Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 4WD CVT (2017)

Hij komt pas tegen het einde van het jaar op de markt, maar AutoWereld mocht hem wel al eens testen. Luidt de opvallende Eclipse Cross echt een nieuw tijdperk in voor Mitsubishi?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Niet minder dan een nieuwe start. Zelden was het Mitsubishi-aanbod zo mager, zelden waren de verkoopcijfers zo laag. Maar net nu het merk 100 wordt, breekt ook een nieuw tijdperk aan. De Alliantie Renault-Nissan heeft zich ingekocht en er staan nieuwe modellen op stapel. SUV’s vooral, met meer lef dan we van het merk gewoon zijn.

Wat moet je onthouden?

  • Model tussen ASX en Outlander
  • Gedurfd design
  • Voor- of vierwielaandrijving
  • Nieuwe 1.5 op benzine
  • Lente 2018 ook dieselmotor

Wat is er dan zo speciaal aan dat design?

Mitsubishi onthulde de voorbije jaren verschillende knappe concepts op diverse autosalons, deze 4,4 meter lange Eclipse Cross is geïnspireerd door de rode XR PHEV II Concept uit 2015. Hij oogt minder radicaal natuurlijk, dat is ook logisch voor een productieversie. Maar toch, een aantal stoere of originele trekjes zijn wel gebleven. En bovenal, de auto springt er in het alsmaar groter wordende SUV-aanbod toch wel uit.

De gordellijn loopt nogal sterk naar boven, omgekeerd loopt het van een Twin Bubble (twee kleine bulten) voorziene dak naar achteren toe dan weer schuin af. Maar het meest opvallen doet toch de achterruit in twee delen: een schuin en een zowat verticaal. We zagen dat al bij (onder meer) verschillende Honda Civic-generaties, maar dit is een van de eerste toepassingen waarbij het zicht naar achteren er geen hinder van ondervindt.

De passagiers die achterin plaatsnemen doen dat ook niet van dat “schuine” dak, er is naast flink wat been- immers ook voldoende hoofdruimte. Zelfs voor volk dat 1,9 meter meet. Je kan die achterbank ook verschuiven over een afstand van 20 centimeter, alsook de hellingshoek van de rugleuning regelen.

Achterop het dak staat een flinke spoiler (die ook de achterruitwisser ‘verbergt’), het maakt van de auto qua looks een van de meest sportieve spelers op de markt. Zeker in het New Red, een lak die tot stand komt volgens een nogal ingewikkeld “klinkend” procedé waarvan we je details besparen.

En oogt de binnenkant even hip als de buitenkant?

Naar Mitsubishi-normen wel, ja. Echt swingen doet het nog niet, maar daar koop je ook geen middelgrote SUV voor. Zwart overheerst nog altijd, maar het dashboard en de middenconsole ogen netjes en lijken ook prima afgewerkt.

Het infotainmentscherm is van aan het aanraaktype en staat BMW- en Mercedes-gewijs vrij hoog, je kan een en ander ook met een touch pad tussen de voorste stoelen bedienen. Bij Mitsubishi noemen ze dat functioneler dan een draaiknop, maar die mening delen we (nog altijd) niet.

De head-up display is wel handig, maar vreemd dat de navigatie enkel kan via de smartphone. Dat verhaal kregen we toch mee op de internationale persvoorstelling, de Belgische invoerder liet ondertussen al weten dat er in onze land vanaf het tweede uitrustingsniveau wel een klassiek systeem beschikbaar zal zijn. Maar de wagen is dus hoe dan ook voorzien op Apple CarPlay en Android Auto.

Hoe rijdt de Mitsubishi Eclipse Cross?

Met de van de Outlander overgenomen en 150 pk sterke 2,3 liter op diesel (die met een nieuwe achttrapsautomaat komt) konden we nog niet rijden, met de gloednieuwe 1,5 liter op benzine dus wel. Die levert een flinke 163 pk en 250 Nm en toont zich verrassend pittig. Hij wordt ook leverbaar met een manuele bak, op de “vroege” perspresentatie (de meeste media mogen er pas na de zomer mee rijden) was alleen de combinatie met de CVT beschikbaar.

We zijn geen grote fans van zo’n traploze automaat, maar deze in de Mitsu konden we wel pruimen. De ingenieurs hebben acht virtuele “trappen” geprogrammeerd, je kan die ook met tuimelschakelaars achter het stuur bedienen en dus zelf je versnelling kiezen.

Leuk op een bochtig bergparcours, het laat een sportievere rijstijl toe. Daar moet je dan wel een vrij hoog verbruik bijnemen. Zelfs na zo’n 100 kilometer snelweg tegen een brave 120 km/u gaf de boordcomputer een gemiddelde van 8,8 liter aan. Oppassen met vergelijken echter, veel van zijn vooral recente concurrenten komen met enkel voorwielaandrijving en dus ook wat minder kilo’s.

Het onderstel met MacPhersons en multilnk (achteraan) is evengoed berekend op een vlot rijgedrag, ook al gaat het koetswerk wel overhellen als het echt snel gaat. Je ervaart dat tenminste op die manier, dat heeft natuurlijk ook te maken met de hogere zitpositie. Elk voordeel heeft zijn nadeel, nietwaar.

Zorgt S-AWC voor een echte meerwaarde?

Eerst even uitleggen wat dat is, misschien. De afkorting staat voor Super-All Wheel Control, de Eclipse Cross komt met de jongste variant van dat permanente 4x4-systeem. In eigen huis ontwikkeld, want er werken daar nog altijd knappe koppen. In de SUV is de vierwielaandrijving uitgebreid met een actieve giercontrole met remactivering.

Mitsubishi gooide er al hoge ogen mee in de verschillende edities van de Lancer Evo, de straatversies van wat een tijdlang een succesvolle rallywagen was. Het werd nadien verder geperfectioneerd en dient ook in de Eclipse Cross niet alleen offroad-doelen, maar verbetert ook het rijgedrag in bochten.

Terreinrijden deden we nog niet met de auto, op 500 meter onverhard na. Maar die S-AWC moet ook voor extra grip bij slecht weer zorgen, ook op de dagelijkse snelwegrit naar het werk of weer naar huis. En er zijn ook Snow- en Grind-modi voor wie de auto toch eens wat anders wil voorschotelen dan asfalt.

Het AutoWereld-verdict?

Eclipse betekent verduistering, maar dit nieuwe model komt het licht dus zeker niet uitdoen. Integendeel, het zou de eersteling van een nieuwe generatie SUV’s en zelfs een beetje een nieuw Mitsubishi moeten zijn. De eerste indrukken zijn alvast positief. Je houdt van die nogal gekunstelde achterkant of je vindt het misschien maar niets, feit is dat de wagen er wel uitspringt. De 1.5 lijkt ook een dikke, zij het dus wel wat “gulzige” meevaller. Het is te hopen dat de prijzen dat straks ook zijn. Dat ze meevallen, bedoelen we. Maar daar is het dus nog even op wachten.

En zijn er ook concurrenten?

De “domste” vraag van het hele artikel natuurlijk, want er zijn er een hele hoop. Geen enkel segment kende de voorbije jaren zo’n snelle groei als dat van de compacte en middelgrote SUV’s en cross-overs. En dat zal nog wel even zo doorgaan. We gaan ze hier dan ook niet allemaal vermelden, weet alvast dat je de Eclipse Cross mag vergelijken met (onder meer) de Ford Kuga, de Honda CR-V, de Hyundai Tucson, de Kia Sportage, de Nissan Qashqai, de Renault Kadjar, de Seat Ateca en de Volkswagen Tiguan.

Maar misschien evengoed, zoals Mitsubishi dat zelf ook doet, met de Range Rover Evoque en de Toyota C-HR. De eerste is wat premium, de tweede (toch qua looks) behoorlijk hip. En daar wil de Eclipse Cross zich dus ook een beetje tussenwringen. De opvolger van de huidige ASX wordt overigens een maatje kleiner, de volgende Outlander eerder nog wat groter.

Of de Eclipse Cross de knappe PHEV-technologie van die laatste overneemt? Nee, maar er komt wel een versie met een deels elektrische aandrijving. Wat dat wordt, mogen we nog niet weten.

 

In dit artikel : Mitsubishi

Geschreven door op