Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Opel Grandland X 1.2 Turbo (2017)

Primeur voor de Grandland X: als tweelingbroer van de Peugeot 3008 is hij de eerste Opel ooit die in Frankrijk wordt gebouwd.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.00/20

Overzicht :

Het huwelijk was nog niet geconsumeerd en er waren al kinderen. Opel en Peugeot zijn sinds kort officieel in de industriële echt verbonden, maar deze Grandland X dateert nog van vroeger, toen beide autofabrikanten via een lossere overeenkomst hun productlijnen aan elkaar hadden verbonden.

Dit is wat je moet weten over de dubbelganger van de Peugeot 3008, de Opel Grandland X:

  • Franse motoren.
  • Platform van de Peugeot 3008 (EMP2).
  • Eerste Opel die in Frankrijk wordt gebouwd.
  • Komt ook als plug-inhybride.
  • Derde cross-over in het Opel-gamma.
  • Geen vierwielaandrijving.

Mokka X, Crossland X, Grandland X, het is druk daar in het - opgehoogde -middengebied van Opels portefeuille?

Het zijn vooral de eerstgenoemden die in elkaars poel zitten - al heeft Opel de twee uit elkaar weten te houden dankzij andere motoren. Net zoals de Crossland X komt de Grandland X uit een voorhuwelijkse overeenkomst tussen Opel en de PSA-groep, goed voor 3 modellen, waaruit ook nog een bestelwagentje grootte Combo zal voortkomen.

Met zijn lengte van net geen 4,5 meter (exact: 4.477 mm) is dit de speler die het moet opnemen tegen kleppers als de VW Tiguan, Nissan Qashqai en de in België bestverkochte compacte cross-over, de Hyundai Tucson. Zijn broertjes aan Franse zijde heten trouwens Peugeot 3008 en DS 7 Crossback.

In welke kleuren en smaken komt de Crossland X?

De Crossland wordt als eerste Opel ooit in Frankrijk gebouwd. Meer bepaald in de fabriek in Sochaux waar ook zijn zijn tweelingbroer de Peugeot 3008 in elkaar wordt gesleuteld. Naast hun wielbasis zijn ook beider motoren uitwisselbaar, zij het dat de Duitser het voorlopig zonder de 180 pk sterke 2 liter-diesel moet rooien. Die komt pas loop 2018, en zal dan in één beweging een achttrapsautomaat bezigen. Er komt ook een plug-inhybride op benzine, een aandrijving die PSA momenteel volop aan het ontwikkelen is.

Vooralsnog gaat het om bescheiden gerief. ‘Geen nood’, dixit Opel, ‘met de resterende 1.2-benzine en 1.6-diesel dekken we nog altijd de helft van de markt af. Best mogelijk, maar glimmende chrono’s levert het niet op. De hier geteste 1.2-benzine van 130 pk is tot dusver de kwiekste, maar heeft toch nog meer dan 11 seconden nodig om de 100 km/u weg te tikken. In zijn beste vorm, met manuele bak. Kies je voor de zestrapsautomaat (ook verkrijgbaar op de diesel), dan kost die spurt nog eens zeven tienden extra.

Geen haantje-de-voorste?

In het werkelijke verkeer accelereert de Grandland beter dan die cijfers aangeven. Komt door zijn koppel van 230 newtonmeter dat vanaf 1.750 toeren de kop opsteekt. Aandringen en juist schakelen is altijd noodzakelijk, maar het sprankelende driepittertje blaakt van wilskracht. Naast de diesel gezet is hij de schichtigere van het stel, zowel in pedaalgevoel als demperreacties. Keerzijde is dat zulks porren hem ook doet drinken. Tijdens onze testrit eindigden we boven 7 liter per 100 kilometer, terwijl het normverbruik (NEDC) op 5,1 staat vastgelegd.

Die zeker niet geeuwverwekkende voortgang mogen we ook afschrijven op het relatief lage gewicht van de Grandland X. De basisversie tikt af op 1.350 kilo, waarmee de Opel tot de lichtere in zijn genre behoort. Een positieve evolutie, gezien Opels vroegere flirt met obesitas. Het scheen zich ook te vertalen in een gezond rijgedrag over achterafweggetjes. Al kunnen we geen definitieve uitspraak doen over de dynamiek wegens een chronisch gebrek aan bochten tijdens de testrit. Er was wel autobahn. Die maakte duidelijk dat het molentje dapper blijft verder draven richting 170 km/u. Voor wat het waard is.

Anderzijds misten we de speelsheid en de toewijding waarmee een Peugeot 3008 zijn bestuurder weet te paaien. Zie deze Grandland X als de ernstigere en comfortabelere tegenhanger, met een al te vage stuurbekrachtiging. Gaan we toch nog sympathie krijgen voor dat lilliputterstuurtje van Peugeot.

Uit zijn Franse afkomst spruit nog een eigenaardigheid voort: de kleinere Mokka X kan wél met vierwielaandrijving zijn actieve levensstijl beleven, terwijl de Grandland X zich moet beredderen met een berm-en-plassenafkooksel: Grip Control (lees: een begripvollere stabiliteitscontrole)

Sexy versus sérieux?

Nu ja, aan branie ontbreekt het de Grandland niet. Zijn snor in het radiatorrooster, die kwaad kijkende blik in zijn koplampen, dat zwevende dak en die blokvormige proporties verlenen hem genoeg machochisme. Binnenin bekoort hij met een volledig opgeschuimd dashboard dat je als een stevigie pudding kan indrukken. Het aangename aanraakscherm kennen we al uit andere auto’s van PSA. Onthou daarover dat het een van de ergonomischere Apple CarPlay-uitvoeringen heeft. Maar ja, hij heeft een wat doorkauwdere verschijning.

Echter, ook hier telt dat de interieurdesigners bij Peugeot creatiever met hun pen hebben gekribbeld. Het uit zich ook in de afwezigheid van het head-updisplay waar de 3008 én de kleinere Crossland X wel mee kunnen uitpakken. Een pluim voor de Grandland zijn die typische stoelen met AGR-goedkeuring. Voor 550 euro kan je daarin samen met je copiloot genieten van hun afregelingsfinesse én behaaglijke steun. Het zou sneu zijn ze niet te bestellen.

Een minpuntje tenslotte is het belabberde zicht driekwart achterwaarts. Schuld van die dikke D-stijl en de smalle kofferruit, waardoor een achteruitrijcamera de enige mogelijkheid wordt om zweetvrij uit een parkeerplek te manoeuvreren. Hou je klaar voor een opleg van 1.350 euro, maar dan heb je in één ruk ook het 8 duim grote infotainmentscherm.

Een spelletje van packs?

Wel, de Franse vrijage laat ook sporen na in de optietabel, niet meer dan logisch voor auto’s die uit dezelfde kraamfabriek komen. En het gevolg zijn inderdaad meer bundels en minder losse hebbedingetjes dan we van Opel gewoon zijn. Voordeel daarvan is een beter overzicht, nadeel dat een en ander onlosmakelijk met elkaar is verbonden. Wil je bijvoorbeeld het Safety Pack van 500 euro met vermoeidheidssensor, rijstrookassistent en aanrijdingsalarm, dan moet je noodgedwongen ook het Sight & Light Pack (regensensor, automatische lichten e.d.) erbij pakken, goed voor 175 euro extra. Dat soort verwevingen.

Wie hoopte in de Grandland X een goedkopere 3008 te vinden, is er eveneens aan voor de moeite. Beide kosten bij benadering evenveel. Nu is dat met een startprijs van 25.000 euro voor deze 1.2 met manuele bak een fair bedrag, zeker gezien de billijke standaarduitrusting.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Onze aanname was dat de Grandland X zou uitdraaien op een 3008 in Lederhosen: zelfde figuur, andere kledij; in wezen een verleidelijke cross-over zonder off-roadpretenties en met een gewogen mix tussen souplesse en toewijding. Dat is buiten hun karakters gerekend. De Fransman is afgetekend de sportievere van de twee, de Duitser de serieuzere met alle voor- en nadelen van dien. Kinderen… er zijn er geen twee dezelfde.

Geschreven door op

De concurrenten