Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / Elektrische Porsche Taycan debuteert als Turbo en Turbo S + prijzen

Verwachte lancering : 04.09.2019

Hier is de langverwachte productieversie van de Porsche Taycan. De elektrische vierzitter maakt zijn debuut als Turbo en Turbo S. Wat moet je nog allemaal weten?

Overzicht :

In 2015 stelde Porsche de Mission E Concept voor op de IAA van Frankfurt. Nu vier jaar later maakt de productieversie van die elektrische vierzitter zijn langverwachte debuut. De Taycan start zijn veelbelovende carrière als Turbo en als Turbo S, later volgen minder performante en dus goedkopere varianten. 

Eind juli nodigde Porsche AutoWereld uit op een geheime workshop rond de nieuwe Taycan, waarbij we een heleboel te weten kwamen over de technologie die onder het inmiddels bekende koetswerk schuilt. We konden ook een co-drive scoren op de testpiste van de Duitse automobielvereniging ADAC, in Grevenbroich nabij Düsseldorf. Wat hebben we geleerd?

Porsche Taycan Prototype

Slanker dan de Panamera

Hoewel de Taycan 4 deuren telt en slechts 8 centimeter korter is dan de Panamera, doet zijn lijnenspel eerder aan dat van de 911 denken. Met dank aan de vlakke frontpartij en de opvallend lage zitpositie. Om het zitcomfort achterin de vrijwaren, heeft Porsche twee ruimtes vrijgelaten in de skateboardconstructie waarin de batterijen zich verstoppen.

Ondank zijn slanke silhouet is de Taycan dus een volwaardige vierzitter. Porsche voorziet twee bagagecompartimenten: voorin kan je 81 en achterin nog eens 386 liter kwijt. De kofferruimte is zo vormgegeven dat je er twee golftassen in kwijt kan.

Porsche heeft hard gewerkt aan de aerodynamica van het koetswerk. De Taycan Turbo pronkt met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,22 en goochelt met actieve koetswerkelementen zowel voor- als achteraan, die zich aanpassen aan het gekozen rijprogramma en die ofwel het rijbereik ofwel de prestaties optimaliseren (low drag versus high downforce).

2019 Porsche Taycan Turbo

Krachtiger dan de GT2 RS

De Taycan wordt aangedreven door twee elektrische synchroonmotoren met een permanente magneet, die elk een as voor hun rekening nemen en een gecombineerd systeemvermogen van 625 pk ontwikkelen. Porsche houdt evenwel een tijdelijke overboostfunctie achter de hand die het vermogen verder opdrijft.

In overboost ontwikkelt de Taycan Turbo 687 pk en 850 Nm, zodat hij in 3,2 tellen van 0 naar 100 en in 10,6 tellen van 0 naar 200 km/u accelereert. De Turbo S doet daar een flinke schep bovenop. Met 762 pk en 1.050 Nm toont hij zich krachtiger dan de Porsche 911 GT2 RS. De sprint tot 100 en tot 200 km/u vragen respectievelijk 2,8 en 9,8 seconden. De topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 260 km/u.

Porsche meldt trots dat de Taycan ook over een lager zwaartepunt beschikt dan de GT2 RS, maar de totale massa van de elektrische vierdeurs ligt wel een stuk hoger dan die van de hardcore 911. Als Turbo zet de Taycan 2,3 ton op de weegschaal, ondanks 21- in plaats van 20-duimers is de Turbo S een tiental kilogram lichter.

2019 Porsche Taycan Turbo

Minder rijbereik dan de Tesla Model S

De Porsche Taycan krijgt 5 verschillende rijmodi mee. Bovenop de bekende Normal-, Sport-, SportPlus- en Individual-stand komt de elektrische vierzitter ook met een zogeheten Range-setting die de autonomie optimaliseert. Dan hebben we het niet alleen over de eerder vermelde aerodynamica, maar ook over de hydraulische ophanging en de aandrijving.

Om verder te geraken, rijdt de Taycan desgewenst op slechts 1 van beide motoren. Opvallend: het is de achterste elektromotor die zich uitschakelt, waardoor dit een voorwielaangedreven Porsche wordt. Die voorste motor drijft de wielen aan via een enkelvoudige reductieverhouding, achteraan vertrouwt de Taycan op een reductiebak met twee verhoudingen: eentje om vlot weg te geraken en een tweede op de autonomie te vrijwaren.

De op een lithium-ionbatterijpakket van 93,4 kWh uur vertrouwende Porsche Taycan Turbo heeft een gemiddeld normverbruik van 26,0 kWh, wat zich vertaalt in een WLTP-rijbereik van 450 kilometer. De Turbo S verbruikt 26,9 kWh en raakt 412 kilometer ver. Dat is beduidend minder dan wat de Tesla Model S Performance belooft, want die zou 590 kilometer halen op een volle lading.

2019 Porsche Taycan Turbo: interior

Laadt 100 km in 5 minuten dankzij 800-voltsysteem

De Taycan wordt de eerste elektrische auto die een spanning van 800 volt de baas kan, waardoor hij kan opgeladen worden aan een gelijkstroomlader van 350 kW. En dan volstaan 22 minuten op het batterijenpakket volledig op te laden. Concreter: 5 minuten laden volstaat om het rijbereik met 100 kilometer te verbeteren.

Maar het netwerk met dergelijke hoogspanningsstations blijft vooralsnog beperkt tot een 125 locaties. Volgens Ionity en de VW-groep zou dat aantal tegen 2021 opgetrokken zijn tot een 400 snellaadpunten. Aan een klassieke 50 kW-lader moet je rekenen op dik anderhalf uur, via een wallbox op 11 of 22 kW vraagt het oplaadproces 9 uur. Aan een klassiek huis-tuin-en-keukenstopcontact moet de Porsche Taycan dik 40 uur hangen om weer helemaal vertrekkensklaar te zijn.

Uiteraard voorziet Porsche een speciale app waarmee je het vertrekuur kan instellen via je smartphone. De Taycan zal ook opladen op momenten dat de stroom het voordeligst is.

2019 Porsche Taycan Turbo

Taycan rijdt zoals een echte Porsche

De Taycan staat op het flink hertimmerd MSB-platform dat de VW-groep gebruikt voor de Bentley Continental GT en de Porsche Panamera, met naast luchtvering (met drie kamers en liftfunctie) en adaptieve dempers ook actieve stabilisatorstangen, koolstofkeramische remmen en een meesturende achteras.

Het elektrische aandrijfgeheel wordt gekoppeld aan supersnelle software die als elektronische PTM-rijhulpcentrale dient. De reacties geschieden 10 keer zo snel als bij een klassiek esp-systeem. De volledig variabele koppelverdeling tussen de voor- en de achteras doet de rest, waardoor de Porsche Taycan zijn aanzienlijke afmetingen en flinke gewicht uitstekend weet te verstoppen.

Dat is toch de indruk die we kregen vanop de passagiersstoel, terwijl we rondgereden werden door een Porsche-testrijder op het ADAC-testcircuit van Grevenbroich. Het enorme vermogen zorgt ervoor dat de Taycan bijzonder graag dwarsgaat, waarna de elektronica helpt om enorme drifthoeken aan te houden. De gretigheid waarmee de elektrische vierzitter richting apex bijt, de hoge bochtensnelheden die bereikt worden en het gemak waarmee deze elektro-Porsche van richting verandert stellen ons gerust.

2019 Porsche Taycan Turbo

Wordt populairste Porsche uit het portfolio

De Porsche Taycan is vanaf nu te bestellen. De Turbo kost 157.845 euro, de S verandert van eigenaar vanaf 191.725 euro.

Dat stevige prijskaartje staat de interesse niet in de weg. De Belgische Porsche-invoerder D'Ieteren noteerde meer dan 500 prereservaties en verwacht in 2020 meer dan 1.000 exemplaren te kunnen slijten. Dat zou betekenen dat de Taycan eenderde van de in België verkochte Porsches zou vertegenwoordigen.

Ook wereldwijd zou de verkoop van de Taycan boven die van de Porsche 911 kunnen uitkomen.

2019 Porsche Taycan Turbo

Krijgt nieuw cockpitconcept

De Porsche Taycan vertrouwt op een gebogen instrumentarium van 16,8 inch dat de klassieke tellers van de oermodellen simuleert (toch in de Classic-modus). De randen aan weerszijden van het scherm zijn ook aanraakgevoelig, waarmee de verlichting en het onderstel kunnen worden aangepast. Maar daarna raak je de tel gauw kwijt, want het interieur staat propvol displays.

Het centrale infotainmentscherm is 10,9 inch groot en heeft de functies die we al kennen vanuit andere modellen, zoals de Cayenne Coupé. Nieuw is wel een tweede scherm van hetzelfde formaat voor de passagier, om het entertainment of de comfortfuncties aan zijn of haar kant te kunnen bedienen. Dat tweede scherm is natuurlijk optioneel.

Iets lager op de middenconsole zit een 8,4 inch groot aanraakscherm met haptische feedback voor de airco én om adressen in te voeren via handschriftherkenning. De achterpassagiers krijgen trouwens nog een vijfde scherm van 5,9 inch voor de optionele airco met vier zones te bedienen.

2019 Porsche Taycan Turbo

 

 

 

 

 

 

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken