Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lexus LS 500h (2017)

De BMW 7, de Mercedes S-Klasse of de gloednieuwe Audi A8, welke van die drie is 's werelds beste limousine? Of maakt ook de Lexus LS 500h kans op de titel? Wij deden de test in het mooie Oman.

97.590 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Niet lachen, de nieuwe LS 500h is zo'n beetje de berlinevariant van de eerder gelanceerde LC 500h. Ze delen in elk geval hetzelfde GLA- of voluit Global Architecture Luxury-platform, zij het wat "uitgerokken" en desgewenst ook vierwielaangedreven voor de LS. En ze hebben ook dezelfde hybride mechaniek: een 3,5 liter-V6 met dus elektrische assistentie. Maar die nieuwe LS is natuurlijk vooral de vijfde generatie van de grootste personenauto van Lexus (in sommige landen verkoopt het merk ook heel grote SUV's), deze waarmee het in 1989 allemaal begon. En het merk is het aan zichzelf en aan zijn klanten verplicht om alweer met een product vol spitstechnologie en dus ook enkele wereldpremières uit te pakken.

Alvast even kort samengevat.

  • Zo'n 25 mmm langer en 25 mm breder dan zijn voorganger, maar tegelijk ook 15 mm lager
  • Een met 35 mm toegenomen wielbasis
  • Enkel (in België toch) als hybride 500h
  • Achter- of vierwielaandrijving
  • Twee transmissies die samen een tientrapsautomaat "vormen"
  • Verschillende nieuwe veiligheidsnufjes
  • Ook F-Sport met vooral wat optische tuning
  • Ook als President met heel veel luxe

Vinden we de Lexus LS 500h ook mooi?

Wel, hij is in elk geval wat minder discreet dan zijn voorgangers. En zeker mooier dan de vorige generatie, maar dat was dan ook niet zo moeilijk. Lexus koos deze keer niet meer voor een klassiek drievolumekoetswerk, wel voor een limousine met zowaar enige coupé-allures. Het dak loopt achteraan een pak schuiner af dan we bij dit soort auto's gewoon zijn, vandaar dat ook de kofferklep aanzienlijk korter is.

Een punt van (mogelijke) discussie blijft de enorme Spindle-grille. Lexus onderscheidt er zich zeker mee van de concurrentie, maar daarom hoef je ze natuurlijk nog niet mooi te vinden. Misschien doe je dat wel als we vertellen dat er aan het ontwerp met 5.000 verschillende oppervlakjes zowat drie maand door mens en computer werd gewerkt. En zelfs vijf maand voor de nog wat artistieker (met 7.000 "blokjes") ogende variant op de F-Sport.

Of zit de schoonheid vooral vanbinnen?

Dat is ook een moeilijke. Onze favoriet ter zake is sinds kort de nieuwe Audi A8, maar deze Lexus heeft ook wel wat. De afwerking is in elk geval uitmuntend en de gebruikte materialen van een heel hoog niveau. De constructeur gebruikt er verschillende Japanse termen voor, het zou vooral "draaien" om Omotenashi of de typische gastvrijheid van het land. Er zijn schitterende hout- en ledersoorten, desgewenst komen er op de deurpanelen ook plaatjes uit met de hand bewerkt glas. Voor de bestuurder staat een grote digitale een "aanpasbare" klok, boven de middenconsole een enorm en nog altijd via een helaas eerder onhandige (want niet echt precieze) touchpad te bedienen scherm.

En is de zitruimte even royaal als de lengte (5,23 meter) laat vermoeden?

In de President-topversie staat rechtsachter een Ottoman-stoel. Die beschikt over een uitklapbare steun voor de benen, je kan in die uitvoering ook de voorste passagiersstoel een heel eind naar voor verplaatsen. Comfortabel is het zeker, er zijn ook een heleboel elektrische verstelmogelijkheden en diverse massageprogramma's om uit te kiezen. Helemaal te gek is de klimaatconciërge, een slimme airco die zijn werking automatisch aan de noden van het moment aanpast.

Uitzonderlijk ruim lijkt de auto, waarvan er trouwens geen langere versie komt, echter niet. De vorm van het koetswerk en ook de hele inrichting achterin zorgt net iets meer voor een cocooning-effect dan in de Duitse concurrentie. Wat zeker ook niet slechter is.

Enkel hybride?

In België wel, ja. Voor onder meer de (heel belangrijke) Amerikaanse markt is er ook klassieke 500 met een 3,5 liter-V6 met twee turbo's van een dikke 400 pk, die de vroegere V8 vervangt. Maar bij ons is er dus maar één versie voorzien, dat is die hybride. Met keuze uit achter- en vierwielaandrijving, dat wel. En uit vier uitrustingsniveaus. Of lijnen, zoals dat tegenwoordig heet.

De technologie van de Lexus LS 500h is allicht helemaal top?

Beslist. De auto komt met zowat alle vandaag op de markt beschikbare veiligheidssystemen en voegt er weer nog enkele wereldpremières aan toe. Eén voorbeeldje. Als de bestuurder niet zelf een onverwacht overstekende voetganger opmerkt, vertraagt de auto automatisch (dat is bekend) én doet hij ook een uitwijkmanoeuvre (dat is nieuw). Tenminste toch als de weg en de verkeerssituatie dat toelaten. Het is ook weer een nieuwe stap richting niveau 2 van autonoom rijden, iets waar Lexus tegen 2020 grote progressie wil mee maken (getuige de LS+ Concept van het Autosalon van Tokio).

Hoe rijdt de Lexus LS 500h?

De benzinemotor levert een niet echt spectaculaire 295 pk, in combinatie met de elektrische assistentie bedraagt het bruikbare vermogen een wel best aardige 359 pk. Dat volstaat voor een spurt naar 100 km/u in 5,5 seconden, meer dan keurig dus. De auto komt met een zogeheten Multi Stage Hybrid-transmissie die een CVT combineert met twee elektromotoren en een automaat met nog eens vier verhoudingen.

Bij stevige acceleraties merk je helaas niets meer van de oorspronkelijke droom van Lexus en moederhuis Toyota om van de LS zowat 's werelds stilste limousine te maken. De verbrandingsmotor produceert een rauw en dan ook wat raffinement missende klank, die niet helemaal past bij het geweldige comfort dat de hoogstaande auto verder wel biedt. Spring wat rustiger om met het gaspedaal en je hebt daar geen last van, ook de qua concept wel originele transmissie nodigt door zijn nogal artificieel aanvoelende werking trouwens niet uit tot een sportieve rijstijl. Het verbruik valt wel redelijk mee. Wij kwamen na een stevige rit over ook nogal wat bergwegen op zo'n 9,5 liter per 100 kilometer uit, daar moet je in België zeker nog een halve liter afkrijgen. Maar het blijft vreemd en zelfs zowat onbegrijpelijk dat Lexus, toch een van de pioniers van hybride aandrijving, nog altijd geen versie met via het stroomnet oplaadbare batterijen voorziet. Wat ze bij BMW en Mercedes dus wel doen.

Er vallen natuurlijk nog wel meer wat positieve dingen over het rijgedrag te melden. Zo is het nieuwe platform voelbaar een pak rigider, is het veercomfort (met de luchtvering van onze testauto) dus echt uitmuntend en hoor je ook heel weinig rol- en andere rijgeluiden. De LS beschikt ook over dezelfde en ook hier via een cilinder bovenop het dashboard te selecteren modi als de LC, gaande van Eco tot Sport+. Met telkens andere settings voor onder meer de motor, de ophanging en de besturing.

Wat kost de Lexus LS 500h?

Met vergelijkbare uitrusting een beetje minder dan de Duitsers, dat moet ook wel als je hen klanten wil afsnoepen. Dat lukte de voorbije jaren nog nauwelijks in België, met de nieuwe LS misschien weer wel. En komen vier varianten: het achterwielaangedreven standaardmodel met toch al meteen (onder meer) een lederen bekleding, het Safety System + en de adaptieve ophanging, de altijd vierwielaangedreven F Sport (met sportievere designelementen vanbuiten en vanbinnen, een wat sportiever afgesteld onderstel, grotere remmen, een Head-Up Display, een Mark Levinson Reference Surround-audio...), de Privilege (ook AWD, vierzonige airco met zogeheten klimaatconcerciërge, Safety System + Advanced...) en de President (AWD, een pak infotainment achterin, de Ottoman-stoel rechtsachter...). Prijzen respectievelijk 94.990 euro, 108.500 euro, 116.500 euro en 132.500 euro.

Het AutoWereld-oordeel?

De LS is mooier of toch opvallender dan voordien, hij is ook dynamischer en comfortabeler en hij pakt uit met een indrukwekkend pakket veiligheids- en aanverwante snufjes. Maar 's wereld beste wordt het niet, daarvoor is de motor bij volgas te luidruchtig, zijn de prestaties wat te mager en is er ook die "foute" touchpad voor de bediening van het infotainment.

En wat waren ook alweer die concurrenten?

De LS 500 heeft geen dieselversie, maar de Belgische Lexus-invoerder noemt als zijn belangrijkste rivalen toch de Audi A8 50 TDI, de BMW 730d en de Mercedes S 350d. Precies omdat ze hun hybride LS als een volwaardig alternatief voor de zelfontbranders van de Duitsers zien. Ook al zijn die nochtans al een tijdje met de hybride combinatie van een elektro- en een - juist ja - benzinemotor beschikbaar. De Jaguar XJ heeft die nog niet, maar ook dat is natuurlijk een alternatief voor wie eens iets anders dan zo'n Duitser wil. Net als de Maserati Quattroporte trouwens, beiden zijn er trouwens ook op diesel.

 

In dit artikel : Lexus, Lexus LS

Geschreven door op