Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / McLaren 675LT Spider (2016)

Hij stond helemaal niet in de sterren geschreven, deze Spider op basis van de 675LT. Maar McLaren kon het niet laten. En of ze er goed aan deden? Zet je schrap voor een van de meest bevlogen ritten van het moment.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

McLaren die zijn belofte breekt. We kennen de pitsjongens uit Woking als de makers van bloedefficiënte machines, afgetraind voor de jacht op de laatste seconde op de circuits wereldwijd. De LT is de sublimatie van dat streven, want met die letters duidt McLaren zijn omloopgeoriënteerde knakkers aan. LT leest voluit als Long Tail - een verwijzing naar de F1 Long Tail die vanaf 1997 aan competitie deed.

Dat de 675 LT er enkel als coupé kwam was logisch en voorspelbaar. Wie wil er immers met het dak open door de Raidillon scheuren? Of dacht je dat Porsche een cabriolet van zijn GT3 zou afleiden? In deze wereld is niks zeker, want hier is de Spider-versie van Mclaren 675 LT.

En die vat je als volgt samen:

  • Met een spurt van 0-100 km/u in 2,9 tellen is hij net zo snel als de coupé. En quasi zo snel als een P1.
  • Ondanks het prijskaartje van 345.675 euro verkocht het model in 2 weken uit. De coupé deed daar 2 maanden over.
  • De Spider weegt 100 kilo minder dan een 650S Spider en 40 kilo meer dan de coupé.
  • Rijdynamisch en op snelheid is dit een van de meest indrukwekkende auto's die ooit door onze handen ging.
  • Ondanks alle focus, agiliteit en scherpte is de demping comfortabel.

Circuitversies zijn lichter, cabrio's zwaarder, rijmt dat wel?

McLaren zou McLaren niet zijn, mocht het de ontwikkeling van de Spider niet als een wetenschappelijke uitdaging hebben opgenomen. Van een technische obsessie meer of minder is hun ingenieursteam nog niet ziek geweest. De LT weegt 100 kilo minder dan zijn donormodel, de 650 S Spider, en gooit 40 kilo bovenop de LT coupé. 'Maar' 40 kilo moeten we zeggen. Voor die gewichtsbesparing zorgen panelen uit koolstofvezel, lichtere motoronderdelen, lichtere velgen dan de P1, minder isolatiemateriaal, meer alcantara tot zelfs wielbouten uit titanium. Ook als klant kan je trouwens nog een rol spelen in dat dieet, zo had ons testmodel zelfs geen airco. Deze LT Spider topt af op 1.270 kilo droog aan de haak. En hij heeft achter de stoelen 700 newtonmeter en 675 paarden gestald. Reken de raketkracht maar uit.

Of nee, we doen het even in jouw plek: de vermogen-gewichtsverhouding bedraagt 532 pk per ton (!), een record dat de ingenieurs noopte tot een grotere AirBrake-rem vanwege de hogere vaart. De biturbo-V8 kennen we uit de andere McLarens. Hij wordt gemapt aan drie settings: Normal, Sport en Track, waarbij de twee laatste elk nog een Dynamic-submenu herbergen met een minder bemoeiziek ESP. Over de roeping bestaat geen twijfel: ook als Spider mikt de LT op kerbs, getuige ook een speciale telemetrie-eenheid in de boordcomputer waarmee je sectoren kan afklokken, de boulevards van mondaine kuststeden zijn slechts opgewarmde kost.

Het belangrijkste aan die settings is dat McLaren de koppelcurve in Sport naar beneden heeft afgebogen, zodat ze als de flank van een berg klimt in plaats van plat als een tafel permanent het volle pond dumpt (wat wel het geval is in Track). Het is een gevoelskwestie, omdat een stijgende curve de gewaarwording oplevert dat de acceleratieclimax blijft aanzwellen. De 0-100 km/u flitst met de lanceercontrole in 2,9 tellen voorbij, net zo snel als de coupé, net zo snel als een Porsche 911 Turbo S of een Bugatti Veyron en op een haar na zo snel als McLarens hypercar, de P1 (2,8). Op de 0-200 km/u komt het meergewicht op de coupé even piepen. Met een tijd van 8,1 is hij twee tienden trager dan de iets beter gestroomlijnde coupé.

Het dak zelf dan, dat opent - desnoods al rijdend - in 17 seconden. Het achterruitje kan je afzonderlijk openen, om zelfs bij grijs weer of regen het uitlaatconcert met de versterker op 11 te aanhoren. McLaren heeft het over een nieuwe uitlaatconstructie uit titanium, vooral lichter. Desondanks is dit niet de hardst brullende, pittigst borrelende of meest bronstige timbre dat je onder sportwagens vindt. Ferrari overstemt dit. Maar Britten houden het liever flegmatiek. Wat onvermijdelijk zijn voordeel heeft tijdens langere ritten op de autosnelweg. Auditieve uitspattingen zijn er bijvoorbeeld in Sport, dan klapt de uitlaat soms met een hevigheid alsof er net een boomtak op het dakje is geploft.

