Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / Renault toont hybride Clio en Captur E-Tech op het Autosalon

Ons salon van Brussel mag twee wereldpremières van Renault verwelkomen: zowel de Clio als de Captur krijgen een hybride E-Tech in het gamma. Het verschil zit hem in de batterij.

Overzicht :

Laat Renault zich de kaas van zijn brood eten door Peugeot en zelfs Opel? Terwijl die PSA-merken hun nieuwe 208 en Corsa meteen met een volledig elektrische variant aanbieden en de 2008 evengoed met zo’n aandrijving komt, houdt Renault het (voorlopig?) bij hybride versies van zijn jongste Clio en Captur. Wat enigszins kan verbazen voor een merk dat zichzelf toch als een van de pioniers inzake elektrische auto’s ziet. Maar Renault heeft nog altijd de wel 100% elektrische Zoe in de catalogus staan en kiest voor zijn stadsauto en compacte crossover (en later ook de Mégane) dus toch voor de hybride piste. Of zelfs pistes, want de E-Tech-technologie is voor beide auto’s verschillend.

Met of zonder stekker

Zowel de hybride Clio als de plug-inhybride Captur hebben een 1,6 liter op benzine van zo’n 100 pk en een 36 kW sterke elektromotor. Ertussen zit een zonder meer unieke sequentiële vierbak met zogeheten klauwkoppelingen, zonder synchronisatieringen. Dat laatste zou het bij een koudstart moeilijk kunnen maken om de omwentelingssnelheid van beide motoren precies op elkaar af te stemmen, maar een tweede elektromotortje brengt soelaas. Het betreft een starter-alternator van 15 kW die de benzinemotor via zijn riem in geen tijd op het juiste toerental brengt en naast een zowat altijd 100% elektrische start ook naadloze schakelovergangen mogelijk maakt. Dat is ideaal in de F1, het vermijdt korte momenten van gripverlies, maar ook comfortabeler en efficiënter in een straatauto.

Zoals gezegd, is de Clio E-Tech dus (nog) geen plug-inhybride. Zijn batterij is 1,2 kWh sterk, net genoeg om 3 tot 4 kilometer (en tot 80 km/u) elektrisch te rijden. Of om dat door het ‘automatisch’ herladen ook tot 80% van de tijd in de stad te doen en, nog altijd volgens Renault, tot 40% minder benzine te drinken dan een vergelijkbare klassieke auto. Al is het voor de definitieve verbruiks- en emissiewaarden nog even wachten op de homologatie. De Captur E-Tech Plug-in heeft een batterij van 9,8 kWh, die zorgt voor een elektrische autonomie van 65 kilometer. En straf: het nog officieel te bevestigen gemiddelde normverbruik zou slechts 1,5 liter per 100 kilometer bedragen. Wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 34 gram per kilometer. Je herkent de hybride Renaults aan enkele E-Tech-logo’s op de flanken en de kofferklep. In het interieur zijn er specifieke digitale ‘animaties’ om de werking van het hybride systeem en (bij de Captur) het niveau van de batterij te kunnen volgen. Meer info, zoals het nog niet vrijgegeven (totale) vermogen en koppel van beide auto’s, volgt natuurlijk nog.

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken