Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mazda 3 2.0 Skyactiv-G (2019)

Vaak vergeten als er een compacte middenklasser moet of mag worden gekozen, blijft de Mazda 3 nochtans een leuke outsider. AutoWereld testte de jongste editie.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Geen snelle upgrade met wat nieuwe lijntjes en snufjes, wel een grondig vernieuwde 3. Met, aldus zijn ontwerpers, een opvallend design en efficiënte Skyactiv-technologie als grootste troeven. Een break behoort alweer niet tot de plannen, Mazda laat je wel kiezen tussen een klassieke vierdeurs en een voor Europa veel belangrijkere hatchback met vijf deuren. We beginnen ons verhaal alvast met een “samenvatting”:

  • Vijfdeurs en sedan
  • Opvallend design (vijfdeurs)
  • Iets grotere afmetingen
  • Langere wielbasis voor extra binnenruimte
  • Geen echte basisversie
  • Geen compacte motoren
  • Benzine met Mild Hybrid
  • Nieuwe veiligheidsystemen

Kodo-design, moeten we dat nog eens uitleggen?

Misschien wel, maar het we houden het dan wel veel korter dan het Mazda-personeel. Het gaat hem zo’n beetje om het verheffen van autodesign tot kunst, een verhaal dat andere constructeurs ons natuurlijk ook regelmatig vertellen. Oordeel zelf maar wat je ervan vindt, wij merkten ondertussen wel dat de brede C-stijlen en de kleine achterste zijruiten zowel hun voor- als tegenstanders hebben.

Of nog iets concreter, dat niet iedereen de wat ‘bolle’ achtersteven die er het resultaat van is even mooi vindt. Mocht het iets uitmaken, wij hebben het er wel voor. Net als voor de heel fijne lichtblokken voor- en de ronde exemplaren achteraan, trouwens. Of de lage motorkap, het trapeziumvormige rooster en de flinke dakspoiler (op de hatchback). Kunst is het natuurlijk niet, een beetje origineler dan het oerklassieke design van een 308 of Golf beslist wel.

Geen echt basismodel, vertelden we in de “samenvatting” hierboven.

Klopt, Mazda doet niet aan compacte driecilinders en andere kleine motoren. Qua benzine kun je niet kleiner dan een atmosferische 2 liter krijgen, die is goed voor 122 pk. Een diesel met dan natuurlijk wel een turbo (met variabele geometrie) kan ook nog, die is 1,8 liter groot en levert 116 pk. Van een hot hatch is er nog geen spoor, maar er is wel een krachtigere 2.0 Skyactiv-X in de maak.

Ja, hoe zit dat nu weer precies met die X?

Eerst nog eens kort uitleggen wat het precies is. Het gaat hier om een benzinemotor die gebruik maakt van een vonkgestuurde compressie-ontsteking, zeg maar een variant op de zelfontbranding die we van diesels kennen. Met als leuke resultaten meer vermogen (een dikke 180 pk) én koppel (nog niet bekend), met tegelijk een zowat 20% lager verbruik.

En hoe presteert die Skyactiv-X?

Dat weten we dus nog niet, want we konden hem nog niet proberen. Mazda is nog bezig met de homologatie, in sommige landen moeten ze ook nog bekijken of de beschikbare benzine echt geschikt is. Voor België zit dat wel goed, maar de lancering van die best wel revolutionaire motor is hoe dan ook pas voor na de zomer voorzien. Tussendoor nog even vermelden dat er ook versies met vierwielaandrijving komen, maar die zal onze invoerder niet aanbieden.

Auto’s uit het oosten hebben soms een wat saai of toch heel klassiek interieur, geldt dat ook voor de nieuwe Mazda 3?

Saai is absoluut niet de juiste omschrijving, sober wel. In die mate zelfs dat je op het eerste gezicht riskeert te denken dat er een en ander ontbreekt. Wat natuurlijk niet het geval is, alleen zijn de ontwerpers erin geslaagd alle functies en hun bedieningen zo netjes te verzamelen en te ordenen dat het dashboard en de middenconsole van de 3 een soort rustgevende elegantie uitstralen. Nochtans is er voor de bediening van het infotainment, met een fraai in de boordplank geïntegreerd scherm van 8,8 duim, nog een grote draaiknop.

Dat scherm heeft… geen aanraakbediening, maar daar kunnen we best mee leven. Een “slimme” stembediening is er, voor sommige functies, trouwens wel. En ook de stoelen verdienen een pluim, die zitten prima. Achterin is het wat krapper, al lukt het qua been- en hoofdruimte nog net met onze 1,9 meter. Het is wel oppassen (voor het hoofd) bij het instappen, de opening is aan de kleine kant. Design was hier net iets belangrijker dan functionaliteit… Van de koffer raak je ook niet onder de indruk. De laaddrempel is vrij hoog, het volume bedraagt slechts 358 tot 1.026 liter (450 tot 1.138 liter in de Sedan). Keurig, maar ook niet meer dan dat.

Mazda meet zich graag een sportief imago aan, past de 3 in het plaatje?

Sportief is misschien een groot woord, het is niet dat de Japanse constructeur een intrede in de rallysport of de Formule 1 voorbereidt. In de VS wordt er wel gekoerst in de IMSA, bij ons mag er regelmatig wat plezier worden gemaakt met de MX-5. En toch wordt Mazda wel eens het Japanse Alfa Romeo genoemd en hangt er rond sommige producten inderdaad dat sfeertje van rijdynamiek en -plezier.

De nieuwe 3, vooraan voorzien van MacPhersons, doet het achteraan nochtans nog altijd met een relatief eenvoudige en dus klassieke (zij het, dixit Mazda, aangepaste) torsieas. Echt sportieve ambities zijn er dan ook (nog) niet, daarvoor missen beide motoren wat vermogen. We reden op de presentatie in Portugal vooral met de benzineversie. Qua rijgedrag zit dat echt wel goed, de auto lust de bochten en heeft weinig of geen last van rolbewegingen.

Een G-Vectoring Control Plus helpt via remingrepen de wegligging te verbeteren door de overgang tussen gier-, rol- en duikneigingen “vloeiender” te maken, het zorgt inderdaad wel voor de nodige dynamiek en evengoed extra rijcomfort. Maar de benzinemotor mist koppel “onderin”, op een bochtige weg moet je dan ook regelmatig terugschakelen om hem op zijn minst boven de 2.500 opm te krijgen.

Wat dat schakelen betreft, welke opties biedt Mazda?

Standaard komen beide motoren met een efficiënte manuele zesbak, maar je kan ze ook krijgen met een zestrapsautomaat. Een klassiek exemplaar met koppelomvormer, zonder dubbele koppeling. Je betaalt er 1.500 euro extra voor en moet ook rekening houden met een wat hoger verbruik en dito CO2-uitstoot. De cijfers vallen nog wel enigszins mee, met dank aan een Mild Hybrid-systeem (voor de benzinemotor) dat vertragingsenergie recupereert en die omzet in elektriciteit voor bepaalde comfort- en aanverwante functies. De 2 liter heeft ook een cilinderuitschakeling, er worden er twee (van de vier) “geneutraliseerd” als je ze niet echt nodig hebt. Het WLTP-normverbruik van de 2 liter met manuele bak bedraagt 6,2 liter per 100 kilometer, de C02-uitstoot 139 gram per kilometer. Of 117 gram volgens de “oude” NEDC.

Zit de nieuwe Mazda qua veiligheid op hetzelfde niveau als zijn (jongste) concurrenten?

Natuurlijk, zo niet kan je als autoconstructeur niet meer buitenkomen. Zo zijn er onder meer een Front Cross Traffic Alert dat een extra oogje in het zeil houdt aan T-kruispunten en een Cruising & Traffic Support dat in fileverkeer voor automatisch vertragen en ook weer versnellen zorgt.

Wat moet de nieuwe Mazda 3 kosten?

Verwacht geen scherpe instapprijs, er is immers geen echt basismodel. De 2 liter op benzine kost minstens 23.990 euro, de 1,8 liter-diesel een stevige 25.490 euro. Voor de wat langere sedanversie (foto onder), die we nog niet konden testen, gelden net dezelfde prijzen. Je krijgt voor die bedragen een Skymove-uitrusting met toch al een (standaard dus) head-updisplay, navigatie, acht luidsprekers en leds voor de koplampen. Maar voor echte luxe moet je natuurlijk nog wat meer neertellen, zo kost ook de fraaie Soul Red Crystal-lak van de auto op onze foto’s 800 euro extra.

Het AutoWereld-oordeel?

We hadden het nog niet eerder over de grote inspanningen die Mazda deed inzake het onderdrukken van storende geluiden en trillingen, het vergemakkelijken van de bedieningen, het “versnellen” van het infotainment, het harmoniseren van de binnenverlichting en andere dingen die stuk voor stuk bijdragen tot het premiumgevoel dat je inderdaad wel krijgt. Het is, die kwaliteit dus, misschien wel  een van de grootste troeven van deze auto. Samen met het design dan, als je tot de fans behoort. Want zoals gezegd, onverschillig laat het haast niemand.

Sinds de lancering van de eerste generatie van de 3 (met die “korte” naam dus) in 2003 zijn er al iets meer dan 6 miljoen exemplaren van verkocht. Slechts een dikke 1 miljoen ervan aan Europese klanten, die scheve verhouding zouden ze hier natuurlijk graag een beetje rechttrekken. We hebben er geen probleem mee als het lukt, al blijven we toch vooral ongeduldig uitkijken naar de hopelijk wat pittigere Skyactiv-X.

 

 

 

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda3

Geschreven door op