Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M2 Competition (2018)

Hoeveel beter is de BMW M2 als Competition? AutoWereld doet de test, op de straat én op het circuit.

64.950 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De pocketracer van de M-divisie. Een lollig coupeetje die het liefst van al schuin door de bocht werd gejaagd. Een echte pretraket dus die echter qua efficiëntie geen vuist kon maken tegen pakweg de Mercedes-AMG A 45. Zelfs tegen de Civic Type R en Focus RS moest de BMW de duimen leggen.

Maar dat was gisteren. Vandaag staat er een heel nieuw wapen te blinken. Eentje dat kipkap zou moeten maken van voorgenoemde concurrenten en wel omwille van volgende reden:

  • De N55-zescilinder werd ingeruild voor het S55-blok. Of iets concreters: de M2 draait nu op dezelfde hardware als de M3/M4.
  • Een nieuwe zes-in-lijn die de coupé 40 pk en 50 Nm krachtiger maakt.
  • Dankzij een bijkomende steun in de motorbaai (die eveneens dienst doet in de M3/M4) is de voorkant ook een stuk stijver.
  • Daardoor kreeg de stuubekrachtiging een nieuw, in drie standen te regelen programma.
  • En zag ook het DSC (BMW’s ESP) zich bijgesteld. Het grijpt nu vroeger in, maar de tussenkomsten zijn zachter.

Is die nieuwe motor dan werkelijk zo verschillend?

Om het in sporttermen uit te leggen: voorheen had de M2 het kloppend hart van een doorwinterde amateur, vandaag bonkt echter de spier van een echte atleet. En ja, dat zorgt weldegelijk voor een wereld van verschil.

De zescilinder trekt niet alleen veel gretiger in toeren, hij haalt daar ook een hoger regime. Pas bij 7.600 opm knalt de 3 liter tegen de begrenzer en heb je werkelijk de laatste hoef van de 410 paarden aangesproken.

Het grootste verschil ten opzichte van de vorige 3 liter is het gebruik van een dubbele monoscrollturbo in plaats van de enkele twinscrollblazer. Hoewel dat amper iets doet aan de druk (die stijgt van 2,2 naar 2,3 bar), helpt die bijkomende turbo de mechaniek wel aan extra schwung.

De 550 Nm zijn over een groter gebied aanspreekbaar (2.350 - 5.200 opm) waardoor de zescilinder veel dynamischer reageert op de orders van je rechtervoet. Het spurtje tot 100 km/u hoeft nu dan ook niet langer te duren dan 4,2 seconden. Toch als je kiest voor de gerobotiseerde zeventraps met dubbele koppeling.

Neem je het heft van de manuele zesbak liever zelf in handen, dan komen daar twee tienden bij. Overigens zijn beide schakelopties onveranderd overgenomen (een aantal software-aanpassingen voor de M-DCT niet te nagesproken).

Is er rijtechnisch aan de M2 gesleuteld?

Amper. Zoals al gezegd, is er die nieuwe verstevingsbalk in het motorcompartiment die de voorkant een heel pak stijver maakt. Maar daar stopt het dan zowat.

Niet dat ze bij BMW geen andere pistes hebben onderzocht. Alleen kwamen ze keer op keer tot de vaststelling dat de winst ten opzichte van het startplatform eerder miniem was. Bijgevolg lieten ze het onderstel voor wat het was.

Wel verandert zijn de instellingen van het DSC. In tegenstelling tot voorheen, waarbij de elektronica je vrij spel gaf om dan ineens de leiband aan te halen eens je de limieten had bereikt, houdt BMW’s ESP je al veel vroeger een hand boven het hoofd.

Onvoelbaar begeleidt de elektronica, in combinatie met de eveneens lichtjes gewijzigde sturing van het Active M Differential op de achteras, je vervolgens richting controleerbaar overstuur dat vrij vroeg wordt gecorrigeerd als je het systeem in zijn standaardsetting laat of de nodige ruimte geeft voor sport en spel in de M Dynamic Mode.

Nu, anders dan bij zijn voorganger moet je de M2 nu wel een ietsje dwingen tot dergelijke spielerei. De stijvere voortrein en verbeterde stuurbekrachtiging dicteren nu in de eerste plaats zuiverheid, waardoor je de kont een handje toe moet steken wil die zich zetten.

Jullie spraken ook over een facelift. Hoe kunnen we die herkennen op de M2?

Er zijn de bredere nieren en veranderde luchthapper vooraan, wijzigingen die er kwamen om het verbeterde koelinstallatie (die de oversteek maakt van de M4 Competition) van de nodige lucht te voorzien.

Binnenin zou je de M2.2 moeten herkennen aan zijn specifieke sportzetels (als je die optie tenminste hebt gelicht) en de specifieke regelknoppen voor stuurbekrachtiging en motor die de coupé ging lenen bij, alweer, de M3/M4.

En hoeveel euro’s komen erbij?

Met de instapprijs van 64.300 euro ben je sowieso 2.500 euro meer kwijt. Laat je overigens niet inpakken door dat Competition-aanhangsel: BMW biedt de ‘gewone’ niet langer aan, dus is dit finaal dé M2.

Desalniettemin vinden we dat een faire prijs omdat deze versie zoveel meer kan dan de vorige. Wat niet wegneemt dat het een hele investering blijft, zeker als je ook de Akrapovic-uitlaat of de M-DCT, absolute must haves, aan de uitrusting toe wil voegen.

Daarenboven stoot de M2 ook meer CO2 uit (minstens 209 g/km), wat hem in Vlaamse taksmiddens een zwaardere quotering oplevert.

Ondanks, of eerder net omwile van, de bijkomende inspanningen die BMW heeft geleverd (onder andere door de inplanting van een benzinepartikelfilter) is de M2 voor onze overheid daardoor doorgegroeid van ‘stoffige jongen’ tot ‘milieucrimineel’.

Hoe luidt het AutoWereld-oordeel?

De karakterswitch is werkelijk wonderbaarlijk. We waren immers niet zo wild van de vorige M2. Iets te soft naar onze zin en daardoor geen waardige opvolger van de legendarische 1 M.

Deze update echter krijgt twee welgemeende duimen omhoog. Als Competition doet de coupé namelijk exact wat je van een M mag verwachten: zorgen voor mechanische extase.

In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks

Geschreven door op