Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

29 en 30 september 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mini Countryman Cooper S All4 (2017)

Mini heeft een tweede generatie van de Countryman klaar. AutoWereld doet de test met de Cooper S met integrale All4-aandrijving en Steptronic-achttrapsautomaat.

31.800 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Mini rijdt de tweede generatie van de Countryman voor, de cross-over van het modellengamma. Deze keer zonder nutteloos Paceman-derivaat. Wat moeten we onthouden?

  • De nieuwe Mini Countryman is 20 centimeter langer en 3 centimeter breder zijn voorganger, met meer binnenruimte als logisch gevolg.
  • De tweede generatie van de Countryman bouwt op het UKL-platform van de BMW X1 en 2 Reeks Active/Grand Tourer.
  • Een nieuwe generatie van de automatisch inschakelende All4-vierwielaandrijving belooft meer grip zonder extra brandstofverbruik. Eventuele uitstapjes naast het asfalt worden geholpen door de extra bodemvrijheid.
  • Het centrale infotainmentsysteem van de nieuwe Countryman krijgt een aanraakscherm en een heleboel connectiviteitsmogelijkheden.
  • De Countryman Cooper S doet het met een 2 liter-turbokrachtbron, goed voor 192 pk en 280 Nm.
  • De nieuwe Countryman komt ook als 231 pk sterke John Cooper Works én als plug-inhybride Cooper S E met een C02-uitstoot van 49 gram.

Mini Countryman Cooper S All4

Deze Mini wordt nog wat meer maxi?

De tweede generatie van de Mini Countryman krijgt inderdaad een flinke groeischeut. In verhouding met zijn voorganger neemt de totale lengte met liefst 20 centimeter toe. Daarvan gaat 7,5 centimeter naar de wielbasis en de rest naar de koffer, die voortaan over een laadvolume van mininum 450 en maximum 1.390 liter beschikt. 

Verder gooit de nieuwe Mini Countryman ook een verschuifbare 40/20/40-achterbank, een elektrisch opende achterklep en een variabele laadvloer in de strijd. Nieuw is de zogeheten Picnic Bench, eigenlijk een zitkussen dat je op de rand van de laadvloer plaatst en waarop twee volwassenen kunnen zitten. Bijvoorbeeld voor een picknick, inderdaad.

Ook het vernieuwde infotainmenstysteem telt een aantal leuke vondsten, waarbij Mini sterk inzet op verschillende connectiviteitsoplossingen voor de bestuurder die onderweg wil bellen en surfen. Net zoals BMW deed met de nieuwe 5 Reeks, doet de nieuwe Countryman het nu ook met een aanraakscherm. We stellen ons wel esthetische vragen bij die steeds groter wordende cirkel centraal op het dashboard, waarvan de rand verschillende kleuren aanneemt.

Mini Countryman 2017

Heeft die groeispurt een negatieve impact op het weggedrag?

Neen. Hoewel Mini de Countryman presenteert als een avontuurlijke cross-over met een verder verhoogde bodemvrijheid en optionele All4-vierwielaandrijving (ze hebben zelfs een menu ontwikkeld dat meet hoeveel off-roadfun je beleeft), rijdt ook de tweede generatie als een dynamische hatchback. Van koetswerkbewegingen is nauwelijks sprake, de directe stuurinrichting geeft meer feedback en het met de BMW X1/2 Reeks Active Tourer gedeelde UKL-onderstel gooit zich gezwind door uitdagende bochtencombinaties. Het is een wagen die graag hard gereden wordt.

Maar die rijdynamiek heeft wel een prijs, want de strakke chassisset-up zorgt voor nervositeit bij het tackelen van geaccidenteerde wegen waarmee het Engelse testparcours bezaaid lag. De Mini Countryman stuitert als een knikker van kassei tot verkeersdrempel, net het soort obstakels die de gemiddelde cross-over zo interessant maken. Leuk dat de maxi-Mini een speelvogel blijft, maar van een gezinswagen verwacht je wat meer rijcomfort. Zeker met de adaptieve demping waarop onze testwagen stond.

De Mini Countryman heeft 3 verschillende rijmodi, met naast de Mid-stand ook een brandstofbesparende Green- en een Dynamische Sport-settings die naast die actieve dempers ook de motorrespons en de sturing van de Steptronic-achttrapsautomaat manipuleert. De eveneens optionele All4-aandrijving stuurt tot 100% van het motorkoppel naar de achteras, maar enkel als het echt nodig is. Doorgaans is de Countryman S All4 een gewone voorwielaandrijver. De meerwaarde onthult zich vooral in situaties met gereduceerde grip, dynamisch blijft de winst van het relatief eenvoudige systeem evenwel beperkt.

Mini Countryman 2017

De Cooper S zal wel vooruit gaan?

Aan kracht heeft de 2 liter-turbomotor uit de Countryman Cooper S geen gebrek. De vierpitter ontwikkelt een piekvermogen van 192 voor een maximaal koppel van 280 Nm, dat beschikbaar blijft tussen de 1.350 en de 4.600 toeren per minuut. De Steptronic-sautomaat moet dan ook zelden met zijn zes verzetten aan de slag, want de krachtbron trekt zowat altijd en overal. Alleen het geluid valt ons een beetje tegen.

In combinatie met All4 en Steptronic sprint de Mini Countryman Cooper S in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u, haalt hij een topsnelheid van 222 km/u en verbruikt hij zo'n 6,4 liter aan brandstof. Toch als je het normcijfer hanteert, want na onze testsessie kwamen we boven de 10 liter uit. Enthousiasme heeft zijn prijs. Zoals dorst.

Mini Countryman 2017

Zijn er nog andere motorisaties?

Natuurlijk. Naast de door ons geteste Cooper S bestaat het gamma van de Mini Countryman uit de Cooper (1.5-L3, 136 pk, 25.800 euro), de Cooper D (2.0-L4, 150 pk, 27.700 euro) en de Cooper SD (2.0-L4, 190 pk, 34.000 euro). Later vult Mini het portfolio aan met de plug-inhybride Countryman Cooper S E (1.5-L3 + elektromotor en lithium-ionbatterijen, 224 pk gecombineerd, 36.000 euro) en met de John Cooper Works (2.0-L4, 231 pk,38/700 euro).

Mini Countryman JCW 2017

Het AutoWereld-verdict?

De nieuwe Countryman hinkt een beetje op twee gedachten. Enerzijds vinden we het geweldig dat deze Mini zijn jeugdigheid heeft weten behouden, dat de ingenieurs ook van de Countryman een enthousisast sturende jongen hebben durven maken. Dat ze buiten de pas lopen en met leuke vondsten blijven introduceren, de ene al wat geslaagder dan de andere. Maar dat jeugdige enthousiasme vloekt een beetje met zijn hang naar volwassenheid, met het toegenomen postuur van de nieuwe Countryman dat meer ruimte biedt op zowel de achterbank als in de koffer.

Want als familiewagen schiet deze cross-over eigenlijk te kort, wegens bijlange niet comfortabel en meegaand genoeg. Tenzij je sowieso een Mini-adept bent, dat je valt voor het lijnenspel en de rijdynamiek. Voor de ontelbare personaliseringsmogelijkheden, waarmee je je Countryman volledig naar eigen goeddunken kan aankleden en opsmukken. En als je daar veel geld voor over hebt, want ook de prijs is maxi tegenwoordig.

Mini Countryman 2017

 

 

 

 

In dit artikel : MINI, MINI Countryman

Geschreven door op

De concurrenten