Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lamborghini Huracan LP 610-4 Spyder (2016)

De Lamborghini Huracan heeft de looks en de motor om te schitteren als Spyder. AutoWereld doet de test.

226.270 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Het gamma van de Lamborghini Huracan verwelkomt een open Spyder, een variant die door de puristen vaak aanzien wordt als minderwaardig wegens het meergewicht en de mindere torsiestijfheid die dergelijk concept met zich meebrengt. Maar dat neemt niet weg dat de Italiaan er nog steeds geweldig uitziet en dat hij opnieuw aangedreven wordt door een atmosferische V10-krachtbron die 610 pk ontwikkelt.

De Spyder zou wel eens de beste Lamborghini Huracan van het moment kunnen zijn.

  • De Spyder gaat topless in 17 seconden. Desgewenst al rijdend, tot een snelheid van 50 km/u.
  • Speciale deflectoren vrijwaren de cockpit van luchtwervelingen.
  • De Spyder weegt een 100-tal kilogram meer dan de gesloten Lamborghini Huracan.
  • Aan het aandrijfgeheel verandert niets, de atmosferische V10 staat pal. Net zoals de vierwielaandrijving en de gerobotiseerde zevenbak.

Ook als Spyder blijft de Lamborghini Huracan een oogsnoepje...

Dat vinden wij ook. Lekker compact en lekker wild, topless ziet deze schoonheid er nog beter uit. De Lamborghini-designers hebben veel tijd en moeite gestoken in het dakontwerp, wat resulteert in een volautomatische constructie die zich in 17 seconden opent of weer sluit. En dat stripnummertje doet de Huracan Spyder ook al rijdend, toch tot een snelheid van 50 km/u. De aerodynamica werd niet uit het oog verloren, want speciale deflectoren zorgen ervoor dat de cockpit gespaard blijft van vervelende luchtwervelingen.

Lamborghini Huracan Spyder

De dakconstructie compromitteert wel de zichtbaarheid naar achteren. En de spiegels noch de minuscule achteruitrijdcamera brengen enig soelaas, zodat je bij het manoeuvreren verplicht wordt je op te richten en over die brede billen te kijken. Nu ja, een Lamborghini koop je natuurlijk niet voor zijn praktische inzetbaarheid. Dus ook over die wat krappe zitpositie, die piepkleine koffer of lage instap ga je ons niet horen klagen.

Wel over die digitale tellerpartij, waarin Lamborghini een gedateerd, te klein en dus moeilijk af te lezen Audi-navigatiesysteem geïntegreerd heeft. De Virtual Cockpit die Ingolstadt introduceerde op de Audi TT had hier niet misstaan. Wel cool is die startknop die je eerst -zoals in een jachtvliegtuig- moet ontgrendelen vooraleer je het zaakje in gang kan duwen en de V10 de spieren strekt.

Aan de V10 werd niet geraakt?

Neen. En dat hoefde ook niet. De Lamborghini Huracan deelt de centraal achterin geplaatste 5,2 liter-V10 met de Plus-versie van de Audi R8, waarmee hij ook de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling en de vierwielaandrijving deelt. In tegenstelling tot de concurrentie bij Ferrari en McLaren weert het 610 pk en 560 Nm sterke blok drukvoeding, waardoor de soundtrack en de krachtontwikkeling natuurlijker aanvoelen. Zie de naald van de toerenteller gerust als dirigeerstok van een blazersorkest.

Lamborghini Huracan Spyder

De aandrijflijn toont zich meegaand bij het cruisen en enthousiast bij het raggen, mooi bijgestaan door de snel en accuraat van verzetten wisselende versnellingsbak. De acceleraties zijn wat minder explosief dan bij een drukgevoede krachtbron, maar bouwen mooier op en duwen je net zo diep in je stoel. De Lamborghini Huracan is een snelheidsjunkie, maar voor de extra kicks moet je deze Spyder hebben. Met open dak tellen de geboden sensaties dubbel en dik.

Maar een Spyder rijdt wel minder leuk...

De dynamische verschillen tussen de open en de gesloten variant worden steeds kleiner dankzij de enorme progressie in het gebruik van materialen, die het gewicht in toom houden zonder al te veel toegevingen te doen op het vlak van koetswerkstijfheid. Maar er blijft een verschil. De Spyder weegt een 100-tal kilogram meer dan de gesloten Lamborghini Huracan.

Onderweg voelt de Spyder bekend aan. Het onderstelset-up is stevig, maar niet spijkerhard. Aanvankelijk schenkt de Huracan je hopen vertrouwen bij het afhaspelen van uitdagende bochtencombinaties, zoals je die vindt in de bergen rond thuisbasis Sant'Agate Bolognese. Maar ga flirten met de limiet en je verliest je te vaak in onderstuur, al is niet meteen duidelijk of dat nu ligt aan de settings, aan de vierwielaandrijving of aan het stuur met variabele overbrenging.

Lamborghini Huracan Spyder

Saai is het allerminst, maar met het mes tussen de tanden pas je beter op. Want zoals het een echte Lambo betaamt, kan deze Huracan Spyder bokken als een wilde stier. Waar is die rode lap?

Is het genoeg om het een Ferrari 488 of McLaren 650S moeilijk te maken?

Een moeilijke, want bij dit soort sportwagens spelen subjectieve factoren een sleutelrol. Zelf zouden we de Huracan op zowat dezelfde hoogte als de McLaren 650S Spider plaatsen, maar onder de Ferrari. De 488 Spider verenigt het drama van de Lambo met de technologie van de Mac.

Het AutoWereld-oordeel?

De Huracan Spyder is een feest voor de zintuigen. Die rauwe klank, dat sexy lijnenspel en wilde karakter schreeuwen Lamborghini. Jawel, de open Spyder weegt iets meer en rijdt wat minder scherp dan de gesloten Huracan, maar je moet al stevig trappen om die nuances echt te voelen. Genieten doe je sowieso, ook aan slentersnelheden.

Lamborghini Huracan Spyder

In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Huracán

Geschreven door op