Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

29 en 30 september 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mini Cooper S E Countryman ALL4 (2017)

De Mini Cooper S E Countryman ALL4, een behoorlijke mond vol. Is de eerste hybride van Mini zijn ellelange naam waard? AutoWereld doet de test.

38.450 €
  • Score redactie 18.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Om het kort te zeggen is de Mini Cooper S E Countryman ALL4 een middelgrote cross-over die niet enkel zijn voor- maar ook zijn achterwielen aandrijft. Daarnaast wordt de 136 pk sterke benzinemotor vergezeld door 88 elektrische paarden die samen 224 pk genereren.

Wat we vooral moeten onthouden:

  • Eerste Mini Hybrid
  • Hybride technologie verwant aan die van de BMW 225xe Active Tourer
  • 42 km puur elektrisch rijden
  • Geen lichtgewicht
  • Kosten 100% fiscaal aftrekbaar voor bedrijven
  • Maar dure vogel voor particulieren
  • Echte Mini-rijbelevenis

2016 Mini Countryman Cooper SE ALL4 Hybrid

Kan je dat nog eens herhalen?

Mini Cooper S E Countryman ALL4. Probeer dat eens vijf keer na elkaar te zeggen. We overlopen stapsgewijs elk woord, want ze hebben allemaal hun betekenis. ‘Cooper’ impliceert dat er zich onder de motorkap een 1,5 liter driecilinder schuilhoudt. Samen produceren de benzine- en elektromotor een vermogen van 224 pk, waardoor de Mini Countryman zeker ‘S’ verdient in zijn naam. De ‘E’ refereert logischerwijs naar de elektromotor en ‘Countryman’ naar het grootste voertuig in het Mini-gamma. Ten slotte verwijst de ‘ALL4’ naar het 4x4-karakter van de Mini.

Met 224 pk, dan schiet de Mini S E Countryman ALL4 gezwind uit de startblokken?

Ja en neen. Net als zijn broer de BMW 2 Reeks Active Tourer 225xe, wordt de Mini Countryman standaard uitgerust met drie rijmodi: Max eDrive, Save Battery en Auto eDrive. Vertrekken doe je automatisch in Auto eDrive waarbij de Mini Cooper S E Countryman ALL4 zelf al het denkwerk doet. Naargelang je reisdoel en de omstandigheden opteert de Countryman om volelektrisch dan weer hybride te rijden. Max eDrive zet de turbobenzine schaakmat zodat Mini zich volledig elektrisch door het verkeer loodst. Hij moet het dan wel stellen met amper 88 pk waardoor de maximumsnelheid daalt tot 125 km/u.

Als de Mini Countryman over zijn volle vermogen beschikt, sprint hij in 6,8 seconden naar honderd, mede dankzij de vierwielaandrijving.

2016 Mini Countryman Cooper SE ALL4 Hybrid

De authentieke Mini-rijervaring blijft toch?

Voor het echte grove off-roadwerk kijkt de Countryman liever toe vanop de zijlijn. Hoewel hij de Mini Countryman S E ALL4 hellingen van 45 graden durft te trotseren, verliest hij toch een paar sterren bij ruwe parcours. Op kronkelende wegen komt het echte Mini-gevoel tot zijn recht en kan je desgewenst de Countryman door de bocht zwieren. Vergeet wel niet de automatische zesbak in ‘Sport’ te zetten om te haastige schakelingen te vermijden.

De volslanke gedaante ondervindt wel wat moeilijkheden bij het afremmen en bij snelle ritmeveranderingen.

Zo’n hybride, dat is dan wel zuinig?

Voor de volle 42 km rijdt de Mini, in theorie, voor niets. Daarna loopt de verbruiksmeter snel op naar 8 liter en zelfs meer. Bij snelheden van 120 km/u klimt het verbruik al snel tot 8,5 liter per 100 km. De elektromotor laadt, anders dan bij de BMW 530e, niet inductief op waardoor je minstens 2,5u bij een snellaadpaal moet slijten. Thuis loopt de laadtijd op tot 3,5u.

2016 Mini Countryman Cooper SE ALL4 Hybrid

Wat zegt de bankrekening?

De lange naam doet al vermoeden dat de Mini Cooper S E Countryman ALL4 niet voor niets over de toonbank rolt. Nadat je een aantal opties hebt aangevinkt, kan de basisprijs van 36.650 euro al snel enkele euro’s meer bedragen. Particulieren betalen de volle pot, als je daarentegen de aankoop kan verrekenen in je zaak, betaal je geen BIV of verkeersbelastingen. Ook de kosten zijn 100% aftrekbaar.

Het AutoWereld-verdict?

De combinatie van een 1,5 liter grote driecilinder en een elektromotor zorgen voor pittige prestaties. De voluptueuze vormen en dus hoger gewicht komen de Mini Cooper S E Countryman ALL4 niet altijd ten goede. Een rasechte off-roader is deze Mini ook niet, maar hij kan wel, indien nodig, zijn mannetje staan. De prijs van deze crossover kan snel oplopen, desondanks is de Mini Cooper S E Countryman ALL4 wel fiscaal voordelig voor bedrijven. Voor de particulieren heeft Mini nog een waaier aan Countryman-producten die een kranig rijgedrag combineren met een (iets) voordeligere prijs.

2016 Mini Countryman Cooper SE ALL4 Hybrid

 

 

 

 

In dit artikel : MINI, MINI Countryman

Geschreven door op