Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

WEC en GT / Nissan GT-R LM heeft voorwielaandrijving!

Nissan neemt deel aan de 24 Uur van Le Mans met deze GT-R LM Nismo, een LMP1-racer met een hybride aandrijfgeheel dat in de neus ligt én dat de voorwielen aandrijft. Nog eens: voorwielaandrijving!

Overzicht :

2015 Nissan GT-R LM Nismo

Nissan gaat voor lekker gek en lekker anders. Na de Deltawing en de daarop gebaseerde ZEOD RC eerder is het nu aan de GT-R LM Nismo, een heuse LMP1-racewagen deze keer. In het World Endurance Championship (WEC) komt deze Nissan uit tegen de Audi R18, de Porsche 919 Hybrid en de Toyota TS040, al draait het hele project vooral rond de 24 Uur van Le Mans.

De Nissan GT-R LM Nismo wordt aangedreven door een op benzine draaiende 3 liter-V6 van Cosworth-origine, met naast dubbele drukvoeding ook een KERS-systeem. Het vermogen zou pieken ergens tussen de 1.250 en de 1.500 pk! In tegenstelling tot de concurrentie ligt die krachtbron niet alleen in de neus, maar drijft hij ook de voorwielen aan. De voorwielen van deze LMP1-wagen zijn dan ook breder dat de exemplaren achteraan. Of hoe Nissan de heersende conventies helemaal herschrijft. Waar de elektrokracht belandt, is niet helemaal duidelijk. Mogelijk vloeit die wel naar de achterwielen.

De man achter het radicale LMP1-concept is Ben Bowlby, eerder verantwoordelijk voor de Deltawing. Hij verklaart de door hem ontwikkelde GT-R LM Nismo via remenergierecuperatie, die veel hoger zou zijn als je met een tussen de voorwielen geposteerde krachtbron onderweg bent. Nissan mikt dan ook op de 8 MegaJoule-klasse van het WEC. Om de tractie van de aangedreven voorwielen te maximaliseren, draagt de voorzijde het meeste gewicht en de hoogste aerodynamische druk.

Of de Nissan GT-R LM Nismo ook werkt, weten we binnenkort. De eerste wedstrijd van het WEC-kampioenschap vindt plaats in Silverstone, voor de zesuursrace op 12 april. Vooralsnog is er nog maar een piloot bekend: Marc Gene, vorig jaar nog tweede in de 24 Uur van Le Mans, nadat de Spanjaard als vervanger optrad van de geblesseerde Loïc Duval. Hij won de race reeds in 2009 voor Peugeot.

2015 Nissan GT-R LM Nismo

 

 

 

In dit artikel : Nissan

Geschreven op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken