Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / LOTUS EVORA IPS (2011)

Een Lotus met een klassieke automaat: benieuwd of dat rijmt...

LOTUS EVORA IPS (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Geen DSG dan?

Nee, Lotus achtte het raadzaam de Lexus-V6 te koppelen aan een beproefde transmissie, vandaar dat ze de automaat uit de Toyota Camry en Lexus RX gewoon overnemen. Op veilig spelen, maar ongetwijfeld ook een kwestie van de kosten te drukken. Zelf een gerobotiseerde bak ontwikkelen en betrouwbaar krijgen, had immers beestig veel geld gekost.

Al blijft het een wat vreemde combinatie. De Evora is dat wel de meest luxueuze Lotus, het blijft in de eerste plaats een vlijmscherpe sportwagen. En dat durft nogal eens vloeken met het gezapige karakter van een automaat met koppelomvormer.

En wat is het effect?

Welja, dat je niet hoeft te schakelen, hé. Nee, serieus, de belangrijkste meerwaarde vinden wij dat er extra ruimte is om je linkervoet te laten steunen in de cockpit. Want door de aluminium structuur van de Evora is er sowieso weinig voetruimte over in deze kleine sportwagen. Qua spirit past een handbak sowieso beter bij dit model, maar belangrijke Amerikaanse en Aziatische markt vraagt nu eenmaal om een automaat. Voor het merk is het trouwens de eerste keer in 20 jaar dat ze een klassieke automaat aanbieden.

Op zichzelf is die niet slecht hoor. Lotus heeft, om de mechanische beleving intact te houden, een ruwer kantje in de sturing geprogrammeerd, zeker in sportstand voel je een licht schokje bij het schakelen. De sturing werkt mooi samen met het romige karakter van de Japanse V6, terwijl je desgewenst zelf kan schakelen met de metalen peddels achter het stuur. Alleen wel jammer dat hij niet iets bitsiger terugschakelt bij het aanremmen.

En hoe zit dat met de prestaties?

Tja, die zijn onvermijdelijk iets slomer. 0 naar 100 km/u duurt 0,4 seconden langer dan bij de standaard-Evora. Ook al omdat deze versie 55 kilo meer weegt. De meerprijs is 2.035 euro.



Motor: V6, benzine, 3456 cc, 280 pk (6400 opm), 350 Nm (4700) Transmissie: RWD, 6A Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 5,5 sec. Normverbruik: 8,7 l/100 km Prijs: 63.845 euro

Eerste test in AutoWereld 295 (28 juli 2011)

 

 

 

 

 

 

 

In dit artikel : Lotus, Lotus Evora

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten