Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Opel Grandland X Hybrid4 (2020)

Kiezen is verliezen, dat weet Opel ook. Daarom is er de Grandland X Hybrid4, een model dat de gulden middenweg wil vormen op elk vlak. Maar is het een homogeen geheel geworden? AutoWereld doet de test.

51.850 €
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Opel noemde de Grandland X Hybrid4 tijdens de presentatie de eerste hybride van het merk, maar dan vergeten de Duitsers even de Ampera. Het is wel, samen met de Corsa-e, de eerste stap in het plan 'Opel Goes Electric', dat poogt een volledig elektrisch of plug-in hybride variant te hebben van elk model in het gamma tegen 2024. Natuurlijk met de nodige hulp van moederhuis PSA.

Wat je verder moet weten?

  • 1.6 PureTech-turbobenzine van 200 pk drijft de voorwielen aan
  • Eerste elektromotor van 81 kW (110 pk) ingebouwd in de 8-trapsautomaat
  • Tweede elektromotor van 83 kW (113 pk) rechtstreeks op de achteras
  • Gecombineerd vermogen van 300 pk en 520 Nm
  • Batterij van 13,2 kWh belooft 59 km elektrische range (WLTP) en CO2-uitstoot van 29 gram
  • 100% fiscaal aftrekbaar volgens de nieuwe regels
  • 0 tot 100 in 6,1 seconden, top van 235 km/u
  • Vier rijmodi: Electric, Hybrid, 4WD, Sport

De testomstandigheden?

Langs de kronkelige wegen in het vers besneeuwde Zwarte Woud in Duitsland, waar vooral de winterbanden goed tot hun recht kwamen.

De concurrentie?

Vooral concurrentie uit eigen stal, met de Peugeot 3008 HYbrid4 en de DS7 Crossback E-Tense die ook dezelfde aandrijflijn hebben.

 

Ik lees hier in de brochure dat er ook een Hybrid zonder 4 is.

Inderdaad, Opel brengt twee plug-ins op de markt van de Grandland X. Deze Hybrid4 telt twee elektromotoren, de Hybrid zonder 4 moet het zonder elektromotor op de achteras stellen en heeft dus ook geen vierwielaandrijving. Ook de benzinemotor is iets minder straf in de 'gewone' Hybrid, met 180 pk in plaats van de volle 200 in de Hybrid4, goed voor een gecombineerd vermogen van 225 pk. De batterij is wel even groot, de elektrische range is dat op een paar kilometer na ook.

Hoe ver kan je elektrisch rijden in de praktijk?

We hebben niet elke kilometer uit de batterij kunnen persen tijdens de presentatie, de winterse omstandigheden en het stukje snelweg vraten de range wat sneller op dan gewoonlijk. Maar laad je de batterij volledig op en blijf je weg van de snelweg, dan is een dikke 40 km zeker mogelijk. Dat is nog niet de beloofde range, maar voldoende voor de meeste korte ritten. De batterij zit trouwens onder de koffervloer en neemt dus enkel de plek van het reservewiel in, verder is de binnenruimte identiek.

En hoe snel is de batterij dan weer vol?

Dat hangt af van het type lader dat je thuis (of elders) hebt én welke ingebouwde lader je hebt aangevinkt. Standaard komt de Grandland X Hybrid(4) met een interne lader van 3,7 kW, optioneel kan je voor een 7,4 kW-lader gaan. Daarmee is de batterij vol in 1 uur en 50 minuten, aan 3,7 kW duurt het 4 uur en aan een gewoon stopcontact maximaal 7 uur en 10 minuten. Je hoeft dus geen wallbox te installeren als je 's nachts of tijdens de werkdag oplaadt, maar Opel biedt er wel aan via zijn dealers.

Valt er ook wat pret te beleven met 300 pk?

Er is sowieso steeds voldoende kracht aanwezig, maar de lol beleef je enkel in rechte lijn. Optrekken doet de Grandland X Hybrid4 als de beste, terwijl het samenspel tussen de verbrandingsmotor en de elektromotoren heel vloeiend verloopt. Het remmen is daarentegen minder aangenaam, met een schokkerige overgang tussen regeneratief remmen en de remschijven ook laten meewerken. Beter zet je hem in B-modus, waarmee het regenereren al gebeurt als je van het gaspedaal gaat. Een one-pedal-systeem is het echter niet, Opel vindt dat wat te vermoeiend. Om echt tot stilstand te komen zul je dus ook nog het linkse pedaal moeten aanspreken.

Geen sportieveling, dus. Is het comfort dan in orde?

Dat wel. De hybride installatie brengt een meergewicht van zo'n 300 kilo met zich mee, maar dankzij de lage plaatsing van de batterij merk je daar niet zo bijster veel van. Een echte bochtenridder was de Grandland X sowieso al niet. Oneffenheden strijkt hij mooi glad, enkel de zetels zouden wat meer steun mogen bieden. En nu we ons toch van binnen begeven: het interieur ziet er in het algemeen een beetje gedateerd uit, terwijl de materiaalkeuze ook niet bij de top behoort. Al zou er spoedig een facelift komen van de Grandland X, hopelijk brengt die ook een opwaardering met zich mee.

Hoeveel betaal je voor de Hybrids?

De 'gewone' Opel Grandland X Hybrid kost minstens 42.500 euro, deze Hybrid4 gaat niet weg voor minder dan 49.050 euro, al krijg je dan direct het uitrustingsniveau Innovation mee. Een smak geld voor de particulier, iets behapbaarder voor de professional dankzij de gunstige fiscale aftrekbaarheid. 

Het AutoWereld-oordeel?

De Grandland X Hybrid zal niemand schofferen, zijn uiterlijk is vrijwel identiek aan de 'gewone' en het rijgedrag is ook niet gek veel anders. Wil je dus zuiniger (of voordeliger) rijden zonder revolutie, dan kan je hier geen verkeerd mee doen. Neem de Hybrid4 trouwens enkel als je dat extra vermogen of de vierwielaandrijving écht wil, anders is de Hybrid een veel voordeligere keus.

In dit artikel : Opel, Opel Grandland X

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm