Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Renault Clio E-Tech Hybrid Initiale Paris (2021)

Een hele mond vol, de naam van deze Renault Clio. We genoten van zijn luxe, maar waren tijdens onze test toch vooral geïnteresseerd in zijn hybride technologie.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Milde hybrides, zelfopladende hybrides, plug-inhybrides… Voor wie er tot op heden niet aan toe was, lijkt het soms allicht nog wel een beetje ingewikkeld of toch verwarrend. Dus om meteen met de deur in huis te vallen, de Clio van deze test is er eentje van het tweede type.

Dat wil zeggen dat je er ook wel eventjes volledig elektrisch kan mee rijden, maar dat dit “groene” rijbereik heel beperkt is. De compacte batterij laat zich immers niet via het stroomnet opladen, dat soort variant voorziet Renault (nog) niet van zijn stadswagen. Er zijn wel plug-inhybride versies van de Captur en Mégane, qua elektrisch rijbereik, verbruik, CO2-uitstoot (29 gram voor de Mégane!) en dus ook fiscaliteit zorgen die voor een heel ander verhaal.

Extra leuk aan onze testwagen was dat het een Initiale Paris-versie betrof. Misschien een slimme naam voor het Franse “thuispubliek” en onze Franstalige Belgische vrienden, maar op het eerste gezicht een wat vreemde keuze voor wie een andere moedertaal heeft. Maar goed, met Paris erin klinkt het natuurlijk wel overal chic.

En dat is de 27.700 euro kostende uitvoering ook wel, met zijn volledige led-verlichting, het rooster en de uitlaat in chroom, de exclusieve 17-duimsvelgen, de haaienvinantenne, het Bose-audiosysteem, de lederen bekleding, de sfeerverlichting en nog wel wat andere luxe en ook extra parkeerassistentie en infotainmentvoorzieningen. Maar voor wie meteen in paniek sloeg bij het zien van die prijs, er is ook al een dan natuurlijk wat minder luxueuze hybride Clio vanaf 22.900 euro.

Wat verandert er?

Veel luxe in een compacte auto, we vinden dat wel iets hebben. Je raakt er niet sneller (of zuiniger) mee op je bestemming, maar het maakt de rit ernaartoe natuurlijk wel wat aangenamer. Maar zoals gezegd, het was ons bij deze testrit niet echt om die Initiale Paris te doen.

Wel om die hybride aandrijving, de Clio doet het met een 1,6 liter van 91 pk (van Nissan-origine) en twee elektromotoren. De tweede is een elektrische startmotor die zelf ook energie kan recupereren. De hele aandrijflijn heeft een zogeheten systeemvermogen van 140 pk. In de praktijk lijkt het misschien net iets minder, de auto heeft soms wel wat tijd nodig om echt heel vlot uit de startblokken te schieten. Maar hij blinkt wel uit door de soepelheid waarmee hij zich laat rijden, wat voor een flink deel is te danken aan de orginele transmissie waar de ingenieurs voor kozen.

Het betreft eigenlijk een slimme combinatie van twee versnellingsbakken, waarvan eentje met een door de racerij geïnspireerde klauwkoppeling, met in totaal niet minder dan 15 verhoudingen. Je rijdt ermee alsof het een automaat is, er is geen koppelingspedaal en je merkt zelden iets van de vele dus altijd automatische schakelovergangen omdat de elektromotoren de “gaten” opvullen.

En dat voor gelijk welk van de rijprogramma's dat je (via het centrale scherm) kiest, er is wel nog een specifieke vertragingsmodus waarmee je op twee niveaus energie kan recupereren voor de batterij. Dat is een kwestie van goesting, niet iedereen vindt dat automatische vertragen (zonder het rempedaal aan te raken) even prettig. Alhoewel, het is eigenlijk vooral een kwestie van gewenning. En als het voor het goede doel is…

Over die batterij gesproken, het is er eentje van slechts 1,2 kWh. De auto zal bijna altijd elektrisch starten, maar je zal er nooit langer dan enkele kilometers (aan één stuk) elektrisch mee kunnen rijden. Vandaar een benzineverbruik dat toch nog rond de 4,5 liter per 100 kilometer schommelt, maar dat je met een “forsere” rijstijl natuurlijk ook nog een pak hoger krijgt. Of nog een half litertje lager, maar dan moet je wel heel hard je best doen. Of vooral in de stad rijden, in echt ideale omstandigheden kan je daar tot 80% van de tijd elektrisch rijden.

Conclusie

Opel en Peugeot bieden al volledig elektrische varianten van hun Corsa en 208 aan, daar heeft Renault natuurlijk zijn Zoe voor. Voor de Clio beperkt de constructeur zich, naast nog enkele klassiek aangedreven varianten, dus tot zo’n zelfopladende hybride. Goed dat niet alle merken hetzelfde doen, zullen we maar denken. Ook de noden van de potentiële klanten verschillen immers. De Initiale Paris uitgezonderd, is de E-Tech Hybrid ook niet zoveel duurder dan de meeste andere Clio-versies. Toch niet als je rekening houdt met zijn lagere verbruik en de interessantere taksen.

In dit artikel : Renault, Renault Clio

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Tests

Onze tests

Stockwagen Renault

Nieuwe renault in stock

Tweedehands Renault

Tweedehands renault

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!