Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes GLE 450 4MATIC (2018)

Mercedes heeft een eer hoog te houden als het komt op luxueuze SUV’s. Als de Duitsers dan ook nog komen vertellen dat ze zichzelf deze keer hebben overtroffen, dan hebben ze helemaal onze aandacht. Of de nieuwe GLE die dan ook waard is? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De vierde generatie M-Klasse. Of GLE, zo je wil. In 2015 veranderde Mercedes de geboorteakte van zijn SUV om wat meer logica te steken in zijn line-up. Intrinsiek veranderde dat echter weinig, ook als GLE mikte de 4X4 immers op een op comfort belust publiek dat bij tijd en wijlen al eens een wiel op een zompige wei parkeert.

Een mission statement waar Mercedes anno 2018 gewoon aan vasthoudt, weliswaar met dien verstande dat ze in Stuttgart deze keer alle technische registers hebben opengetrokken. De GLE komt dan ook met een aantal primeurs waarvan de belangrijkste zijn:

  • Het E-Active Body Control. Een bijkomende elektrische sturing van de veerpoten waarmee je onder andere elk wiel apart een hoogte aan kan meten.
  • Het MBUX ofte het nieuwe infotainmentsysteem van Mercedes. Helemaal nieuw is het ding niet, de officiële première was voor de A-Klasse, al zijn de 40 bijkomende features onderscheidend genoeg om hier toch een plek te verdienen.
  • Het Energizing Comfort Control. Ook nu niet volledig nieuw, al zijn twee onderdelen van het programma, de Energizing Seat Kinetics en de Energizing Coach dat wel.

Dat E-Active Body Control, is dat niet een veredelde koetsrolcontrole?

Hmm, er is toch wat meer aan het handje dan dat. Uiteraard is het rechthouden van de koets één werkingsfacet, al gaat het E-Active Body Control nog een hele stap verder door ook duik- dan wel liftbewegingen te corrigeren.

Concreet houdt dat in dat de habitat van de GLE nu ook bij het betere remmen en acceleren zo goed als waterpas blijft. Idem bij mangaten en richels trouwens. Overigens vergt dat weinig interferrentie van de bestuurder. De camera’s achter de voorruit van het Road Surface Scan gaan de weg voor je wielen na op eventuele oneffenheden waarna de dempers gestuurd worden om die naden en putten uit te vlakken.

Tenzij je expleciet opteert voor wat gekantel. De Curve-modus van het Dynamic Drive Select laat de GLE namelijk licht de bocht in hellen. Ietwat als een motorfiets, uiteraard met de beperking dat de Mercedes maximaal 3 graden meegeeft.

Het idee is dat, door de buitenste luchtveren in een bocht iets hoger te liften, je de binnenste wielen makkelijker op de koord krijgt. Een manoeuvre dat voor een stuk afrekent met de uitgeoefende laterale krachten wat op zijn beurt voor meer comfort moet zorgen bij de inzittenden.

En, geeft het iets?

Eerlijkheidshalve moeten we zeggen dat we in praktijk weinig verschil hebben gevoeld. Behalve dan misschien in het stuur waar de extra knik zich laat gelden middels de bijkomende correcties die je dient door te voeren.

Dan zijn we meer te spreken over de toegevoegde waarde van het systeem naast het asfalt. Zo krijg je 6 centimeter meer speelruimte per wiel, bovenop de 12 centimeter aan bodemvrijheid die je sowieso wint door de rijprogrammatuur door te scrollen naar de Offroad-stand.

Je kan dus het rechtervoorwiel hoger heffen om, volledig los van elkaar, links achteraan de GLE een stuk lager te zetten. Helemaal dolletjes wordt als je de Offroadassistent via het centrale scherm even ten dans vraagt.

Neem dat gerust letterlijk: in de Rocking-stand pompt het systeem de GLE herhaaldelijk op en neer. De initiële bedoeling achter het break dancen is om je los te wippen uit zand of sneeuw, al is het minstens even geinig de ogen van omstaanders uit de kassen te zien rollen als je traag (maximaal 9 km/u) voorbij komt gewiegd.

Komt de GLE verder nog met mechanische spielerei?

Goh, er is de bijkomende veldversnelling als je voor het offroadpakket hebt geopteerd. Terwijl het torque on demand-principe van het centrale differentieel dan de vermogensoverdracht automatisch kan locken tussen 0 en 100 procent.

En dan is er natuurlijk nog de 48 volt-installatie, nodig om het leeuwendeel van de technologische hoogstandjes draaiende te houden.

Een sterkere stroomvoorziening die wel meteen de nieuwe viercilinders in respectievelijk de 300 d en 350 uitsluit. Die houden het namelijk bij de reguliere 12 volt.

Ga je, zoals in ons geval, voor de 450 4Matic, dan mag de krachtcentrale meteen bijspringen om ook de starter/generator van het EQ Boost draaiende te houden. Het mini-molentje zorgt voor een bijkomende 22 pk en 250 Nm die kortstondig de 367 pk en 500 Nm van de 3 liter-zes-in-lijn bijstaan.

Trap je de zescilinder vol op z’n staart, dan sta je in 5,7 seconden aan 100 km/u. Uiteraard zit er ook een ecologisch randje aan de elektro-unit, al blijft het gemiddelde verbruik, ondanks de hulp én de puike aerodynamica (de Cx-waarde van 0,29 is een record in deze klasse. Een cijfer dat je wel alleen haalt met de 18-duimers en de specifieke ecovelg), met 9,4 liter per 100 km (214 g/km CO2) aan de hoge kant. Of hoe het basisgewicht van 2,2 ton letterlijk en figuurlijk weegt op de dorst.

Hoe scoort de GLE naar praktisch vernuft?

Bijzonder goed. Hoewel je het hem esthetisch niet na zou geven, is de GLE bijzonder uit de kluiten gewassen. De wielbasis groeide nog maar eens met 8 centimeter, ruimte waar vooral de passagiers op de tweede rij van profiteren. Ook achterin heet het plaatsaanbod voortaan ‘royaal’.

De koffer geeft met 630 liter dan weer wel 60 liter toe op zijn voorganger, al weet Mercedes dat weer goed gemaakt door 45 liter (2.055 liter) meer te bieden als je alles neervouwt.

Met alles bedoelen we ook de optionele derde rij waar je eventueel nog wat passagiers kwijt kan. Dixit Das Haus mogen die 1m80 groot zijn, een stelling die we evenwel niet aan de realteit hebben kunnen testen. Weten we meteen wat eerst te checken als de GLE ook op Belgische bodem arriveert.

En het hele interieur ziet er bovendien nog appetijtelijk uit ook, toch?

Absoluut. Met die twee 12,3 duim grote schermen aaneengeschakeld tot één grote display predikt de GLE een modernisme dat hem voorheen vreemd was.

Achter die tableau draait dan weer het MBUX, kort voor Mercedes-Benz User eXperience. De menustructuur en basisfeatures werden overgenomen van de A-Klasse maar verder uitgebreid met een hoop software die het welbehagen naar ongekende hoogten moet brengen.

We denken dan in de eerste plaats aan het Energizing Comfort Control waarbij je via muziek, massage, verlichting en een passende screensaver op het centrale infotainmentscherm in een bepaalde sfeer wordt gebracht.

Een keuze die je overigens over kan laten aan de Energizing Coach die zelf met voorstellen zal komen, naargelang de situatie. Heb je een slim Garmin-horloge, dan houdt je ‘trainer’ meteen ook rekening met een aantal fysische parameters, genre stress of geslapen uren.

Het Energizing Seat Kinetics wil je dan weer activeren door de positie van je stoel geregeld bij te stellen. Niet schrikken dus als je zitvlak en rugleuning ineens wat schommelen. Ze geven immers mee in functie van je welzijn

Kortom, je bent een medische anomalie als je met een stramme rug en een zere kont uit de GLE stapt. Met dien verstande dat dat eigenlijk al zo is in de basistrim.

De fauteuils zitten prinsheerlijk, ze vallen naar elke postuur aan te passen en aangevuld met de massagestanden kneden ze elke zenuwknoop uit je lichaam. Heel veel toegevoegde waarde zien we dan ook niet in de Energizing-nutsvoorzieningen

Dan schatten we de decibelwerende werken hoger in. Toegegeven, de dubbel gelaagde voorruit is optioneel, net als de banden met schuim en de extra isolatie in onder meer de wielkasten. Maar gezien het stiltegebied dat die dingen mee helpen creëeren, zouden we die Acoustic Package-optie zeker lichten.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Het is veelzeggend dat Mercedes niet gewacht heeft op een volgende generatie S-Klasse om zijn meest recente spitstechnologie in de kijker te zetten. Dat de GLE die eer te beurt valt, toont dan weer hoe belangrijk de SUV wel is voor Das Haus.

Dat gezegd zijnde, zetten we bij een aantal van die technologische hoogstandjes toch wat vraagtekens. Vooral dan naar de toegevoegde waarde ervan. Wippende dempers of een digitaal haardvuur zonder meer leuk, maar maken de GLE daarom niet echt beter.

Gelukkig zijn het louter extra’s bovenop een nog steeds oerdegelijke basis. De GLE is dus nog altijd die praktische en bijzonder aangename reisgenoot die jou en je familie in alle comfort de wereld rondvoert. Trips waarin hij nu dus voorziet in meer animatie.

Journalist AutoGids/AutoWereld