Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche 911 Carrera S (2019)

Porsche heeft een verse 911 klaar, de achtste generatie is dat ondertussen. AutoWereld doet de test met de Carrera S.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Het icoon der atleten, het fundament van Porsche en het baken waaraan elke andere sportwagenfabrikant zich toetst. Sinds de eerste generatie uit 1963 zijn er ondertussen meer dan een miljoen 991’s gebouwd, en deze, met typenaam 992, start het achtste hoofdstuk. In het kort:

  • Breder, (een beetje) langer en zwaarder
  • 3 liter-biturbo met 450 pk
  • Gedeeld platform met 718
  • Nu bijna volledig uit aluminium gebouwd
  • Verder verfijnd design en gemoderniseerd interieur
  • Hybride versie op komst

Weer wat groter geworden?

Toch wel, breder vooral. Porsche maakt niet langer een onderscheid tussen achter- en vierwielaangedreven versies en geeft ze allemaal de wijdere carrosserie. Dat dient vooral de voortrein, die 4,5 centimeter breder werd om meer grip te genereren.

De carrosserie is nu quasi helemaal uit aluminium gehouwen, hier en daar zit enkel nog wat staal voor de crashveiligheid. Niettemin is hij zwaarder geworden, dat ligt onder andere aan de twee partikelfilters, de grotere achterwielen en de PDK, die nu acht verzetten heeft. Een manuele zevenbak is op komst.

Die achttraps-PDK is compacter van bouw, en dat komt goed uit: tussen motor en bak kan daardoor plaats gemaakt worden voor een elektromotor. Die hybride 911, die ook volelektrisch gaat kunnen rijden, is er pas voor over een paar jaar.

Al sinds enkele jaren is, op de GT3 na, elke 911 voorzien van turbo’s. Ook deze dus, ze schenken de 3 liter 450 pk, wat resulteert in een 0-100 km/u-sprint in een schamele 3,5 seconden.

Zoals gewoonlijk bij Porsche kan je een karrenvracht aan opties krijgen. Tussen de mechanische snufjes treffen we vierwielsturing, adaptieve dempers (PASM), actieve rolstangen (PDCC) en koolstofkeramische remmen (PCCB). Het actieve sperdifferentieel (PTV Plus) is in België standaard.

Je ziet het er niet echt aan dat-ie nieuw is?

Tja, da’s een klassieker bij elke generatiewissel, Porsche laat zijn troetelmodel extreem behoedzaam evolueren. Zet de nieuwe echter naast de oude en je ziet de netter uitgewerktte details. Zoals de uitsnede van de koffer, de mooi in het spatbord ingewerkte koplampen, de brede koelsleuf vooraan, de rode led-strook vanachter of de elektrisch uitklappende klinken. De automatisch oprichtende achterspoiler is ook helemaal anders dan gewoonlijk. Het remlicht tussen de luchthappers boven de motorkap vinden we wel nogal vreemd geïntegreerd.

En vanbinnen?

Een grote modernisering, al bleef tegelijk veel bij het oude. Het achterbankje is nog steeds erg compact, eigenlijk ongeschikt voor volwassenen. En de 911 heeft nog immer vijf tellers, maar enkel de centrale toerenteller is analoog gebleven.

Centraal treffen we dan weer het PCM-systeem uit de Panamera en Cayenne, dat uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. Starten doe je nog altijd links van het stuur, maar niet langer met de sleutel maar met een draaiknop.

Vooruit ermee: hoe rijdt de nieuwe Porsche 911?

Beter dan de vorige, maar...

Eerst en vooral: alsmaar meer weet Porsche de inherente nadelen van die bouw met de motor achterin weg te gommen. Tot op het punt dat je het haast niet meer voelt in de balans. Door onder andere de achterwielen te vergroten zit daar meer grip, wat de auto sowieso al een stuk berekenbaarder maakt. En ook de voortrein bijt nu feller, met dat bredere spoor moet je het al bont maken om nog onderstuur aan te treffen.

Het resultaat is een auto die poepsimpel te mennen valt, terwijl de elektronica een oogje in het zeil houdt. Zet je het esp (pardon: PSM) echter uit, dan durft de 911 nog altijd zijn tanden te laten zien. Een onvoorzichtige dot gas en hij staat zó achterstevoren.

De ‘maar’ van hierboven gaat over het verlies aan karakter. Dat unieke rijgevoel, met die dokkerende neus en die dominante kont, wordt generatie op generatie steeds meer gesteriliseerd tot de 911 rijdt als een doorsnee coupé. En da’s jammer.

Maar wél een fantastische coupé. Het stuurgevoel is een heel stuk verbeterd en de gretigheid waarmee hij curves aansnijdt is, zeker met de vierwielsturing, opzienbarend. In deze klasse ligt nog steeds geen enkele coupé beter op de weg.

De combinatie van motor en versnellingsbak staat als een huis, er is altijd reserve voorhanden en de PDK bladert als een bezetene door zijn verzetten, met naadloze schakelovergangen. Nog steeds betreuren we echter de overstap van atmosferisch naar turbo, we missen die heerlijk rauwe mechanische klank van weleer en de nieuwe motor is allesbehalve zuiniger. Jammer.

Verder nog wat?

Ja, er is nu een regenmodus. Dat klinkt overbodig, maar we hebben het uitgeprobeerd op een natte piste en het zit kundig in elkaar. Twee sensoren in de voorste wielkasten detecteren opspattend water, waarna de auto aan zijn chauffeur suggereert de Wet Mode te activeren, waarna het esp, de achterspoiler, het sperdifferentieel en de sturing van het gaspedaal in stelling gebracht worden om de chauffeur veilig door de plassen te loodsen. Het mooie is dat het handelt als een hulpmiddel, niet als een baas die zijn hond aan de leiband snokt. Zoals in bijvoorbeeld de GT3-racerij laat het je toe zo hard te blijven rijden als het kan, eerder dan alle pret te bederven.

Hoeveel kost de 911?

Voor een basis-Carrera 2S kijk je aan tegen 123.395,80 euro, de vierwielaandrijver kost nog eens zo’n 8.000 euro meer. Er is nog een goedkopere versie op komst, die met de manuele zevenbak gaat een paar duizendjes goedkoper zijn.

Porsche deelt mee dat de standaarduitrusting uitgebreid is met onder andere de integrale multimedia. Niettemin is de prijs van de 911 serieus omhoog gekatapulteerd het afgelopen decennium. Een dikke tien jaar terug had je nog een basismodel voor circa 100.000 euro.

Het AutoWereld-oordeel?

Al lang wordt de Porsche 911 bewierookt als de enige sportwagen die je probleemloos elke dag kan gebruiken. Meer dan ooit is dat het geval, dit is een auto die qua algehele verfijning niet onderdoet voor een Mercedes C. En laat je hem los op een circuit, dan gaat hij tekeer als een roofdier (een rondje Nordschleife doet hij volgens de Duitsers 5 seconden rapper dan de 991). Allemaal alsof het hem geen enkele moeite kost. En zoals al een tijdje de gewoonte is bij Porsche, zit het ook nog eens allemaal piekfijn en met goede smaak verpakt. Alleen jammer dat het die dingen zijn die de 911 speciaal maken. En niet die excentrieke rijervaring die hem altijd kenmerkte. Ja, voor onze oogappels zijn we streng.

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Geschreven door op