Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes S 500 L (2021)

We probeerden de nieuwe Mercedes S-Klasse al als 350d en als 400 d, na die diesels doet AutoWereld ook de test met de nog prestigieuzere S 500 L.

134.310 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De meningen zijn nog nauwelijks verdeeld, technologisch is de nieuwe Mercedes S-Klasse allicht wel ’s werelds meest vooruitstrevende auto. En ja, dus misschien ook wel gewoon de beste wagen van het moment. Zeker als je van snufjes houdt én op comfort gesteld bent, daarmee hebben we meteen ook zijn belangrijkste troeven vermeld.

Over het design van de buitenkant kunnen we langer discussiëren. Niet dat de S-Klasse geen mooie auto zou zijn, je kan hem ondanks zijn grote afmetingen en dankzij weer nog iets meer subtiliteit in het design (zoals de verzonken deurklinken) zelfs gerust sierlijk noemen. Maar de auto lijkt hoe dan ook wel nog vrij sterk op zijn voorganger en tegelijk zelfs op de... C-Klasse. Of omgekeerd, want de jongste generatie van die aanzienlijke compactere berline werd nog na de nieuwe S gelanceerd.

Alsof de Duitse premiumdesigners, op een al eens wat groter en zelfs al eens té groot – zie BMW – radiatorrooster na, haast geen lijntje aan hun auto’s meer durven te veranderen uit schrik klanten te verliezen. Nu goed, in de Mercedes-interieurs is er gelukkig wel met elke generatiewissel sprake van een kleine en soms zelfs grote revolutie. Zo ook bij deze S-Klasse, waar de ruimte voorin nu wordt gedomineerd door een groot, verticaal gepositioneerd en knap in de middentunnel overlopend aanraakscherm. Voor de bestuurder is er een driedimensionaal exemplaar en een eveneens behoorlijk grote head-updisplay met navigatie-instructies die als het ware over de weg lijken te zweven. Het maakt indruk, maar je zal ons nog altijd niet horen concluderen dat het allemaal zoveel gebruiksvriendelijker is dan met de klassieke knoppen van weleer.

De nieuwste en fel opgewaardeerde generatie van het MBUX-infotainment laat zich wel weer nog een pak makkelijker met de stem bedienen, voor heel wat functies moet je dus helemaal niets meer aanraken. Als je er geen probleem mee hebt om tegen je “slimme” en trouwens ook continu (op basis van je blikken, je bewegingen…) bijlerende auto te spreken. Let wel, voor heel wat technologische en comfortsnufjes moet stevig worden bijbetaald. Opties zijn bij veel merken prijzig, maar de Duitse premiumspelers spannen ter zake wel de kroon. Maak van je S-Klasse een klein paleis en je kijkt aan tegen een rekening die makkelijk nog een kleine 50% hoger uitvalt dan de basisprijs van het gekozen model. Nu goed, je wordt natuurlijk ook niet verplicht om elektrische zonneschermen en aanverwante snufjes te bestellen.

Wat verandert er?

Wat we hierboven vertellen, is natuurlijk al bekend van vorige tests. Zoals die van de 400 d waarmee we eind 2020 onze kennismaking met de nieuwe S-Klasse konden starten. Of de 350 d uit de bijzonder spannende driekamp met de Audi A8 50 TDI en de BMW 730d die we in het kader van ons grote premiumdebat organiseerden.

De S waarmee we nu op pad waren, is het voorlopige topmodel. In afwachting van de AMG’s en de Maybach-varianten, luistert die naar de naam S 500. Verwacht geen 5 liter-V8, onder de motorkap zoemt heel zachtjes een aan een negentrapsautomaat gekoppelde zes-in-lijn met een cilinderinhoud van net geen 3 liter. Voorzien van een turbo en een elektrische compressor, vandaar ook een fraai vermogen van 435 pk en een tussen 1.800 en 5.800 opm beschikbaar maximumkoppel van 520 Nm. En met een mildhybride ondersteuning voor een wat lager verbruik. Wat dat laatste betreft, het varieert enorm volgens je rijstijl. Van een dikke 8 liter per 100 kilometer als je de Eco-modus  (die de motor regelmatig stillegt) gebruikt tot zo’n 11 liter als je geen speciale inspanningen doet. Je bent nu eenmaal met een auto van meer dan 2 ton onderweg, bestuurder en eventuele passagiers nog niet inbegrepen.

Het vermogen is goed voor een spurt naar 100 km/u in 4,9 seconden, maar deze S 500 L is dus inderdaad wel een zware auto. En dat voel je, de dieselversies tonen zich in de meeste omstandigheden zelfs wat soepeler. Maar zeker met de optionele vierwielsturing laat deze standaard vierwielaangedreven kolos zich toch heel gezwind door de bochten sturen. Zelfs als je voor de Comfort-rijmodus kiest, die geniet sowieso onze voorkeur op de Sport-stand. Over comfort gesproken, de pneumatische ophanging tilt die naar een heel hoog niveau. Je kiest dan wel beter… niet voor de grote 21-duimsvelgen, die doen er onvermijdelijk wat afbreuk aan.

Natuurlijk beschikt de auto ook over een pak rijhulpsystemen die tegelijk een ongeval helpen vermijden en al een zekere mate van autonoom rijden toelaten. Maar de wetgever is nog niet helemaal mee, in de praktijk heb je aan dat laatste nog niet echt veel. Het vermindert de eventuele stress van het filerijden zelfs amper, omdat je toch ook altijd zelf heel attent moet blijven. In zo'n fileverkeer leer je de intelligentie van de wagen weliswaar snel vertrouwen, maar je blijft toch altijd op je hoede. En af en toe irriteren de systemen zelfs meer dan dat ze je het leven echt makkelijker maken, dat hebben we al zo vaak vastgesteld. Niet alleen bij Mercedes, trouwens.

Conclusie

We "verklapten" het al in het begin van dit verhaal, qua comfort zal je elders maar moeilijk beter vinden. Zeker in de L-versie met verlengde wielbasis, de beste plaats in de auto is dan die achter de voorste passagier. Al zitten we nog liever achter het stuur van de S 500, want de mogelijkheden van de motor en het onderstel maken dat rijden met de auto een plezier blijft. Met of zonder de autonome rijfuncties, met de huidige wetgeving heb je daar nog altijd niet echt veel aan.

De minpunten? Wel, Mercedes moet hier en daar nog wat kinderziektes genezen. Een kofferklep die zich “automatisch” sluit terwijl je de boodschappen nog aan het uitladen bent, dan kan toch niet de bedoeling zijn.

Foto’s: Jonathan Godin

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12