Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lamborghini Huracan LP640-4 Performante (2017)

Lamborghini maakt de Huracan naast lichter en luider ook leuker. AutoWereld doet de test met de Performante.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een goede vlag dekt altijd de lading, dat begrijpt Lamborghini als geen ander. Denk maar aan de Superleggera, een Gallardo die vooral lichter wou zijn. Aan de SuperVeloce, een Aventador die vooral sneller wou zijn. En aan deze Performante, een Huracan die vooral krachtiger wil zijn.

Nu gaan de veranderingen tegenover de Huracan een stuk verder dan enkel de motor. Lamborghini zet de Huracan op een dieet én zegent de Performante met actieve aerodynamica...

  • Atmosferische V10, nu 640 pk sterk
  • Performante behoudt vierwielaandrijving
  • 40 kilogram lichter dan de Huracan LP610-4
  • Aerodinamica Lamborghini Attiva zorgt voor extra downforce
  • 0-100 km/u in 2,9 seconden, top van 325 km/u

De V10 blijft turboloos?

Jawel. In tegenstelling tot Ferrari en Mclaren stuurt de Italiaanse stierenfokker nog steeds weg van drukvoeding, tussen de achterwielen schuilt de atmosferische V10 die de Huracan deelt met de Audi R8. De queeste naar extra vermogen loopt langs de Squadra Corse-competitiedivisie, verantwoordelijk voor de Super Trofeo en voor de GT3-racerij.

De ingenieurs zegenen hier met een gouden kleppendeksel gezegende 5,2 liter-krachtbron met een scherper nokkenasprofiel voor meer daadkracht bij hoge toeren, met titanium kleppen die de doorstroming optimaliseren en met een hertekende luchtaanvoer die de verliezen drukt en de motorrespons verbetert.

De Performante kreeg bovendien een aangepaste uitlaatlijn die minder weegt en luider klinkt. Denk aan een straaljager die door je woonkamer vliegt.

Lamborghini Huracan Performante

Zijn ook de prestaties die van een jachtvliegtuig?

Die modificaties aan de V10 duwen het piekvermogen van 610 naar 640 pk en het maximumkoppel van 560 naar 600 Nm, waardoor deze Lamborghini aan 2,9 seconden genoeg heeft om van 0 naar 100 km/u te snellen of om een topsnelheid van 325 km/u te halen.

Al was het hoofdingenieur Maurizio Reggiano vooral om een kanontijd op de Nürburgring te doen. Dat verklaart meteen waarom ook de Performante bij vierwielaandrijving zweert en waarom de ophanging verrassend meegaand blijft. In vergelijking met een klassiek circuit ligt de Nordschleife er nu eenmaal allesbehalve biljartvlak bij. Het opzet slaagde, want met een tijd van 6.52,01 reed testrijder Marco Mapelli het staande ronderecord van de Porsche 918 Spyder spelenderwijs aan gort.

Intussen staat Zuffenhausen weer bovenaan de tabellen, met dank aan de Porsche 911 GT2 RS. Al doet dat niets af aan het bloedstollende tempo dat de Performante erop nahield. 

Maar dat Ringrecord dankt de Performante niet alleen aan wat extra power?

Neen. Die succesvolle aanval op het Nordschleife-ronderecord is tekenend voor de mentaliteitsverandering in Sant’Agata Bolognese. Niet het pure vermogen noch de topsnelheid staan centraal, wel de manier waarop dat machtige prestatiepotentieel op het asfalt gezet wordt.

Dan denken we aan de strakkere onderstelset-up met een specifieke kalibratie voor de stuurinrichting, de koolstofkeramische remmen en de elektronische rijhulpmiddelen. Aan het gebruik van gesmeed carbon, een vooruitstrevend composietmateriaal dat helpt om het totaalgewicht met 40 kilogram te drukken.

En aan het extra spoilerwerk, waardoor de Performante tot 7,5 keer zoveel downforce ontwikkelt als een Huracan LP610-4. Met dank aan de Aerodinamica Lamborghini Attiva of kortweg ALA, een ingenieus systeem dat allerlei vleugels en andere aeroflapjes gebruikt om de luchtstroom en dus de neerwaartse druk te manipuleren.

Lamborghini Huracan Performante

Wat zegt dat onderweg?

Bijzonder vernuftig, die ALA-tovenarij. Maar onderweg hebben we er niets van gemerkt. Het is immers bijzonder moeilijk om te duiden welke aanpassingen welke effecten sorteren. Maar dat de Performante een heel andere Lamborghini geworden is, staat buiten kijf.

Zoveel luider, sneller en extremer dan de reeds behoorlijk luide, redelijk snelle en beste extreme Huracan. Maar op de een of andere manier ook stukken toegankelijker. Meer in balans dan zijn minder performante stalgenoten. Bij eerdere restritten met de LP580-2 en de LP610-4 raakten we wel onder de indruk van hun kunnen, maar het wat afstandelijke stuurgevoel, de soms traag reagerende robotbak en de lichte neiging tot onderstuur zorgden er wel voor dat we de Huracan lager inschatten dan een 488 GTB of een 720S. Maar de Performante dicht het gat met bravoure.

De vooras lijkt zich richting apex te zuigen, de vierwielaandrijving garandeert grip in glibberige situaties en de ophanging weet raad met wegen die de gemiddelde supersportwagen doen gillen als een klein meisje.

Als je dan toch tegen de limieten van de fysica aanloopt, dan glijdt de Performante netjes over zijn vier wielen. Alleen als je het zelf wil, zet de achtertrein zich nog wat breder. Deze vorm van controle ervoeren we nooit eerder aan het stuur van een Lamborghini. We waanden ons een toreador.

Het AutoWereld-oordeel?

Dat is het mooie van de Performante. Hoewel Lamborghini tijdens de ontwikkeling overduidelijk op een aanval op het Nordschleife-ronderecord mikte, heeft het geen eendimensionaal circuitwapen gebouwd. Op een afgesloten omloop klinkt en gaat deze Huracan als een racewagen, maar van de onbeholpenheid op de openbare weg waarvan pakweg een Ford GT zoveel last heeft, is geen sprake.

Lamborghini Huracan Performante

 

 

In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Huracán

Geschreven door op