Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Peugeot e-2008 (2019)

Peugeot brengt meteen ook de elektrische variant van zijn 2008. AutoWereld doet de test.

36.100 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een speerpunt van PSA’s elektrisch offensief, de Fransen verwachten immers veel van deze EV-versie van hun succesnummer. Naar analogie met de e-208, die naar verluidt vlotjes over de toonbank gaat trouwens.

Net als de benzine- en dieselversies heeft ook deze 2008 veel gemeen met zijn kleine broer, die eveneens volledig in het nieuw zit. Ook dat CMF-platform dus, dat behoorlijk slim in elkaar zit, gezien er een batterijbak in past zonder dat je binnenruimte verliest.

Het gaat om een quasi identiek pakket als in de e-208, goed voor 50 kWh oftewel een autonomie van 310 kilometer. Het maakt hem zo’n 350 kilo zwaarder dan een benzine- of dieselversie. De batterij heeft koeling, waardoor je ook kan snelladen tot 100 kW.

Wat verandert er?

De volledige aandrijflijn, dus. Met batterijen die voor het grootste deel onder de achterbank zitten, en een elektromotor die 100 kilowatt aan de voorwielen afgeeft.

Een correct vermogen voor zo’n 1,5 ton, deze 2008 woekert niet met zijn krachten maar is meer dan vlot genoeg. Doordat het extra gewicht laag en centraal ligt, blijft de beweeglijkheid van de gewone versies bovendien intact. Net als de elektrische 208 is dit is een plezant karretje voor dagelijks gebruik, met een redelijk verbruik van zo’n 18 kWh per 100 kilometer.

Peugeot heeft de bediening eenvoudig gehouden, met een klassieke automaatpook waarbij je enkel nog de B-stand kan inschakelen voor wat extra - maar nog steeds bescheiden - motorrem.

Leuk is ook dat de Fransen hem niet enkel aanbieden met de hoogste uitrustingsniveaus, wat hem relatief betaalbaar houdt. Nu ja, de meerprijs tegenover een 1.2-benzine van 130 pk met automaat is 11.000 euro, waardoor je hem niet hebt voor minder dan 36.000 euro.

Conclusie?

Je moet al aardig wat kilometers afleggen om de hogere instapprijs te compenseren met de lagere gebruikskost. Maar verder is dit het soort elektrische auto dat meer is dan een curiosum, met een bruikbare autonomie en een vlekkeloze integratie van de aandrijflijn. De nieuwe 2008 is sowieso al een stuk aantrekkelijker dan zijn voorganger, en de e-versie is zelfs een van de beste EV’s in deze categorie.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 2008

Geschreven door op