Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lotus Exige Sport 350 (2015)

Een nog wat lichtere versie van de Lotus Exige. Dit wordt vet!

78.810 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Lotus Exige, oftewel de voorkant en cockpit van een Elise met de motor en achtertrein van een Evora S, nog eens opgefrist. Het is te zeggen, we spreken hier niet over het gebruikelijke faceliftwerk, wel over een reeks verbeteringen onder impuls van Jean-Marc Gales, de nieuwe CEO van het Engelse sportwagenmerk. Nu is de Exige sowieso al een koerswagen voor de openbare weg, dus het werk spitst zich vooral toe op de mechaniek.

Wat is er nieuw?

In de eerste plaats dat hij 51 kilo minder weegt. Gales en de zijnen hielden letterlijk elke component tegen het licht en schaafden ofwel gewicht weg, ofwel gooiden ze het overboord. Dat laatste geldt voor de zonnekleppen, de voetsteun van de passagier, de airco (wel nog te krijgen als optie) en de achterruit (vervangen door louvres). Moesten langs de kaasschaaf passeren: de verwarmingsbuizen, het achterste subframe, de batterij, motorsteunen, diffusor, luchtinlaat, het motorsierdeksel, een deel van de geluidsisolatie en de koetswerkpanelen, die dunner werden.

Het geeft niet enkel minder kilo's, het legt ook het zwaartepunt lager. Met de optionele tweedelige remschijven en lichtere wielen dump je bovendien nog eens 10 kilo. In die configuratie legt de Exige een rondje op Lotus' eigen testcircuit 2,5 seconde sneller af. Beter nog: het is de snelste straatwagen van eigen makelij die ze daar ooit afklokten.

De afstellers sleutelden ook aan de onderstelgeometrie (meer negatief camber) en zorgden voor snellere schakelovergangen voor zowel de automaat als de manuele bak. Die laatste heeft nu overigens een open mechanisme. Werkelijk smullen.

Wat zit er onder de motorkap?

Niets nieuws, de 3.5-V6 van Lexus met compressor, die we al kennen van de bestaande Exige S en de Evora S. Te krijgen met manuele zesbak of zestrapsautomaat van Aisin.

Hoe rijdt de Exige Sport 350?

Ach, het was al een juweeltje, het schittert nu alleen nog maar meer. Voor sensaties van deze orde moet je al naar een Porsche 911 GT3 RS kijken, zo'n pure straatracer is dit. De verschillen met de bestaande Exige zijn wel subtiel, hoor. Het insturen is nog wat snediger geworden, zo scherp als een vers gewet Japans koksmes. En de manuele bak schakelt een heel pak sneller en preciezer, met die heerlijke klik-klak in dat open rooster.

Hard gaan met de Lotus Exige is wel even wennen, je moet leren vertrouwen op de immense mechanische grip en op de neerwaartse druk. Terwijl die compressormotor achter je rug ligt te hijgen en tieren, seint de voortrein (zonder servo) continu glasheldere info door over wat er onder de wielen passeert. Maar gaandeweg ga je harder en harder, ook omdat de auto progressief zijn grip weggeeft. Op dat moment komt het supergeavanceerde ESP zich moeien, niet op een betuttelende manier, wel om je te helpen harder te gaan. Net zoals bij Ferrari.

Het leuke is dat je het volledige vermogen kan gebruiken en dat de Exige ook bij gewone snelheden al overdondert met rijsensaties. In die zin is dit een veel leukere auto dan het gros van de huidige generatie supercars, die je enkel op circuit écht kan exploiteren. We begrijpen niet waarom Lotus er niet meer van verkocht krijgt. Al ligt dat natuurlijk ook aan de beperktere dagelijkse bruikbaarheid, want de Exige is en blijft een spartaanse auto (extra geluidsisolatie is wel een optie).

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Eens gezeten zit je goed, al is het comfort uiteraard beperkt. Nieuw is de tartan bekleding van de zetels en deurpanelen, een referentie naar de Esprit uit de jaren '70, terwijl ook enkele knoppen vernieuwd zijn.

Wat moet dat kosten?

Je hebt hem voor 75.250 euro, zowel de coupé als de roadster.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Veel puurder dan dit wordt rijden niet. Nog meer dan zijn voorganger is de Exige een lolbroek van het glashelderste water, een rauwe straatracer die feedback doorseint waarvan je niet wist dat die bestond. Het leukste is de balans tussen gewicht, grip en vermogen, perfect in evenwicht en dus volledig te exploiteren. Dit is een sportwagen zoals die hoort te zijn, al dien je er natuurlijk wel de ongemakken (moeilijke instap, zicht rondom, spartaans interieur, weinig koffer) bij te nemen.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

Dan komen we al aan bij circuittuig genre Porsche 911 GT3 (RS) of Cayman GT4. Vooral die laatste leunt qua concept het dichtst aan bij de Exige, al is hij wel een stuk duurder.

 

In dit artikel : Lotus, Lotus Exige

Geschreven door op

De concurrenten