Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Range Rover P400e Plug-in Hybrid (2018)

Modeljaar 2018 introduceert een heleboel interessante nieuwigheden, met op kop de introductie van een plug-inhybride variant. AutoWereld doet de test met de Range Rover P400e.

145.100 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Land Rover heeft de Range Rover flink onder handen genomen. De Britten hebben het niet over een facelift, maar over modeljaar 2018. En die introduceert een plug-inhybride variant die de P400e-badge op de billen gekleefd krijgt. Daarbij legt Land Rover de nadruk niet louter op het ecologische aspect, maar wijst het vooral op de comfortvoordelen van een door elektrokracht ondersteunde, desgewenst geruisloos functionerende aandrijflijn.

Wat onthouden we zoal over de Range Rover P400e?

  • De P400e is een plug-inhybride met een systeemvermogen van 404 pk
  • De aandrijflijn combineert een 2 liter-benzinemotor met elektrokracht en lithium-ionbatterijen
  • Elektrische autonomie van 51 kilometer
  • Elektrische topsnelheid van 135 km/u
  • Minimum laadtijd van 2 uur en drie kwartier (via snellader)
  • Normverbruik van 2,8 liter en een CO2-uitstoot van 64 gram (NEDC)
  • Vanaf 120.700 euro
  • Als SWB en langere LWB

2018 Range Rover P400e Plug-in Hybrid

Is de PHEV een evolutie van de Range Rover Hybrid?

Neen, die Range Rover Hybrid vertrouwde nog op een V6-dieselkrachtbron. Het plug-inhybride aandrijfgeheel is volledig nieuw. De P400e combineert de 300 pk sterke 2 liter-turbokrachtbron van de Ingenium-familie met een synchrone elektromotor van 85 kW en met een lithium-ionbatterijpakket van 13,1 kWh. De accu's schuilen onder de koffer, wat gevolgen heeft voor zowel het laadvolume (de laadvloer ligt een 5-tal centimeter hoger) als voor de inhoud van de brandstoftank (van 104 naar 90 liter).

De elektromotor situeert zich tussen de benzinemotor en de ZF-achttrapsautomaat, waar normaal de koppelomvormer is ondergebracht. Dat betekent dat Range Rover P400e zijn kracht altijd op dezelfde manier over de vier wielen verdeelt, ongeacht of die dan afkomstig is van de verbrandings- of van de elektromotor.  

Dat levert een systeemvermogen van 404 pk op, het gecombineerde maximumkoppel bedraagt 640 Nm. Op de machtige 5.0 V8 Supercharged na deze P400e de krachtigste Range Rover uit het gamma. En de zuinigste. Het normverbruik bedraagt slechts 2,8 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot 64 gram per kilometer. Toch als je volgens de NEDC-cyclus rekent. Land Rover belooft een elektrisch rijbereik van 51 kilometer, een elektrische top van 135 km/u en een laadtijd van twee uur en drie kwartier.

Minder relevant, maar voor de volledigheid: aan 6,5 seconden heeft de Range Rover P400e genoeg om vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten, terwijl de topsnelheid een 220 km/u bedraagt. Zoals in best vlot, dus. 

 
2018 Range Rover P400e Plug-in Hybrid

De P400e is wat we een valse hybride noemen?

Dat hangt grotendeels af van de manier waarop je deze Range Rover gebruikt. Rijd je vooral korte afstanden, leg je de Range Rover plichtsbewust aan de stekker en spring je slim om met de verschillende rijmodi, dan kan je de tijd naar je volgende tankbeurt aanzienlijk rekken. Doe je dat niet, dan gaat de benzinedorst van de P400e eerder toenemen. Het accupakket duwt het gewicht van deze luxe-SUV immers richting de 2,6 ton. Dat voel je niet alleen onderweg, maar ook aan het tankstation.

Daarom focust Land Rover liever op het toegenomen comfort dat de P400e biedt. Omdat je nagenoeg geruisloos door de binnenstad glijdt. Maar zodra de verbrandingsmotor het heft in handen neemt, merk je wel dat er een viercilinder tussen de voorwielen ligt in plaats van een V6 of een V8. Zonder dat het storend wordt, gelukkig. Ook de overgangen van elektrisch naar hybride verlopen elegant.

Om voetgangers de Range Rover nauwelijks horen komen, heeft de Britse terreinspecialist het AVAS-verwittigingssysteem ontwikkeld. Het geluidssignaal is niet alleen hoorbaar voor de mens, maar is ook getest op honden. Engelsen en hun jacht- en herdershonden...

2018 Range Rover P400e Plug-in Hybrid

Welke toegevingen vraagt de plug-inhybride aandrijflijn?

Zoals we eerder al schreven, maakt het additionele accupakket de reeds behoorlijk corpulente Range Rover nog wat zwaarder. En dat merk je zodra het tempo de hoogte ingaat. Zolang je momentum houdt, zorgt de luchtvering ervoor dat oneffenheden netjes onder de mat geveegd worden. Noem het gerust een vliegend tapijt, een gevoel dat versterkt wordt door de wat luie stuurinrichting en de hoge zitpositie met een uitstekend zicht rondom. Maar ga je aan het gooien en smijten, dan wegen de kilo's eens zo zwaar door. Onder meer door het uitgesproken rollen van het koetswerk bij het bochtenjassen. 

Nu gedraagt de P400e zich best bekwaam onder die omstandigheden. Zelfs wanneer je de zweep stevig doet knallen, verliest de Range Rover niets van zijn goede manieren. Maar het is met merkbare tegenzin. Niet zozeer omdat hij het niet kan, wel omdat het niet netjes is. Te vulgair, weet je wel. Dan liever een modderbad. Want de uitstekende 4x4-capaciteiten blijven netjes overeind, de door het gekende Terrain Response-technologie geholpen PHEV kloutert net zo elegant over de rotsen en duikt net zo sierlijk in een wilde rivier.

2018 Range Rover P400e Plug-in Hybrid

Wat houden de modeljaar 2018-updates juist in?

Al bij al blijft de esthetische fijnslijperij subtiel. De herwerkte lichtunits vallen het meest op, met laserlichten voor- en verduisterde lichtblokken achteraan. Net zoals de opgewaardeerde Sport adopteert ook de Range Rover een heleboel interieurelementen die Land Rover introduceerde op de Velar, zoals het knappe Touch Pro Duo-multimediasysteem met twee 10-inchdisplays en het multifunctionele stuurwiel met aanraakmodules. Het automatische, via de smartphone te bedienen zetelsysteem kwamen we eerder tegen op de Land Rover Discovery, de Activity Key leerden we kennen op de Jaguar F-Pace.

Modeljaar 2018 krijgt ook nieuwe stoelen, die breder en zachter zouden zijn. Verder sleutelden ze aan de Comfort-rijmodus en verbeterden ze de geluiddemping verbeterd, onder meer via dikkere zijruiten. De Range Rover blijft de limousione onder de SUV's.

2018 Range Rover P400e Plug-in Hybrid

Wat vinden we ervan, van die P400e?

In afwachting van de Bentley Bentayga Hybrid staat deze Range Rover op eenzame hoogte. En die plug-inhybride aandrijflijn zorgt ervoor dat de P400e enkel aan overtuigingskracht wint. Want de offers die je brengt, wegen lichter dan de winst die je maakt. Zeker als je deze SUV regelmatig inzet voor kortere ritten in de binnenstad, waar het geruisloze gewandel voor wat extra klasse en geloofwaardigheid zorgt. Zonder dat de kenmerkende off-roadcapaciteiten in het gedrang komen.

Wij weten ook dat deze Range Rover zelden volelektrisch zal rondrijden, net zoals hij zelden door de woestijn zal ploeteren. Maar hij kan het wel. De reeds gigantische spreidstand strekt zich weer wat verder.

 

2018 Range Rover P400e Plug-in Hybrid

 

Geschreven door op