Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche 718 Cayman (2016)

Net zoals de Boxster ruilt ook de Cayman de atmosferische zespitters voor drukgevoede viercilinders. AutoWereld doet de test met de Porsche 718 Cayman PDK, aangedreven door een 2 liter-boxermotor van 300 pk.

58.395 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Net zoals de eerder opgewaardeerde Boxster plaatst Porsche ook de vernieuwde Cayman onder de 718-noemer. Maar wat houdt dat juist in?

  • Geen atmosferische zespitters meer, voortaan vertrouwt de Porsche Cayman op een drukgevoede boxermotor met vier cilinders.
  • In de 718 Cayman betreft het een 2 liter-blok van 300 pk, de S-versie krijgt een 2,5 liter-krachtbron die 350 pk sterk is.
  • Porsche positioneert de Cayman niet langer boven de Boxster, maar ernaast. En dat maakt hem voor het eerst goedkoper dan de roadster.
  • De esthetische facelift brengt onder meer dagrijlichten met vier led-punten, een zwarte strip tussen de vernieuwde achterlichtunits en een opgewaardeerd interieur.
  • De technische upgrade brengt aanpassingen aan het onderstel en de stuurinrichting.

2016 Porsche Cayman Turbo

Hoe zit dat juist met die positionering van de Cayman tegenover de Boxster?

Tot dusver zag Porsche de Boxster als de instapper van het modellengamma. Hoewel de Cayman niet meer was dan een gesloten versie van die roadster, positioneerde Stuttgart de coupé wat hoger in de rangorde. De Cayman kreeg wat andere bumperschilden dan de Boxster, vertrouwde op een krachtigere motorenspecificatie en kostte wat meer. Aan die redelijk belachelijke onderverdeling komt nu een einde, nu de 718 naar het model verwijst en het Boxster/Cayman-achtervoegsel naar de koetswerkvorm.

Dat maakt dat de Porsche 718 Cayman goedkoper wordt dan de 718 Boxster. Tegenwoordig dragen de coupé en de roadster dus dezelfde bumperschilden, worden ze aangedreven door dezelfde motor. Het enige onderscheid dat de Duitse constructeur nog maakt, is dat tussen de gewone of de wat straffere S-versie. 

Past die drukgevoede vierpitter de Cayman wel?

Die nieuwe 2 liter-boxer past de Porsche 718 Cayman als gegoten. Het nu drukgevoede blok heeft een vermogen van 300 pk (+25 pk), maar maakt het verschil met zijn toegenomen trekkracht bij lagere toerentallen. Voortaan bedraagt het maximale koppel 380 Nm (+90 Nm), vrij beschikbaar tussen de 1.950 en de 4.500 toeren per minuut. Juist jammer dat de turbocompressor met vaste geometrie niet altijd even alert reageert op de directieven van het gaspedaal.

Over een gebrek aan tempo hoor je ons niet klagen. Opteer je voor het Sport Chrono-pakket (met overboostfunctie en lanceerhulp) in combinatie met de gerobotiseerde PDK-transmissie met dubbele koppeling, dan sprint de 718 Cayman in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u, meer dan een halve seconde sneller dan zijn toch niet trage voorganger. Houd je het gaspedaal ingedrukt, dan haalt deze Porsche een topsnelheid van 274 km/u. Juist jammer dat de versnellingsbakverhoudingen wat aan de lange kant zijn.

En toch. Slecht klinkt die nieuwe krachtbron niet, het geluid doet wat denken aan dat van een opgejaagde Subaru Impreza. Maar hoewel karaktervol blijkt de drukgevoede vierpitter geen partij voor de gelaagde soundtrack van de atmosferische zespitter. Voortaan gebeurt er niets speciaals meer wanneer je de toerenteller richting de rode zone jaagt. Bij momenten ging het geluid zelfs wat storen, wegens te luid en te monotoom bij constante snelheden.

Een stap terug?

Dat hangt er vanaf wat je van een sportwagen verlangt. Heb je je Cayman het liefst zo snel en zo scherp mogelijk, dan moet je de opgewaardeerde 718-versie hebben. Dan hebben we het niet alleen over de extra punch van de turbomotor, maar ook over het opgewaardeerde onderstel dat het reeds getalenteerde bochtengedrag verder complimenteert. Er is nog meer grip en nog meer controle, met dank aan het 10% snellere stuurratio, de wat bredere achterbanden, de aangepaste veer- en demperkarakteristieken, en de opgewaardeerde remmen. De 718 Cayman gebruikt de schijven van de vorige Cayman S, de 718 Cayman S die van de 911 Carrera.

Maar verlang je naar charisma, naar een totaalervaring die alle zintuigen streelt, dan ga je beter voor een jonge tweedehands met zescilinder.

Of toch een stap vooruit?

We vinden de 718-generatie van de Porsche Cayman esthetisch bijzonder geslaagd. Die dagrijlichten met vier led-punten en de zwarte strip tussen de hertekende achterlichtblokken werken bijzonder goed, terwijl het opgewaardeerde interieur deze coupé weer bij de tijd brengt. Vooral het nieuwe infotainmentsysteem konden we smaken, net zoals het van de 918 Spyder geleende sportstuur. Met draaitoets, waarmee je tussen de verschillende rijmodi schakelt én waarmee je de overboostfunctie activeert.

Het verdict?

De 718 is de betere Porsche Cayman, want naast sneller en scherper ook zuiniger dan ooit. Maar daarvoor offert de coupé wel wat karakter op.

2016 Porsche Cayman Turbo

 

 

 

In dit artikel : Porsche, Porsche 718

Geschreven door op

De concurrenten