Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Nieuwe modellen / Eindelijk officieel, de nieuwe Porsche 911 (992) - update: de prijs

Verwachte lancering : 01.02.2019

De Porsche 911 is dood, leve de Porsche 911. In afwachting van de GTS, de GT3 en de Turbo debuteert de gloednieuwe 992-generatie als Carrera S en Carrera 4S.

Overzicht :

Porsche is 70 en viert dat met een nieuwe 911. De achtste generatie, alweer. Verwacht geen grote revoluties, de 992 borduurt verder op de technische fundamenten van zijn voorganger. Zowel het onderstel als de biturboboxer maken de overstap, al voert Zuffenhausen wel een aantal modificaties door. Ook het lijnenspel oogt vertrouwd, met die onmiskenbare kikkerogen en brede dijen. 

Of moeten we breder zeggen, want elke Porsche 911 krijgt voortaan de dikkere wielkasten die voorbehouden bleven aan de vierwielaangedreven modellen. Vooraan staat de 992 liefst 4,5 centimeter breder dan de 991. Verder blijven de afmetingen van de ongeveer gelijk, aangezien ze op hetzelfde basisplatform staan. Daardoor is ook hun wielbasis identiek.

Het designteam houdt de veranderingen subtiel. Wie twijfelt tussen de 991 en de 992 kijkt best naar de achterzijde van de Porsche 911. De jongste generatie draagt de nummerplaat voortaan tussen de uitlaatpijpen, terwijl het derde remlicht voortaan verticaal in het koelrooster verwerkt zit. En net zoals pakweg de Cayenne en de Panamera loopt er een lichtstrook over de hele breedte van de achterkant. De Porsche-letters krijgen een 3D-effect mee.

2019 Porsche 911 Carrera 4S - LA Motor Show

Carrera S en 4S

Nog geen nieuws over de GTS, de GT3 of de Turbo, de nieuwe Porsche 911 debuteert als achterwielaangedreven Carrera S en als vierwielaangedreven Carrera 4S. Die krijgen de boxermotor van de vorige generatie in de achtersteven gehangen, een 3 liter-biturbobenzine die een piekvermogen van 450 pk ontwikkelt. Dat is een winst van 30 paarden. Natuurlijk vertaalt die extra power zich ook in extra snelheid.

De Porsche 911 Carrera S sprint in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u, de Carrera 4S knijpt daar nog een tiende af. Of 3 tienden, als je voor het optionele Sport Chrono Package zou opteren. De topsnelheid van de CS en de C4S bedraagt respectievelijk 306 en 308 km/u, het gemiddelde normverbruik 8,9 en 9 liter. Dat is 205 en 206 gram CO2 per kilometer.

2019 Porsche 911 Carrera 4S - LA Motor Show

En de 911 Hybrid?

Van elektrische hulp is vooralnog geen sprake, al is dat slechts een kwestie van tijd. Want in een later stadium zal de nieuwe Porsche 911 een plug-inhybride variant verwelkomen, met dank aan de knowhow die Zuffenhausen vergaarde met de e-Hybrid-varianten van de Cayenne en de Panamera. En met de 919 Hybrid, de LMP1-racer die de 24 Uur van Le Mans in 2015, 2016 én 2017 winnend afsloot.

Die hybride variant noopt Porsche tot een nieuwe versnellingsbak. De gerobotiseerde PDK-transmissie met acht verzetten en een dubbele koppeling is die van Cayenne en de Panamera, omdat die voorbereid is op de montage van een elektromotor. In het persbericht is geen sprake van een manuele optie, al gaan we er vanuit dat de nieuwe 911 Carrera S en 4S ook met handbak te verkrijgen zullen zijn.

2019 Porsche 911 Carrera 4S - LA Motor Show

Analoge toerenteller

De toerenteller van de nieuwe Porsche 911 is nog steeds analoog, maar verder is de tellerpartij volledig digitaal. Het centrale scherm van de multimediamodule is voortaan 10,9 duim groot en positioneert zich wat hoger dan weleer. Porsche werkte ook aan de ergonomie van de middenconsole en aan het bedieningsgemak van het infotainmentsysteem. Voor het interieurdesign zou Porsche de 930 uit de jaren '70 als inspiratiebron genomen hebben.

Uiteraard is de 992-generatie altijd geconnecteerd. Maar maak er geen semi-autonome sportwagen van, want voorlopig wil Porsche nog dat je de nieuwe 911 zelf bestuurt. Al staat er wel een heel legertje rijhulpsystemen gereed om je een handje of twee toe te steken. Nieuw is de zogeheten WET-functie, waarbij de auto stilstaand water op de weg detecteert en de controlesystemen op scherp zet. Tegelijk krijgt de chauffeur naast een melding tevens de raad om de rijmodus aan te passen.

De Porsche 911 staat onder de schijnwerpers van de Los Angeles Auto Show, maar is ook al direct te bestellen. In België kost de Carrera S 123.395,80 euro, de eerste leveringen volgen in het voorjaar van 2019.

2019 Porsche 911 Carrera 4S - LA Motor Show

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken