Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mini JCW Rally (2017)

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

Hij ziet eruit als een Mini Countryman, maar deze rallybolide van het Duitse X-Raid-team heeft er verder weinig mee te maken. Wij zijn ermee gaan rijden in de Marokkaanse woestijn.

Wat is dit?

In de beginjaren kon je misschien nog een Dakar-zege proberen wegkapen met een relatief gewone auto, vandaag maakt enkel tot de tanden bewapend spul aanspraak op een zege. Deze Mini JCW Rally is zulk spul, goed voor vier opeenvolgende zeges in de periode 2012-2015. Wij zijn hem gaan uittesten.

Kort samengevat:

  • Vierwielaangedreven woestijnracer met Mini-design
  • Centraal gelegen zescilinderdiesel van BMW
  • Meer dan 2 ton, tjokvol mechaniek en gereedschap
  • Verrassend eenvoudig en agiel
  • Bestuurd door onder andere ex-WRC-man Mikko Hirvonen

Met een Countryman heeft dit dus weinig te maken?

Inderdaad, dat Mini-design is er om marketingtechnische redenen, maar behalve de lichtblokken heeft dit met carbon en kevlar omhuld buizenchassis weinig gemeen met een Countryman. Centraal ligt BMW's 3 liter-zes-in-lijn, hier goed voor 340 pk, ernaast een dieseltank van 385 liter. In de Dakar en andere rallyraids is dat de geprefereerde brandstof, omwille van het lagere verbruik en het feit dat een zelfontbrander minder toeren per minuut maakt, wat bijvoorbeeld bij het bestijgen van duinen minder koelingsproblemen geeft.

Koelers zijn er met hopen, 12 stuks telden we, onder andere voor de motor, differentiëlen, achterdempers, brandstoftank, remmen, enzovoort. En voor de inzittenden, ook zij hebben een airco.

Met die wetenschap begrijp je al beter waarom deze Mini droog bijna 2 ton weegt. Het is bovendien ook een rijdende garage, met 3 in de bodem verstopte reservewielen, ingebouwde hydraulische krikken, een slagmoerhamer, bandenopblaasset, gereedschapswinkel, enzovoort.

Hiermee kan je dus naar de oorlog?

Zeg dat wel, de ongelooflijke stevigheid is het meest frappante aan zo'n Dakar-machine. De structuur is opgebouwd uit extreem stijf staal dat doorgaans eerder voor militaire doeleinden wordt ingezet. Idem voor de ophanging. Je kan deze auto bij wijze van spreken in een ravijn duwen, hij zal het overleven.

Een ander voorbeeld: de banden zijn versterkt met kevlar. Monteer die onder pakweg een gewone pick-up en hij ligt na 100 kilometer aan duigen, zoveel sterker zijn ze dan gewone exemplaren.

Rijdt het dan ook als een tank?

Integendeel! Deze Mini is loodzwaar, maar het gewicht zit gunstig verdeeld en er zit een deugdelijke bekrachtiging op het stuur. Je kan hem dus lekker smijten, zachtjes driften op de trekkracht en eenvoudige correcties aanbrengen, met veel gevoel.

Het enige moment dat je die kilo's écht voelt is tijdens het remmen, dat gaat duidelijk moeizaam. En je kan er natuurlijk ook niet té gek mee doen, een glijpartij op het verkeerde moment, met 2 wielen in een gracht bijvoorbeeld, resulteert sneller in een koprol dan je denkt.

Het indrukwekkendst is nog de schokdemping, per wiel 2 exemplaren van leveranciers Reiger. Hoe die oneffenheden verteren die je je voor gewone auto's niet kan voorstellen, het is verbluffend. Soms voel je geeneens dat de auto van de grond is geweest, zo goed vangt de demping dat op.

Waarom heeft X-Raid met deze Mini de jongste 3 Dakar-edities dan niet gewonnen?

Omdat Peugeot is komen meedoen en voor een andere formule gekozen heeft die iets efficiënter blijkt. Hun 2008/3008 DKR rijdt mee in de achterwielaangedreven klasse. Ze hebben dus minder tractie, maar wél meer veerweg, en ze mogen hun bandendruk regelen vanuit de cockpit, wat ook een enórm voordeel betekent in deze discipline.

Zelfs niet met oud WRC-held Mikko Hirvonen achter het stuur?

Jamaar, Peugeot heeft dan weer Sébastien Loeb... En trouwens, rijkunsten zijn niet de essentie van de Dakar. Natuurlijk moet je een stuurheld zijn. Maar degene die het verschil maakt, is de copiloot. Diens acties en beslissingen betekenen geen winst of verlies van seconden, maar van minuten.

Het AutoWereld-verdict?

Racewagens zijn altijd indrukwekkend, omdat hun grenzen enkele werelden verder liggen van die van gewone auto's. Qua duurzaamheid is dit wel van het strafste waarmee we ooit reden, deze Dakar-Mini lijkt wel onverwoestbaar. Met volle tanks een eind boven de 2 ton, maar tegelijkertijd zo wendbaar als een bromvlieg. Zeer, zeer ontzagwekkend gerief.

Lees de volledige test van de Mini JCW Rally in de digitale versie van AutoWereld 377.

In dit artikel : MINI, MINI Countryman