Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Opel Combi Life 1.2 (2018)

Opel wordt meer en meer Frans, en dus ook deze nieuwe Combo. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De vijfde generatie van de Opel Combo. Vormde de vorige nog een eeneiig duo met de Fiat Doblo, dan deelt deze zijn genen met de even nieuwe Citroën Berlingo en Peugeot Rifter (de voormalige Partner), de nieuwe zustermerken in de PSA-clan. De uitwisseling kadert echter niet in de verhuis van Detroit naar Parijs, wel in de eerder ontstane samenwerking tussen de Duitsers en de Fransen, die al de Crossland X en de Grandland X opleverde. De Combo (de personenwagenversie Life, dus) samengevat:

  • Kort (4,40m) of lang (4,75m)
  • Plaats voor 5 of 7
  • Slim interieur met veel bergruimte
  • 1.2-driecilinderturbo op benzine
  • Vanaf 18.000 euro

Waar zit het verschil met de Berlingo en Rifter?

Even schetsen: bij de vorige twee generaties van dat Franse duo waren de verschillen minimaal, op wat aankleding na. Nu is het dus een drieling en hebben ze werk gemaakt van wat meer diversificatie. De carrosserieën zijn dan dezelfde, er zit meer variatie in de snuiten bijvoorbeeld, maar ook in het interieur of de ophanging, die bij de Citroën wat opgekrikt is.

In de cockpit treffen we bijvoorbeeld een andere tellerkast (waarbij trouwens de snelheidsmeter en de toerenteller van plaats gewisseld zijn), de hendels achter het stuur of het multimediasysteem.

Is hij nog steeds even handig?

Absoluut, de zitkamer is bijzonder multifunctioneel. Je kan bijvoorbeeld de voorste passagiersstoel neerklappen, waardoor je voorwerpen van meer dan 3 meter kan vervoeren. Doordat de rechtse airbag naar het plafond verhuisde, is er bovendien ruimte vrijgekomen om een tweede handschoenkastje te voorzien. Dan zijn er nog de verlichte opbergvakken in het deels glazen plafond of zelfs een hangkastje boven de koffer. Da's voorbehouden voor de topversie, Innovation.

Natuurlijk is de Combo riant groot, van nature is dit immers een bakkerswagen, met dus rechte flanken en bijgevolg een optimaal benutte ruimte. De lange versie heeft op zijn best een magazijn van 2.700 liter en schuift daarmee op in de richting van een volgroeide bestelwagen.

Andere handigheidjes zijn de 230-voltstekker (50 euro) of de drie aparte achterzetels (420, standaard is het een bank uit twee ongelijke delen).

Hoe rijdt de Opel Combo?

Exact zoals de Peugeot Rifter, want daarbij staat hij het dichtst. Het weggedrag is inspirerend noch hinderlijk. Families vervoeren is de Combo's kerntaak en daarvan kwijt hij zich, meer hoeft dat ook niet te zijn. Het veercomfort is overigens bovengemiddeld, een gevolg van de relatief lichte bouw, die een keurig compromis toelaat.

Wie een benzinemotor wil, heeft slechts keuze uit een variant van de 1,2 liter-driecilinder met turbo, die met 110 pk. Bij de Berlingo en de Rifter is het niet anders, maar toch jammer dat de krachtigere versie van 130 pk hier niet beschikbaar is, terwijl bijvoorbeeld een Peugeot 2008 die da weer wel heeft. We spreken hier over een 0-100 km/u-spurt van 11,8 seconden, dat kan er nog net mee door, maar is de volledige zitruimte bemand, dan wordt het te krap. Er is ook een diesel van 131 pk, PSA's 1.5 BlueHDi. Die lijkt ons in zo'n geval geschikter, je kan hem bovendien koppelen aan een achttrapsautomaat.

Berlingo, Rifter of Combo?

De verschillen zijn minimaal, eigenlijk komt het slechts aan op de prijs, die bij Opel iets hoger ligt in ruil voor extra standaarduitrusting.

Een automatische noordrem en snelheidsregelaar zijn sowieso standaard, airco of een tweede schuifdeur dan weer niet. Ook goed om weten: de lange versie is 1.200 euro duurder, maar bestaat niet in het laagste uitrustingsniveau.

Het AutoWereld-verdict?

Net als zijn Franse broers is dit franjeloos familievervoer van de bovenste plank, met een boel verdomd handige verzinsels aan boord. Voor wie er ook wat verder mee wil reizen, lijkt de krachtigste dieselversie ons wel de beste keuze.

In dit artikel : Opel, Opel Combo

Geschreven door op