Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Industrie en economie / Fiat-baas Sergio Marchionne over Alfa Romeo, dieselgate, Tesla, China en nog veel meer

AutoWereld mocht in Genève mee de zaal in tijdens een persconferentie van Fiat- en Chrysler-baas Sergio Marchionne. En daar vallen altijd wel wat grote wijsheden te noteren.

Overzicht :

Een echt interview met Marchionne lukt natuurlijk zelden, hij spreekt af en toe wel met groot enthousiasme een hele groep journalisten tegelijk toe. Op de persdag van het Autosalon van Genève was hij nog maar net terug van een reis naar het Amerikaanse hoofdkwartier in Detroit en dus nog een beetje moe. Maar dat is bij hem niet hetzelfde als 'niet scherp', zoals mag blijken uit volgende meningen over...

De Alfa Romeo Giulia

"Als we het met de Giulia niet waarmaken op de weg en op het circuit, dan mogen de boeken dicht. We mogen niet falen, simpel. Alfa Romeo is in zijn recente geschiedenis flink te kort geschoten. Het moet nu anders."

De Alfa Romeo-toekomst

"Het probleem is China, dat biedt momenteel geen grote perspectieven voor Alfa Romeo. We kunnen er alleen naar toe via rechtstreekse import. Maar is op dit moment niet interessant, terwijl ter plaatse produceren voor ons niet aan de orde is. De daling van de groei daar, maken dat Europa en de VS weer belangrijker worden voor de Alfa-businesscase. Een en ander moet dus worden herzien, vandaar enige vertraging wat de lancering van de nieuwe modellen betreft. Maar liever wat uitstel en een aanbod met de juiste auto's dan een plan dat economisch geen steek houdt."

De Fiat Tipo

"De nieuwe Tipo is echt value for money op zijn best. Rationeel, praktisch..., een echte Fiat. En ja, we maken toch nog winst met zo'n auto."

Een Punto-opvolger

"Zeker niet dit jaar. Dat B-segment in Europa, het is een ander verhaal. We zijn er nog mee bezig."

De Maserati Levante

"Die auto houdt zeker steek. De Levante is ook absoluut geen concurrent voor onze Amerikaanse Jeep Grand Cherokee."

Dieselgate

"Als er ergens een barst ontstaat, lijdt de hele sector eronder. En zijn er ook overreacties. Wat Volkswagen heeft gedaan, schaadt ons natuurlijk allemaal. De reputatie van de hele autohandel is aangetast. Maar laat ons toch oppassen dat we alles en iedereen niet op een één grote hoop gooien. Dieselgate heeft dieselmotoren niet plots slecht gemaakt. Het is niet omdat iemand geld van de bank steelt, dat geld plots niets meer deugt."

De dieseltoekomst

"Strengere emissienormen drijven de kosten voor de ontwikkeling en productie van diesels op, dat is een zekerheid. Er komt dus ergens wel een punt waarop het zal kantelen richting andere energiebronnen. Maar dat duurt nog wel even, zo zijn elektrische auto's vandaag nog te duur. Diesel zal ook op een nog langere termijn een rol blijven spelen, zij het dan wellicht alleen nog voor industriële toepassingen."

Emissienormen

"Er zijn geen duidelijke regels, Brussel moet daar eindelijk eens voor zorgen. Uniforme regels voor iedereen, laat ons samen beslissen wat die moeten zijn."

SUV's en pick-up's

"Waarom denken zoveel mensen, jullie Europese journalisten op de eerste plaats, nog altijd dat die grote SUV's en pick-ups in de VS nog steeds zo'n verschrikkelijke energieverspillers zijn. Amerikanen zijn niet zo slecht of zo dom als hier soms wordt aangenomen. Ook voor dat type auto's is er al grote progressie gemaakt inzake verbruik en emissies. Kijk maar naar de jongste F-150. Oei, nu zit ik hier al het verhaal van Ford te vertellen..."

De overheid

"Een overheid moet zijn onderdanen niet opleggen met wat ze moeten rijden. Laat de consument daar zelf maar over beslissen."

Tesla

"We hebben onze eigen Tesla, de elektrische Fiat 500. Maar ernstig: Ik begrijp hun businessmodel niet. Wij gaan zo geen auto's maken, ook al zouden we dat technisch wel kunnen."

Apple

"Mijn advies aan hen: 'wacht tot de opwinding over het idee van een eigen auto overgaat'. Hun enthousiasme is wellicht niet de juiste drijfveer. Waarom zouden ze zelf auto's bouwen? Dat ze een partner zoeken die dat voor hen kan doen, er is momenteel productiecapaciteit genoeg."

Brexit

"Moet ik daar een mening over verkondigen? Wij maken auto's, het eventuele verlaten van de EU door Groot-Brittannië is toch een veel groter verhaal. Het land maakt echter al geen deel uit van de Europese muntunie, daardoor is het in Europa sowieso al een aparte markt. Een Brexit zal hoe dan ook om nieuwe strategische beslissingen vragen."

Nog eens China

"De Chinese markt zal wel weer beter gaan draaien. Maar er zijn daar al te veel autobouwers, er is een consolidatie nodig. De Italiaanse auto-industrie heeft dat probleem ooit ook gekend. Te veel spelers."

En Lancia

"Een wedergeboorte van Lancia? Om toch iets tegenover Tesla te plaatsen, misschien? Over my dead body".

 

In dit artikel : Fiat, Fiat Tipo

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken