Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / OPEL MOKKA 1.7 CDTI (2012)

Het is nog even wachten op de Chevrolet Trax, hier is alvast de Mokka.

OPEL MOKKA 1.7 CDTI (2012)  #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Waarom die verwijzing naar de Trax?

Simpel, het betreft hier grotendeels dezelfde auto. Met trouwens ook nog een derde variant met Buick-familienaam, maar dat modelletje brengt moederhuis GM natuurlijk niet naar Europa. De Mokka krijgt hoe dan ook concurrentie uit eigen huis, temeer daar ook in België nogal wat Opel-dealers ook Chevrolets verkopen. Maar bij Opel maken ze zich sterk dat de twee modellen toch niet helemaal hetzelfde soort klanten zullen aantrekken. Meer nog, de Opel zou zelfs 'anders' rijden.

En is het straffe koffie, die Mokka?

Opel vindt er geen nieuw marktsegment mee uit, maar is enkele van zijn grootste concurrenten wel voor. Er zijn ook bij andere 'algemene' merken dergelijke compacte SUV's op komst of zelfs al klaar, maar de Duitse GM-dochter commercialiseert zijn speler hier wel sneller dan bijvoorbeeld de Ecosport van Ford of de voorlopig nog maar als concept getoonde Taigun van Volkswagen.



De Mokka is dus nog een maatje kleiner dan een Kuga, Tiguan of heel populair gerief als de Hyundai ix35 of Nissan Qashqai. De enige concurrenten die hij nu al zou hebben, zijn misschien een Skoda Yeti en de Suzuki SX4. De filosofie is dus ondertussen wel al duidelijk: een wat ruiger en dus SUV-kantje én als het even kan - het mag in elk geval - ook vierwielaandrijving meegeven aan een auto met afmetingen die niet veel groter zijn dan die van een stadswagen. De Mokka is natuurlijk wat kloeker dan een Corsa, maar wel nog een fractie kleiner dan de Meriva. En toch is de binnenruimte keurig, met bijvoorbeeld een laadvolume dat tot 1.400 liter kan oplopen.

En rijdt de Mokka ook als een kleintje?

Opel biedt de keuze uit een 1,6 liter op benzine van 115 pk, een 1,4 liter-turbo van 140 paarden en de bekende 1,7 liter-diesel met hier een best wel aardig vermogen van 130 pk en een dito koppel van 300 Nm. De eerste is er alleen met voorwielaandrijving en de tweede enkel met 4x4, maar in combinatie met de diesel zijn beide systemen mogelijk. Toch als je kan leven met de manuele zesbak, want de automaat kan dan weer niet met vierwielaandrijving. Maar laat ons wel wezen, ook in België zal de meerderheid van de klanten wel voor een diesel met voorwielaandrijving gaan.




Het 4x4-systeem van de Mokka is ander best wel knap. Het wordt gestuurd door een elektromechanische meervoudige plaatkoppeling. Zolang het kan, gaat alle tractie naar de voorwielen. Er is dan zelfs geen fysieke verbinding met de achteras en dus ook geen wrijvingsverlies. Telkens de elektronica 'oordeelt' dat de auto en zijn inzittenden er iets bij te winnen hebben, wordt de kracht van de motor gradueel en tot maximaal een 50/50-verhouding over de twee assen verdeeld.

Extra veiligheid dus, 4x4 dient ook nog wel andere doelen dan het overwinnen van een modderpoel.

Opel hamert er echt wel op dat de auto over een hoog actief veiligheidsniveau beschikt, met een wegligging die zich op het asfalt perfect laat vergelijken met die van een klassieke (compacte) personenwagen. En maar goed ook, als je bedenkt dat de meeste klanten zo'n 4x4-systeem niet eens zullen aanvinken op de bestelbon. De combinatie van MacPhersons, een semi-onafhankelijke achteras en stabilisatorstangen moet het beste van twee werelden verzoenen en de auto dus effectief zowel voor twee- als voor vierwielaandrijving geschikt maken.




Of er ook minpunten zijn?

Ja, het schakelen had nog iets vlotter gemogen en de 1.7 CDTI laat zich stevig horen. Toch op de Duitse Autobahn waar wij hem een eerste keer konden testen, op onze 'tragere' Belgische wegen zou de niet optimale isolatie wat minder moeten storen.

Mede dankzij het stop-en startsysteem toont de auto zich ook zuinig. Wij kwamen zelfs met een vrij hoge gemiddelde snelheid uit op een verbruik van 6,1 liter per 100 kilometer, als normverbruik kan het autootje pronken met een fraaie 4,5 liter. Wat overeenkomt met een gunstige 120 gram CO2 per kilometer.

De prijzen zijn correct, toch gezien de geboden uitrusting. De diesel komt wel meteen met de iets rijkere Enjoy-uitrusting en kost dan 22.190 euro. Voor het knappe FlexFix-fietsdraagsysteem moet altijd nog worden bijbetaald, met opzetstuk kan je daar in een handomdraai tot drie tweewielers op kwijt.




Motor: 1686 cc, L4 (turbodiesel), 96 kW/130 pk bij 4000 opm, 300 Nm bij 2000-2500 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak Prestaties: 187 km/u, 0-100 km/u in 9,6 sec. Normverbruik: 4,5 l/100 km CO2-uitstoot: 120 g/km Prijs: 22.190 euro

 

 

In dit artikel : Opel, Opel Mokka

Geschreven door op