Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / MASERATI GHIBLI DIESEL : Breekijzer

Een gebrek aan ballen kan je Maserati moeilijk verwijten, met de dieselversie van de Ghibli wagen ze zich zowaar op het speelterrein van Audi, BMW en Mercedes.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Het doel heiligt de middelen. Maserati wil zo snel mogelijk naar een jaarproductie van 50.000 exemplaren, zowat het vijfvoudige van wat het vandaag aan de gefortuneerde man of vrouw slijt. Ambities die om een nieuwe strategie vragen, want met enkel GranTurismo’s en Quattroportes lukt dat natuurlijk niet. Vanuit het credo dat de aanval de beste verdediging is, grijpt Modena naar vers wapentuig. Binnenkort komen de Italianen met de Levante aanzetten, een flink uit de kluiten gewassen SUV die de degens kruist met sportieve cross-overs als de BMW X6 en de Porsche Cayenne. Maar de stormloop wordt geleid door deze Ghibli.

De slankgelijnde vierdeurs leunt op de fundamenten van de grotere Quattroporte en krijgt een nagelnieuwe V6-dieselkrachtbron tussen de voorwielen geduwd, zodat hij in het door de Duitse Drie gedomineerde E-segment van de Audi A6, BMW 5 Reeks en Mercedes E-Klasse belandt. Al wedijvert hij eigenlijk met de A7 Sportback, de 6 Gran Coupé en de CLS. Niet zomaar steengoede wagens, maar bakens voor de hedendaagse autowereld, wegbereiders van nieuwe technologieën, veiligheidssnufjes en rijhulpsystemen. Nergens ligt de lat zo hoog als in deze arena van klasse en kwaliteit. Kan de Ghibli een rol van betekenis spelen of dient hij enkel als kanonnenvoer? Wie niet waagt, niet wint.

Zoals dat wel vaker gaat wanneer de aanvalstroepen versterking krijgen van vers bloed, dreigen er conflicten in het eigen huishouden. De Ghibli danst immers op een slappe koord. Langs de ene kant moet hij slim, innovatief en grandioos genoeg zijn om de heersende orde omver te werpen, maar hij mag niet zo slim, innovatief en grandioos zijn dat hij klanten van de Quattroporte gaat afsnoepen. Want uiteindelijk goochelen beide modellen met dezelfde ingrediënten, tot de dieselkrachtbron toe. Intern kannibalisme kan Maserati missen als kiespijn, dus moest en zou de Ghibli zijn eigen karaktertje krijgen.

In dit artikel : Maserati, Maserati Ghibli

Geschreven door op