Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mazda CX-3 1.8 SkyActiv-D (2019)

Geen compleet nieuwe Mazda CX-3, wel een update die nieuwe motoren introduceert. AutoWereld doet de test met de 1.8 SkyActiv-D.

23.590 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

Wat is dit?

De MX-5 doet wonderen voor het imago van Mazda, maar de sterke groei op de Belgische markt dankt de Japanse constructeur aan de SUV's. Dus aan de compacte CX-3 en de grotere CX-5. Met dank aan het prettige lijnenspel, het ergonomisch doordachte interieur en het uitstekende compromis tussen sport en comfort. Maar de concurrentie zit niet stil, zeker niet in het steeds omvangrijkere en steeds competitievere segment van de compacte cross-over. Daarom neemt Mazda de CX-3 eens stevig onder handen.

Nu ja, stevig. Van een echte facelift kan je moeilijk spreken, het gaat om wat kleine esthetische wijzigingen zoals het hertekende radiatorrooster, de voortaan met led-technologie gezegende achterlichtblokken en de nieuwe lichtmetalen velgen van 18 duim. Je kan de CX-3 nu ook hebben met het knappe Soul Red Crystal dat we eerder al op andere Mazda’s ontdekten. Ook binnenin blijven de aanpassingen beperkt. Het nog steeds keurig afgewerkte interieur krijgt een draaiknopbediening voor het infotainmentsysteem, aan de wat gedateerde middenconsole en het beperkte ruimteaanbod verandert deze update niets.

Wat is er nieuw?

De grootste nieuwigheid schuilt dan ook onder de motorkap van de CX-3. Omdat het moest, want net zoals de andere constructeurs moest ook Mazda aan de strengere Euro 6d Temp-normen voldoen. Daarom evolueert de in deze ant-dieseltijden plots veel belangrijker geworden 2.0 SkyActiv-G lichtjes. Die benzinekrachtbron kan je voortaan bestellen met 121 of 150 pk. Het grote nieuws is de vervanging van de compacte 1,5 liter-diesel door de nieuwe 1.8 SkyActiv-D, 115 pk en 270 Nm sterk. Die grotere cilinderinhoud laat een efficiëntere uitlaatgasrecirculatie toe, wat de uitstoot van schadelijke stikstofoxide aanzienlijk reduceert.

Die nieuwe diesel doet zijn werk correct, maar maakt van de auto geen sprinter. Vooral bij lage toerentallen is de respons aan de trage kant. Maar dat went wel, je kan er ook je schakelgedrag wat aan aanpassen. Als je kan leven met die karakteristiek, beschik je over een efficiënte en dus zuinige motor. Het normverbruik (NEDC2) bedraagt 4,4 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot 114 gram per kilometer. Al stijgen die cijfers wel nog als je voor de automaat en de vierwielaandrijving kiest.

Conclusie?

Er is geen enkele reden om de Mazda CX-3 over het hoofd te zien, want de compacte SUV heeft een heleboel troeven. Hij ziet er leuk uit, zowel vanbuiten als vanbinnen. En hij rijdt ook prettig, met zowel voldoende veercomfort als een sportieve dynamiek. Fans van het genre zullen misschien nog de geringe personaliseringsmogelijkheden betreuren, vooral de Europese concurrentie biedt ter zake wel een grotere keuze. Maar die auto’s kan je vaak niet met vierwielaandrijving krijgen, deze Mazda natuurlijk wel.

De nieuwe motor, dan. Diesels zijn geen echte must meer, zeker niet bij de kleinere auto’s. Zelfs bij de SUV’s is het marktaandeel van de zelfontbranders op korte tijd flink gekrompen. Maar als je toch voor een zelfontbrander gaat, dan heb je een aangename metgezel in de vorm van de 1.8 SkyActiv-D.

 

Verwante testen

In dit artikel : Mazda, Mazda CX-3

Geschreven door op

De concurrenten