Superkracht en labotechnologie zijn één ding, hoe zet de McLaren 675 LT dat op de weg?

Hij is waanzinnig en we mogen op zoek naar een schuif met nieuwe superlatieven. Omdat hij tot supersonische snelheden in staat is, enkel te vatten na een nieuwe ijking van je grijze massa, maar ook omdat hij er tijdens al dat stuntwerk in slaagt om van de chauffeur een betere piloot te maken. Je mag dan Peeters of Vermeulen heten, je voelt jezelf Alonso of Vandoorne. Meteen, zelfs.

Het grenst aan het onwaarschijnlijke hoezeer alle onderdelen met elkaar samenwerken om bestuurder en machine tot één team te kneden. De 675 LT is er niet opuit zijn bestuurder uit het zadel te wippen, de set-up en de elektronica willen de rodeo zo lang mogelijk aanhouden terwijl de rit wilder en woester wordt. Veel lof gaat naar de glasheldere communicatie van de stuurbekrachtiging, die sneller reageert dan in de P1, en de met elkaar verbonden dempers. Daarbij rakelt de McLaren een snelheidssensatie op waarvoor zelfs veel sportwagens van blinkend allooi moeten passen.

Over demping gesproken, je zou verwachten dat een dichtgesnoerde en opgesuikerde circuitversie als een knikker over het hobbelige asfalt van de openbare weg dokkert, maar daar is niets van aan. De McLaren 675 LT Spider is een van de meest comfortabele straatracers waarmee we ooit reden, ondanks zijn stijvere demping voor- en achteraan. Je zou het misschien niet denken, maar hij is toch dagelijks inzetbaar. Belangrijk voor gehelmde flaneerders.

Werd McLaren voorheen dood perfectionisme en klinische apathie verweten, dan veegt de 675 LT die aantijgingen resoluut onder de mat. Zijn adrenalinerush is verpletterend, zijn bochtenkunsten ongezien en elke vorm van inertie onbestaande. De minste druk op het gaspedaal leidt tot een nieuw effect, en vloeren is als het indrukken van de knop voor 'warp speed'. De gerobotiseerde zevenbak denkt snel genoeg mee, maar wij beleefden het meest plezier aan de schakellepels: snel en actievol.

Hij bewijst ook dat de opstelling van een middenmotor met achterwielaandrijving een moeilijk te verslane combinatie biedt, net zoals in de Formule 1. Als de vaart en de versnelling echt surreëel wordt, voel je ondanks alle aerodynamica de voortrein echter wel een neut lichter worden. En de keramische remmen ontplooien samen met die Airbrake een enorme stopkracht op bedrijfstemperatuur, zodat je een inschattingsfout nog met veel marge kan corrigeren.

Hoe luidt het AutoWereld-oordeel over de Mclaren 675 LT Spider?

Buiten het kwartet perswagens van de presentatie hebben alle LT Spiders dus al een gelukkige eigenaar gevonden. En dat zijn zéér gelukkige eigenaars, want ze bezitten een van de meest ontzagwekkende sportwagens die we in onze carrière hebben gereden. Vermomd als Spider is er ook geen echte rivaal. Deze McLaren steekt meesterlijk in elkaar, kan een straaljager bijhouden tijdens het opstijgen op de vertrekbaan, gaat de bocht om als een eenzitter en smeedt een hoogst uniek een-tweetje met de bestuurder.

De 675 LT is namelijk zo behulpzaam en proactief dat er alleen vertrouwen en amper gewenning nodig is om het onderste uit de kan te halen. Nooit eerder is ons een dergelijk controlegevoel te beurt gevallen bij een bolide met meer dan 600 pk. Woking heeft al zijn talent in deze auto gecondenseerd en ons de weg naar lichtsnelheid getoond. Een mijlpaal, het genre van de hypercars even buiten beschouwing gelaten.

En de cijfers?

Motor: 3799 cc, V8 (biturbobenzine), 496/675 kW/pk bij 7100 opm, 700 Nm bij 5500-6500 opm Transmissie: achterwielaandrijving, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling Afmetingen (l/b/h): 4546/2095/1192 mm Prestaties: 326 km/u, 0-100 km/u in 2,9 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 11,7 l/100 km (275 g/km) Prijs: 345.675 euro (uitverkocht)

In dit artikel : McLaren

Geschreven door op