Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / OPEL ASTRA OPC (2012)

Het Opel Performance Center laat nog eens van zich horen met hun interpretatie van de Astra.

OPEL ASTRA OPC (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

En, is het wat?

Ze zijn in Rüsselsheim alleszins niet over één nacht ijs gegaan. Zo komen de remmen bijvoorbeeld uit de Brembo-magazijnen. Met vier zuigers en een diameter van 355 millimeter (vooraan) maken die geventileerde schijven een lachterje van de installatie uit de gewone Astra's.

Maar goed ook, want we vermoeden dat dat remsysteem snel aan het einde van zijn Latijn zou zitten. De Astra OPC weegt namelijk een droge 1.550 kilo. Als je dan weet dat de bijgewerkte 2.0 Turbo uit de Insignia slechts 6 tellen nodig heeft om een dergelijk gewicht van 0 naar 100 km/u te katapulteren, dan hoeft het waarschijnlijk niet gezegd dat een stevig stel bijters allesbehalve luxe is.



Oei, oei, dan zal dat wel 'wegen' op het weggedrag ook zeker?

Reken maar van yes. Bij stevig draaien en keren voel je de rolbewegingen van de koets de overhand krijgen. Daar hebben de Duitsers met het adaptieve FlexRide (dat naast de dempers ook het stuur en de gasrespons fermer zet) en de Hiperstrut-voorpoten weliswaar een antwoord op, maar zelfs dat is niet steeds afdoend. Op circuit krijgt deze Opel het dan ook al snel lastig, zelfs al werd die van bij zijn geboorte getraind op de lastigste der racepistes, de Nürburgring.

Wat niet wil zeggen dat deze Astra traag zou zijn. Integendeel. Zoals al gezegd heb je maar een handvol seconden nodig om de 100 km/u-kaap te passeren en blijf je op het gas dan suist je Opel rustig door tot de naald 250 km/u aantikt. Bijzonder indrukwekkend, zoveel is zeker.



Is het dan een 'go' of een 'no go'?

We neigen toch eerder naar het eerste. Goed, het lijkt erop dat een Mégane RS te hoog gegrepen is als tegenstander op de piste, maar in het dagelijkse leven zal ook die Renault stevig uit zijn pijp moeten komen om de OPC op afstand te houden. Daar komt nog bij dat de Opel kan rekenen op een veel uitgebreidere uitrusting.

Bijvoorbeeld de optionele sportzetels. Ze kosten wel wat (550 euro om precies te zijn) maar ze zijn wel elke cent waard. Zelden zo goed gezeten in een kuipje. En dan zwijgen we nog over de meer 'gemane' zaken zoals een navigatie of de adaptieve lichten. Leuke opties die jammer genoeg ook de prijs de hoogte injagen. En met 30.950 euro is die sowieso al niet mis.



Motor: L4 (turbobenzine), 1998 cc, 206/280 kW/pk (5500 opm), 400 Nm (2500-4500 opm) Transmissie: FWD, 6M Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 6,2 sec. Normverbruik: 8,1 l/100 km  Prijs: 30.950 euro

In dit artikel : Opel, Opel Astra

Geschreven door op

De concurrenten