Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Nissan X-Trail dCi 177 Xtronic 4WD (2017)

Nissan heeft afgelopen zomer zijn X-Trail in het nieuw gestoken. Of beter: liet zijn SUV technologisch terug in de pas lopen. Waarmee de X-Trail nu opnieuw onder de mensen zou moeten kunnen komen. Of dat zo is? AutoWereld doet de test.

42.590 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De facelift van de derde generatie X-Trail. Al moet daar meteen de kanttekening bij dat nummer drie, op zijn naam na, eigenlijk niets meer vandoen heeft met nummer één en twee.

Waren de oorspronkelijke X-Trail en diens opvolger nog echte terreinbeest, dan verwaterde de huidige tot een soort monovolume met offroadaspiraties. Zoals de ter ziele gegane Qashqai+2, waarmee je onmiddellijk weet wie de huidige X-Trail nu écht opvolgt.

Die in 2013 gelanceerde versie krijgt nu dus een opfrisbeurt waar Nissan, naast de obligate esthetische wijzigingen, vooral technologisch stevig aan het bijbouwen is geslaan. Met als belangrijkste voordelen:

  • de elektrische kofferklep die zich nu ook middels een voetzwengel laat openen en sluiten.
  • het ProPILOT dat het filerijden van je overneemt.
  • de nieuwe 2 liter-diesel die 177 paarden levert.

Is er iets dat instant in het oog springt waardoor we de nieuwe X-Trail van de oude kunnen onderscheiden?

De anders gestilleerde grille geeft wel het één en ander weg. Ze is meer uitgesproken dan voorheen, chiquer ook. Exact waar Nissan trouwens naartoe wil met zijn herwerkte design.

Er hoort wat meer uitstraling te zitten rond de X-Trail. Vandaar ook de led-koplampen die middels het Adaptive Front Lighting System (AFS, wat trouwens evenzeer een noviteit is) automatisch wisselen tussen groot- en dimlicht.

In profiel moet de chromen bies rond de zijruiten voor dat cachet zorgen, binnenin komt dat op conto van de betere materialen en het onderaan afgeplatte stuur.

Toegegeven, in dat Monarch Orange mocht onze test-X-Trail er best wezen. Wat niet wegneemt dat de aanpassingen vallen onder de noemer 'detailkritiek'.

Dat het voornamelijk om peanuts gaat ziet zich misschien nog het best bewezen door de praktische kofferwinst: 15 liter (en dan nog alleen voor de vijfzitter), het is niet meteen een cijfer dat ons aan het duizelen krijgt.

Maar, zoals jullie al aanhaalden, is er technisch meer nieuws te rapen, toch?

Jawel, al verlegt de X-Trail daar evenmin bakens. Het is zonder meer lovenswaardig dat het Intelligent Emergency Braking nu ook voetgangers herkent of dat je dankzij het Rear Cross Traffic minder kans hebt op knotsen bij het achterwaarts uitparkeren, maar die elektronische hulp was elders wel al een tijdje beschikbaar.

Van hetzelfde laken een broek voor het ProPilot dat middels de rijvakassistent, de adaptieve cruise control en de Traffic Jam Pilot je deels het sturen uit handen neemt. Handig en helemaal zoals het hoort anno 2017. Maar ook niet meer dan dat.

Het infotainmentsysteem vinden we zelfs een hele stap terug in vergelijking met de concurrentie. Voornamelijk dan qua look and feel, want inhoudelijk is het NissanConnect weldegelijk bij de tijd.

En wat met de mechaniek van de X-Trail?

De nieuwe 2 liter-diesel was meer dan welkom. Met een instapgewicht van 1.725 kilo is de X-Trail niet meteen een pluimpje. Eentje waar de 130 pk sterke 1.6 dCi, die nog altijd van de partij is trouwens, zich al eens in durfde verslikken. Met 47 pk en 60 Nm reserve verandert dat verhaal.

Het is geen spurtbom, met 10 seconden van 0 tot 100 km/u doet de 2 liter amper beter dan de 1.6, maar je krijgt nooit meer het gevoel dat je de X-Trail op zijn adem aan het trappen bent.

Ook niet als je hem koppelt aan de CVT. We zijn geen fans (en zullen het waarschijnlijk ook nooit worden) van die continue variabele transmissie, maar het moet gezegd dat het concept wel werkt in de grote Nissan.

Bij volgas laat de bak de diesel nog wel eens zeuren, maar voorts dans je rond (lage) toerentallen waar meer traditionele schakelaars je ook op zouden parkeren. Gelukkig maar, want Nissans diesel is niet meteen van de meest verfijnde en bijgevolg stilste in zijn segment.

Is het dan wel een interessant aanbod, de X-Trail?

Zeker wel. Onze versie, in zijn Tekna-uitdossing, vraagt om 43.140 euro. Veel geld, akkoord, maar voor die som heb je dan wel meteen de meest compleet uitgedoste én duurst mogelijke X-Trail in handen.

Een kleine marktstudie leert dat je bij sommige concurrenten heel wat minder krijgt, terwijl ze je er wel meer voor aanrekenen. Ook bij Renault bijvoorbeeld, waar de Koleos een technisch doorslagje is van deze X-Trail.

Bovendien komt de X-Trail nog altijd gezegend met een aangenaam stuurgedrag, een kwieke en levendige dynamiek die elders in het segment lijkt uitgestorven. We weten, vaardigheid speelt voor het doelpubliek hoegenaamd geen rol. Maar als je het er gratis bijkrijgt...

Het AutoWereld-oordeel  

Nissan heeft de technologische achterstand met zijn naaste concurrenten grotendeels dichtgefietst. Of dat veel zal uithalen? Tja, gezien de rest van de gilde klaarstaat om een volgende sprong te nemen, ziet het ernaar uit dat de X-Trail straks weer achter de feiten aan zal hollen.

Maar tot die tijd kan je, prijs/kwaliteit, met de X-Trail misschien wel één van de grootste kloppen van het moment slaan. 

In dit artikel : Nissan, Nissan X-TRAIL

Geschreven door op