Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Industrie en economie / FCA-baas Sergio Marchionne: "eerst ons plan, de rest is voorlopig nonsens"

In juni neemt Sergio Marchionne deels afscheid van FCA, de autogroep die onder meer Fiat, Alfa Romeo, Jeep én Ferrari omvat. AutoWereld was er bij op zijn laatste officiële (salon)persconferentie.

Overzicht :

Met zijn typische mix van droge humor, een tikkeltje arrogantie en (deels) zelfspot, beantwoordde FCA-baas Sergio Marchionne op het Autosalon van Genève een uur lang de vragen van een hele zaal vol nieuwsgierige journalisten. Geen enkele vraag werd ontweken, ook al was het antwoord vaak een korte 'ja' of (vooral) 'nee'. Soms kregen we net wel een lange uitleg. En waarover ging het dan zoal?

Over Fiat en het "gebrek" aan nieuwe modellen

Fiat speelt vandaag niet meer dezelfde rol als vroeger. Maar laat ons daar toch vooral niet te emotioneel meer over doen. Ons aanbod draait nu in hoofdzaak rond de 500 en zijn afgeleiden . En ook nog de Panda, het zijn twee families die nog veel succes kennen. Ook de Tipo is een sterk product en echte value for money. Maar die auto is actief in een heel moeilijk marktsegment. Of Fiat ook SUV's moet brengen? We hebben daar Jeep voor, dus dat lijkt geen interessante piste. En de focus van de groep ligt momenteel toch nog even elders, we steken veel energie en geld in Jeep, in Alfa Romeo, in Maserati... Nogmaals, je mag het emotionele nooit te sterk laten meespelen. In heb nog altijd een Lancia Delta Integrale. Misschien wel de beste auto van zijn tijd. En toch is het merk er vandaag niet meer. De relevantie ervan was weg. Fiat is er nog en zal ook blijven, maar niet meer zoals het vroeger was. In Europa is het niet meer zo'n grote speler, dat is de realiteit. Al is die situatie bijvoorbeeld wel nog helemaal anders in Zuid-Amerika.

Over Alfa Romeo

Het objectief om tegen 2018 aan een jaarverkoop van 400.000 auto's te zitten, zullen we niet bereiken. De groei gaat iets trager dan verwacht. Maar ondertussen hebben we met de Giulia en de Stelvio wel twee fenomenale auto's afgeleverd. De heropstanding van Alfa Romeo was nodig, we hebben er de juiste investeringen voor gedaan. Maar ik waag me niet meer aan prognoses. Toch niet wat verkoopaantallen betreft, financiële maak ik wel nog. Of er nog een opvolger voor de Mito komt? Misschien, maar niet meer met hetzelfde concept. Compacte tweedeursmodellen zijn commercieel niet interessant meer, ze zijn niet echt praktisch.

Over Maserati

De "combinatie" met Alfa Romeo is de juiste, die hebben we nodig om te kunnen concurreren met de Duitse automerken. Technologisch is het een heel sterk verhaal, de basis is er en nu moeten de commerciële jongens hun werk doen. Een nieuwe generatie modellen? Tegen eind 2019.

Over Trump en de dreiging van een handelsoorlog met Europa

Laat ons vooral niet overreageren op zijn uitspraken. Niet elke provocatie van zijn kant vraagt meteen om een antwoord. Er wordt momenteel zowat in alle richtingen "geschoten", we zouden beter even wachten tot de storm weer wat gaat liggen. Trump wil in eigen land van alles en nog wat verbeteren, zo ziet hij dat toch. Natuurlijk zijn invoertaksen op Europese producten geen goede zaak. Maar laat er ons ook geen psychologische oorlog van maken. Politiek lijkt dit misschien allemaal wel interessant, voor de economie zou het een heel slechte zaak zijn.

Over de terugval van de verkoop van dieselauto's

Het valt niet te ontkennen, sinds het uitbreken van dieselgate koopt het publiek minder dieselauto's. Ook in Duitsland. Tegelijk komen er alsmaar strengere emissieregels die nieuwe investeringen in dieselmotoren bijzonder moeilijk maken. Of diesel dan echt zo'n slechte brandstof is geworden? Dat heeft eigenlijk weinig belang als de markt het niet meer wil.

Over nieuwe energiebronnen en aandrijvingsvormen

Al jaren gaat het hier in Genève over nieuwe en alternatieve energie, over nieuwe en milieuvriendelijkere manieren om auto's aan te drijven. Maar ik stel vast dat daar nog altijd heel weinig van gerealiseerd is, dat er vooral nog altijd maar weinig toepassingen zijn. We vergeten het soms: de toekomst is niet vandaag, die komt nog. Ze speelt zich nu nog niet af. Er zal nog heel veel geld moeten worden geïnvesteerd om echt progressie te maken. En er zal dus ook nog heel veel geld verloren gaan. Dat gebeurde al wel vaker in de industrie. Maar misschien is dat ook wel nodig om het juiste antwoord op het energievraagstuk te vinden.

Over Geely en hun investering in Daimler AG

Het is toch logisch dat bedrijven zoeken naar allianties en die ook regelmatig aangaan, zo gaat het toch altijd. Al was het maar om zware ontwikkelingskosten te delen. En dat kan onder verschillende vormen. Daimler werkt ook samen met Renault, PSA heeft Opel overgenomen, er gebeurt zoveel in onze sector. In elk geval, ik heb geen schrik van Chinese investeerders. After all, het is en blijft een vrije markt (ook al is het dat in China natuurlijk wel wat minder, nvdr.)

Over hetzelfde Geely en de geruchten rond een verkoop van FCA

Ja, er waren contacten. So what? Die zijn er met zoveel bedrijven, waarom moeten jullie daar altijd meteen conclusies uit trekken. Meestal worden er gewoon wat ideeën uitgewisseld, meer niet. Onze schuld moet weg, we moeten Jeep en Ram verder doen groeien in de VS, we moeten van Alfa Romeo een groot succes maken... Laat de markt later dit jaar (het wordt op 1 juni voorgesteld, nvdr.) de waarde van ons 2018-plan beoordelen. Dan zullen we laten zien wat we hebben gerealiseerd. Tot dan zijn alle discussies over overnames, verkoop of wat dan ook gewoon nonsens.

Over de eigen activiteiten in China

We hebben daar fouten gemaakt, we hebben onze mogelijkheden overschat. Of die van de markt voor onze producten overschat. En misschien niet op tijd het grote belang voor de Chinezen van nieuwe aandrijvingsvormen gezien. China ligt moeilijker dan we dachten. Maar we doen de nodige correcties. Zo zien we er nog altijd een mooie toekomst voor Jeep.

Over een SUV van Ferrari

No comment. Ferrari heeft een lange traditie van geheimhouding rond zijn toekomstige projecten. Dus dring niet aan, ik zeg er voorlopig niets meer over.

Over meer sportievere modellen van Alfa Romeo

Ja, die komen er.

Over mogelijke nieuwe regels in de Formule 1

Het dna van de Formule 1 moet bewaard blijven, daar wil ik heel duidelijk over zijn. Deze sport gaat over technologie, over expertise. Wie daar het sterkst in is, moet winnen. Die filosofie, die Ferrari al zo lang aanhangt, mag niet te grabbel worden gegooid voor nieuwe commerciële belangen. Liberty Media (de 'nieuwe' bazen van de F1, nvdr.) heeft deels andere doelen, ze hebben minder voeling met het grote technische verhaal van de sport. Ik begrijp dat men de kosten wil verminderen, dat men de F1 toegankelijker wil maken. Maar de expertise moet blijven primeren, je kan de deur niet voor iedereen openzetten.

Over het verdwijnen van de grid girls in de Formule 1 én misschien ook op de salonstands van FCA?

Daar spreek ik momenteel met onze specialisten van de communicatie over. Ik heb veel sympathie voor de #MeToo-campagne, we bekijken nog hoe we eventueel onze strategie inzake presentaties op autosalons kunnen aanpassen. Misschien wel met zowel dames als heren naast de auto's...

Over de terugkeer van Alfa Romeo en misschien ook Maserati in de Formule 1

Jullie vragen me vaak, waarom een Ferrari- en geen echte Alfa-motor in de Sauber? Het zou een veel te hoge kost zijn om die te ontwikkelen. Alle skills zitten bij Ferrari, we gaan onze krachten niet verdelen. Later misschien, vandaag is het een veel te grote investering. Een gelijkaardig scenario en dus een terugkeer van Maserati (met evengoed Ferrari-motor, nvdr.)? Misschien, ik sluit dat niet uit.

Over zijn opvolger (Marchionne blijft wel aan het hoofd van Ferrari staan)

Die zullen jullie zien op 1 juni 2018, als we de balans van de groep opmaken en nieuwe plannen bekend maken. Gis niet naar namen, voor 1 juni zeggen we niets.

Over de (moeilijke) politieke situatie in Italië

Wat moet ik daarover zeggen? Dat Italië in zijn geschiedenis al zowat alles heeft gezien. We komen er wel weer uit, ik heb er vertrouwen in.

Over zijn eigen prestaties

Natuurlijk heb ik fouten gemaakt, daar herinneren jullie me vaak genoeg aan. Niet alle objectieven zijn al bereikt, niet alle prognoses bleken juist. Wat ik ga doen na 1 juni? Misschien wel journalist worden, dat lijkt me wel leuk (lacht en maakt een einde aan het vragenuurtje).

 

In dit artikel : Fiat , Alfa Romeo , Ferrari , Maserati , Jeep

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken