is. Switch naar 'Track' en alles staat ten dienste om elke vierkante centimeter grip te vergaren en te bewaren. Dan heb je een toegewijd circuitapparaat. 

Voor zijn dynamische kunsten rekent de Evo vanaf heden op een centraal chassisbrein, welluidend Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI) gedoopt. Dat rekent eventjes voor hoe het sperdifferentieel, de torque vectoring-by-braking, de tractiecontrole, de dempers, de vierwielaandrijving én –sturing onder één hoedje met elkaar moeten samenwerken. Elke seconde zendt deze chip 340 signalen uit, waarbij de rekeneenheid voortdurend het gedrag van de auto en de bedoelingen van de bestuurder monitort. Het is een proactieve regelaar die ervoor zorgt dat je alweer een beetje minder piloot moet zijn om die 640 paarden en 600 newtonmeter te bestieren. En dat je ook geen stuntmeester moet zijn om capriolen tot een goed einde te brengen. LDVI redt het zaakje. Volgens Lamborghini vonden hun racepiloten de elektronische bemoeienis van dat LDVI aanvankelijk maar niks. Tot ze zagen dat het hen consequent sneller maakte.

Wat heeft de opsmukbeurt met het interieur gedaan?

De tijden dat supercars digitale analfabeten waren, ligt achter ons. Zonder de middelen van Audi was het natuurlijk niet mogelijk geweest, maar binnenin maakt de Evoluzione zich op voor de Facebookgeneratie. Hij heeft nu een aanraakscherm (in portretmodus) en daarop vind je meer dan Apple CarPlay terug. Als eerste automerk ter wereld kan de bestuurder via Googles Alexa de temperatuur van de cockpit aanpassen, het weerbericht opvragen, muzieklijstjes opsommeren en wat zo meer. Een primeur. En over muzieklijstjes gesproken. Vroeger was er een volumeknop, nu moet je over het scherm wrijven. Of toch maar vragen aan Alexa?

Die digitale intelligentie kreeg gelukkig ook een LDVI-menu waarop je niet alleen kan volgen wat er gebeurt. Na een hot lap kan je het mechanische verloop downloaden naar een stick en zelfs voor vergelijking uploaden in een andere Evo. Op de optielijst staat ook een camera voor beeldmateriaal van je heldendaden tussen de kerbs. En je rondetijden worden natuurlijk ook secuur bijgehouden.

Wat is de AutoWereld-conclusie?

Evo betekent in het geval van de Huracan dat hij krachtiger én geconnecteerder is geworden. Die digitale intelligentie komt niet alleen je jukebox ten goede, op circuit maakt het je ook sneller zonder dat je grote risico’s loopt deze Lambo in de kreukels te rijden.

Dynamisch is de Evo er een eind op vooruitgegaan. Zo naturel als zijn grote rivalen is hij daarmee nog niet. Maar die zet hij fijntjes een hak met zijn atmosferische genoegens uit een tiencilinder. Waar vind je dat nog? Juist ja, bij Audi en zijn verwante maar veel goedkopere R8.

Verwante testen

In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Huracán

Journalist AutoGids/ AutoWereld