Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 (2019)

Een iets sportievere en krachtigere versie van de Nissan Micra, dat is deze nieuwe 1 liter met N-Sport-logo. Met zelfs een handje hulp van Mercedes. AutoWereld doet de test.

21.490 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een lauwe hatchback, geen hete, want daarvoor volstaat de 117 pk van deze nieuwe Micra-variant niet. Nissan wenst zich niet te mengen in de debatten tussen de Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTi en co, waar een cavalerie van 200 paarden de norm is geworden. Een béétje extra stuurplezier tegenover de gewone Micra, dat is zijn modeste missie.

Deze vijfde generatie is inmiddels een tweetal jaar op de markt en krijgt een technische opknapbeurt met nieuwe benzinemotoren. Behalve deze DIG-T is er ook een nieuwe IG-T, eveneens een 1 liter, maar dan met 100 pk en optioneel met cvt-bak.

Ook die zijn verkrijgbaar in deze N-Sport uitvoering, trouwens. Eigenlijk is het dus een aankledingsniveau, gaan aparte sportversie. Niettemin schept dat nieuwe N-Sport-label verwachtingen.

Wat is er nieuw?

N-Sport staat voor een met 1 centimeter verlaagd onderstel, met leder en alcantara beklede stoelen, een zwart plafond en nog wat andere sportieve ditjes en datjes, plus een handenvrije sleutel en het nieuwe infotainmentsysteem met achteruitrijcamera.

De 1.0 is het kleine broertje van de nieuwe 1.3 die alliantiepartners Nissan en Renault samen met Mercedes uitdokterden. Een vier-in-lijn, maar dan met een cilinder minder, zo eenvoudig is dat. Het is een bijzondere driecilinder, meerbepaald omdat de cilinderkop in langsrichting bekeken driehoekig is, als een Toblerone. Een reep met lekkers, zoals directe injectie en variabele kleptiming aan in- en uitlaatkant. Wat eruit komt, blijft echter bescheiden: van 117 pk en 200 Nm of een 0-100 km/u-spurt van 9,9 seconden vallen we anno 2019 niet meer achterover.

De motor nodigt niet meteen uit tot raggen, zeker met zijn bimassavliegwiel dat de motor nog een stuk slomer maakt. De pook van de zesbak is daarbovenop nogal vaag en dus ook niet erg uitnodigend voor enthousiastelingen. Gelukkig is de Micra licht van bouw, wat hem vinnig en beweeglijk maakt, met een bijtgrage voortrein. De N-Sport krijgt ook een iets directere stuurinrichting.

Conclusie?

Niets mis met deze nieuwe topmotor in de Micra, die adequaat presteert en zuinig handelt. Miskijk je echter niet op het N-Sport-logo, want om de echte hete hatchbacks op de hielen te zitten, moet hij nog heel veel boterhammen eten. Een keurig stadswagentje dus, wie liever wat meer pit wil, tikt voor een 2.000-tal euro extra een 200 pk sterke Ford Fiesta ST op de bil.

Verwante testen

In dit artikel : Nissan, Nissan Micra

Geschreven door op