Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Nieuwe modellen / Peugeot 5008 wordt SUV met zeven plaatsen

De net voor de zomer voorgestelde 3008 krijgt een grote broer, Peugeot brengt met de 5008 nu ook een SUV met zeven zitplaatsen.

Overzicht :

Beide wagens staat op het EMP2-platform dat we al kennen van onder meer van de 308. Maar die 5008 is dus wel een (veel) grotere auto, met een lengte van 4,64 meter is hij ook zo’n 11 centimeter langer dan zijn gelijknamige voorganger (en 19 cm dan de 3008). Die vorige 5008 gold een beetje als een kruising tussen een monovolume als een break, de nieuwe wil duidelijk een SUV zijn. Het succes van dat soort auto’s betekende immers zowat het commerciële einde van de ooit heel populaire MPV’s, logisch dus dat Peugeot het geweer nu ook van schouder verandert.

Tot zeven personen

Vandaar ook een zowat verticaal front, een lange en ‘stoere’ motorkap en een vrij hoge raamlijn. Het interieur kan  dus ook plaats kunnen bieden aan zeven personen. Of aan veel bagage, in de configuratie met vijf stoelen kan er tot 1.060 liter mee. Ook de zetels van de tweede rij kunnen (los van elkaar) in de lengte worden versteld, verschoven en weggeklapt, die van de derde laten zich ook verwijderen. De leuning van de voorste passagierstoel kan worden neergeklapt om als tafel dienst te doen, de achterklep is handenvrij.

Elektrische step

Die helemaal achterin wegen slechts 11 kilo en laten zich dus makkelijk manipuleren en in de wagenvloer opbergen. In de koffer is ook plaats voorzien voor een e-kick en een e-Bike eF01, respectievelijk een elektrische (en opplooibare) step en fiets. Met natuurlijk de mogelijkheid hun batterijen via een in de auto geïntegreerd dockstation op te laden.

i-Cockpit

Peugeot wil ook scoren met de jongste generatie van zijn zogeheten i-Cockpit. De bestuurder ziet de instrumenten van het dashboard niet meer door het heel compacte stuurwiel, wel erboven. Zoals we dat eerder al op de 208 en 308 ontdekten. Bovenop de middenconsole staat een aanraakscherm met een diameter van 8 duim, het geeft toegang tot natuurlijk weer een heleboel infotainment- en connectiviteitsfuncties. Ook de veiligheidsuitrusting bevat, standaard of als opties, zowat alle vandaag denkbare actieve veiligheidssystemen. Er komen vijf uitrustingsniveaus, waaronder ook het sportieve GT Line en GT.

Benzine of diesel

Het basismodel krijgt een 1,2 liter-benzinemotor van de PureTech-familie met meteen al 130 pk, er is ook een variant met 165 paarden. De eerste kan met manuele zesbak en zestrapsautomaat, de krachtigste motor komt alleen met die laatste transmissie. Het dieselgamma telt een 1.6 met 100 of 120 pk en een 2 liter met 150 of 180 pk. De zuinigste zelfontbrander kan een theoretische CO2-uitstoot van slechts 105 g/km voorleggen, de benzines beginnen met 115 g/km. De verkoop van de nieuwe 5008 start in de lente van volgend jaar. Als concurrent van onder meer de vorige week voorgestelde Skoda Kodiaq, natuurlijk.

 

In dit artikel : Peugeot

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken