Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mazda 3 2.0 Skyactiv-X (2019)

Een benzinemotor met het verbruik van een diesel, dat belooft Mazda's Skyactiv-X-technologie. Kan dat? AutoWereld doet de test.

31.090 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een heilige graal, waarop al verschillende autobouwers hun tanden stuk beten. Mazda is er heilig van overtuigd dat er nog progressie zit in de verbrandingsmotor en heeft jaren gesleuteld aan deze benzinemotor met hoge compressieverhouding die op een extreem arm mengsel draait. Volgens het principe van zelfontbranding, net als een diesel.

De Japanners beloven ons 20% minder verbruik tegenover de gewone 2.0, waarop deze motor gebaseerd is. In deze Mazda 3, die de primeur krijgt, is dat een normverbruik van 5,5 l/100 km volgens de WLTP-meetmethode. De meerprijs is 1.500 euro.

Wat verandert er?

Niet zo gek veel, de Skyactiv-X hanteert gekende technologie, maar past die anders toe.

De essentie is dus dat de motor onder lage belasting een zeer arm mengsel gebruikt. Arm, dat betekent: heel weinig benzine in verhouding tot de lucht in de cilinders. Zodanig weinig dat je het niet met een vonk tot ontploffing kan brengen, maar wel via compressie. Door de bijzonder hoge compressieverhouding van 16,3 op 1 ontsteekt het mengsel uit zichzelf wanneer de zuiger zich in zijn bovenste positie bevindt.

Onder zwaardere belasting schakelt de motor over op een rijker mengsel, dat wel met een vonk ontstoken wordt. Op dat moment werkt de Skyactiv-X als elke andere ottomotor.

Het probleem is altijd geweest om beide regimes naadloos in elkaar te laten overvloeien, tot nu toe had niemand daarop een pasklaar antwoord. De oplossing die Mazda bedacht heeft, is om tóch beide modi door de bougie te laten ontsteken.

Het is te zeggen: de compressiegestuurde ontbranding van het arme mengsel wordt in gang gezet door een tweede, iets rijkere injectie middels een vonk tot ontploffing te brengen, waardoor de druk verhoogt en het arme mengsel in de rest van de cilinderkamer door compressie ontbrandt.

Dat alles vraagt extra veel precisie, daarvoor zorgen specifieke componenten als: een chip met heel veel rekenkracht, een drukvat om de lucht onder de juiste druk aan te voeren, een druksensor in de cilinderkamer en injectoren die onder zeer hoge druk kunnen inspuiten. Daarnaast is er ook nog eens lichte ondersteuning van de starter-generator die onder 24 volt opereert en de motor een subtiel handje helpt.

Tot zover de interne keuken, het belangrijkst is natuurlijk het resultaat. Het is provisoir, want onze testrit tijdens de perspresentatie was helaas weinig representatief, zeer kort en op heuvelachtig terrein. Daar klokten we af op een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km, wat goed is, maar niet opzienbarend.

Daar staat wel 180 pk tegenover, want het is met dat vermogen dat Mazda's eerste Skyactiv-X-motor op de markt komt. Het is ook een verrassend sportief blok geworden. Atmosferisch, dus met relatief weinig trekkracht (224 Nm), maar wel met een opmerkelijk alerte respons en een prettige grol.

Conclusie?

Even dachten we dat Mazda een alternatieve manier had gevonden om zonder hybridisering het verbruik van een Toyota Prius of Corolla Hybrid te evenaren. Dat lijkt, volgens onze korte eerste indruk, niet het geval. De verbetering is echter wel merkbaar, we schatten dat de Skyactiv-X ongeveer 1 l/100 km zuiniger is dan een gewone benzinemotor, waarmee je na 100.000 kilometer de meerprijs van 1.500 euro hebt terugverdiend - en ondertussen een pak minder CO2 in de atmosfeer hebt gejaagd. Dat dit daarnaast een behoorlijk sportieve motor is, is daarbij meer dan mooi meegenomen. Knap werk.

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda3

Geschreven door op