Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek ons 'salonspecial' abonnementenaanbod: tot -50% korting

Ontdek ons 'salonspecial' abonnementenaanbod: tot -50% korting

let's go!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / LEXUS RX 350 • NISSAN MURANO: Mag het wat meer zijn?

Lexus heeft zijn RX 300 vervangen door een RX 350. Dat betekent dat de goede oude 3 liter-motor plaats heeft moeten ruimen voor een gloednieuwe 3,5 liter-V6. Daarmee komt de Lexus, tenminste wat de cilinderinhoud betreft, op gelijke hoogte met de Nissan Murano. Dat is een ietwat miskende auto, die kreunt onder de zware fiscale lasten. Lasten die nu ook de Lexus RX 350 moet torsen. We zoeken dan ook het antwoord op de vraag of het echt wat meer mag zijn?

Overzicht :

Echte concurrenten zijn de Lexus RX350 en Nissan Murano niet. In hun land van herkomst - en dat is, ook al staat de hoofdzetel van beide merken in Japan, de VS - heet de concurrent van Lexus Infinity. Dat is het luxemerk van Nissan, dat met redelijk spectaculaire modellen als de Q35 dat andere luxepaardje naar de kroon probeert te steken. Probeert, want de Lexus RX is in de Verenigde Staten immens populair. Lexus was met die auto dan ook een trendsetter, iets wat het in zijn oorspronkelijke reclamecampagne op een grappige manier duidelijk maakte. Stel het je voor: de typische (betere) Amerikaanse woonwijk waar op elke oprit een zware legertank stond, maar bij dat ene buitenbeentje een Lexus RX. Die logge tanks stonden symbool voor de tot dan typisch Amerikaanse SUV. Die was nog rechtstreeks afgeleid van de traditionele terreinwagens, terwijl de RX 300 eigenlijk een -excuseer ons de ietwat oneerbiedige vergelijking - opgekrikte break was. Maar Lexus heeft dus school gemaakt, want in het zog van de RX volgden modellen als de ML van Mercedes en de X5 van BMW. Maar ook de Japanse concurrentie liet niet op zich wachten. Zo volgde dus ook Nissan met de Murano, die op zijn ‘thuismarkt’ op de nodige bijval mag rekenen. Bij ons is het verhaal een beetje anders. In België betekende de RX voor Lexus een welkome aanvulling op het beperkte gamma en dus ook een manier om de verkoopcijfers, alle verhoudingen in acht genomen, de ‘hoogte’ in te jagen. De Murano is in Europa echter niet meer dan een buitenbeentje in het al ruime 4x4-aanbod van Nissan, en die auto startte zijn Belgische carrière bijgevolg met beperkte ambities. Er was immers geen dieselmotor, enkel een fiscaal zwaar belaste 3,5 liter. Een spijtige zaak voor Nissan, want de concurrenten, waaronder Lexus, stonden met vaak even potente 3-liters en in het geval van de Europese merken vooral diesels naar potentiële kopers te lonken. De grotere motor in de Lexus is in ons landje van kleine kruideniers dus niet meteen een voordeel. Maar wat zegt de techneut in ons?

Beide zijn buitenbeentjes en enkel als benzine beschikbaar.

In dit artikel : Nissan, Nissan Murano , Lexus, Lexus RX

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12