Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Peugeot 208 1.2 100 (2019)

Peugeot heeft z’n 208 van kruin tot poten in het nieuw gezet. AutoWereld doet de test.

18.900 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Peugeots bestverkochte model, ook al was de 208 aan het verouderen tegenover zijn frissere soortgenoten. De nieuwe werd weer wat groter en staat op het verse CMP-platform, dat ook dient voor de DS 3 Crossback en de aankomende Opel Corsa. Het grootste nieuws is evenwel dat-ie meteen ook als EV te koop is.

De essentiële info:

  • Bijna 10 centimeter langer, ook breder en lager
  • 1.2-benzine of 1.5-diesel, of EV
  • Nieuw CMP-platform
  • Strakker design
  • Duchtig gedigitaliseerd

Concurrentie:

Testomstandigheden:

  • Alentejo, het stuk Portugal tussen Lissabon en de Algarve.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: geel (Faro)
  • Banden: Michelin Primacy 4, 195/55 R16

Leuke weetjes:

  • Logischerwijs zou hij eigenlijk 209 moeten heten, maar sinds de 308 zijn ze bij Peugeot gestopt met optellen. De 208 bleef dus 208.
  • Er komt geen GTi-versie, de vanaf 2020 geldende CO2-normen laten geen ruimte in het gamma voor dat soort motoren.

Weer groter geworden dus?

Toen Peugeot de 207 verving door de 208 maakten ze die een stuk kleiner, maar nu keren ze op hun stappen terug. Marktonderzoek wees uit dat niemand eigenlijk het verschil maakt tussen 3,95 en 4,05 meter, en met die extra lengte is het bovendien makkelijker een wat potiger ogende carrosserie uit te tekenen. Tegelijk werd de 208 breder en lager.

Hij volgt de stijl die eerder de 3008 en 508 al uitzetten, met moderne lichtblokken met 3 led-stroken, scherper gesneden koetswerkpanelen en achteraan een blinkende zwarte sierstrook, terwijl inkepingen op de C-stijl verwijzen naar de legendarische 205.

Vanbinnen ziet het er allemaal heel hoogtechnologisch uit, zeker op de topversies. Die krijgen digitale tellers met 3D-effect, standaard op de Allure- en GT (Line)-versies. Een ingenieus ogend maar eigenlijk kinderlijk eenvoudig systeem: zoals bij een head-up display wordt een extra laag gegevens geprojecteerd, maar in de plaats van op de voorruit neerwaarts op het afdekglas dat voor het kleurenscherm zit, waardoor je dus dat diepte-effect krijgt. We zagen het nooit eerder, en het oogt fantastisch.

Minder fantastisch: er is weinig ruimte achteraan, je zit met je knieën tegen de voorstoel en je hoofd tegen het dak. Ook een klassiek probleem bij Peugeot is de ergonomie. Die gelikte multimedia bedienen vraagt veel handelingen, het aanraakscherm heeft vaak kleine 'toetsen' en ook de aanraakgevoelige knoppen daaronder eisen teveel concentratie op.

Wat schenkt het nieuwe CMP-platform?

Het is zo’n 30 kilo lichter, al wordt dat teniet gedaan door de extra lengte. Het behoudt de mechanische opstelling van MacPhersons vooraan met een tosieas achteraan, maar is wel klaar voor de toekomst. Op dezelfde lijn als de gewone 208’jes bouwen de Fransen meteen ook een elektrische versie, met een batterij van 50 kWh en 340 kilometer autonomie.

Ook benzines en diesel blijven beschikbaar, respectievelijk een 1.2-driecilinder met 75, 100 of 130 pk, die laatste twee met turbo, of een 1.5-diesel met 100 pk.

Hoe rijdt de nieuwe Peugeot 208?

Zoals je het van een Peugeot verwacht: lichtvoetig en beweeglijk, met een vieve voortrein, gekoppeld aan dat inmiddels vertrouwde ministuurtje. Iets stabieler ook dan zijn voorganger, hoewel de wielbasis niet veranderd is.

Ook typisch Peugeot is de speling op de versnellingspook, bij dat precieze chassis past een wat strakkere geleiding in het rooster.

Deze 1.2-driecilinder van 100 pk kennen we ook al wel even, een vinnig blokje waarmee je zonder al te veel inspanning een verbruik van circa 6 l/100 km haalt. Opletten wel voor het verschil tussen de manuele zesbak en de achttrapsautomaat, die laatste lapt je een volle seconde extra aan de broek tussen 0 en 100 km/u. Roer je zelf in de schakeldoos, dan doe je er een kleine 11 seconden over.

Valt er verder nog wat te melden?

Dat de 208 een semi-automatische piloot krijgt voor in de file, als een van de enige stadswagentjes.

En dat er van deze generatie een driedeurs noch een break op de planning staat, de eerste omwille van de verdwenen vraag en de tweede omdat de 2008 die plaats op de familiefoto heeft ingepalmd.

AutoWereld-conclusie?

Weinig stadswagens zijn zo mee met hun tijd als de nieuwe 208, van de moderne vormgeving over de technologische vondsten tot het puntige motorenpalet, met zowel op benzine, diesel als stroom interessante opties. Dat het een van de leukst rijdende in zijn genre is, is bovendien extra meegenomen. Alleen jammer dat de groei niet omgezet wordt in extra binnenruimte, al wordt de achterbank van dit soort auto dan vooral ingenomen door kinderen, eerder dan volwassenen.

Wederom een tof nummer van Peugeot.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 208

Geschreven door op