Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / ROLLS-ROYCE WRAITH (2013)

Rolls-Royce gaat de sportieve toer op met een gewaag fastbackkoetswerk op Ghost-basis. Een testverslag.

ROLLS-ROYCE WRAITH (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Fastback? Waarom zouden ze dat doen?

Het is duidelijk waarop Goodwood mikt, maar het gekozen wapen zaait verwarring. Rolls-Royce wil een nieuw clientèle aanboren, jonger dan het gekende klantenbestand. Dynamischer en modieuzer, dus durfden de designers een beetje buiten de lijntjes kleuren. Om de Bentleys Continental GT en de Ferrari’s FF van deze wereld een hak te zetten, komt de Wraith met een gewaagd Fastback-ontwerp.

Rolls-Royce Wraith (2013)

Ook uit de agressiever naar lucht happende snuit en de gespierde billenpartij spreekt de drang naar snelheid. Echt mooi vinden we het lijnenspel niet, maar het straalt wel de elegantie en het ontzag uit dat je van een Rolls verwacht. Zeker in een tweekleurige koetswerkoutfit, met de Jubilee Silver-Salamanca Blue-combine als persoonlijke favoriet.

Heeft het koetswerkontwerp en de GT-filosofie geen negatieve impact op de interieurambiance.

Neen, hoor. De vanuit het Grand Tourisme-idee geconcipieerde Wraith biedt vier echte zitplaatsen en een koffervolume van 470 liter. Ook achterin is het prinsheerlijk vertoeven, je moest enkel over de nodige lenigheid beschikken om je voorbij de moeilijke instap te worstelen. In tegenstelling tot de andere modellen zit de eigenaar hier het liefst aan het stuur.

Rolls-Royce Wraith (2013)

Je betreedt het alweer weldadige interieur via de gekende suicide-deuren. Ondanks zijn sportievere inborst en dramatisch duikende daklijn blijft de zitpositie lekker hoog. Het zicht rondom is nochtans dramatisch, want de schuine achterruit geeft reflecties vrij spel, de flinke zijspiegels hinderen het door de bocht kijken en het wilder getekende koetswerk mist referentiepunten. Gelukkig voorzien de Britten de nodige camerahulp, net zoals de meeste elektronicasnufjes geleend bij BMW.

Ook de als Rotary Controller vermomde iDrive-console, de acht op de middenconsole ondergebrachte sneltoetsen en het centrale infotainmentsysteem maken de overstap, al hullen ze zich dan in een beduidend exquiser jasje. Wel typisch Rolls is de optionele sterrenhemel, een monnikenwerkje waarmee de lokale vakman een 16-tal uur zoet is. En het heeft een navenant cachet.

Rolls-Royce Wraith (2013)

Maar rijdt hij dan zoals een luxelimousine. Zoals de Ghost?

De Wraith leunt op de fundamenten van de Ghost, die op zijn beurt op de architectuur van de huidige BMW 7 Reeks vertrouwt. Het gaat dus niet om het uit aluminium opgetrokken spaceframe van de Phantom, zoals het totaalgewicht van 2.360 kilogram verklapt. De veranderingen tegenover het donormodel gaan verder dan het Fastback-koetswerk en staan vooral in het teken van rijdynamiek.

Om de wagen sneller van richting te doen veranderen, heeft Rolls-Royce de wielbasis met zo’n 18 centimeter ingekort en het spoor achteraan met een 24 millimeter verbreed. Ook de kalibratie van de elektronische stabiliteitscontrole, van de luchtvering en van de actieve demping richt zich naar hogere bochtensnelheden en extra agiliteit. De remmen zijn hetzelfde gebleven, maar de exemplaren op de Wraith bijten net iets feller. De koetswerkrigiditeit blijft intact en de nagenoeg perfecte 51/49%-gewichtsverdeling is gebleven, maar het zwaartepunt ligt iets lager dan in de statische Ghost.

Rolls-Royce Wraith (2013)

Om de communicatie tussen man en machine te verbeteren, krijgt het hydraulisch bekrachtigde stuur een directere overbrenging en voelt het zwaarder aan naarmate de snelheid toeneemt. De stuurvelg zelf is anderhalve centimer dikker, voor meer gevoel tijdens het bochtenjassen. Nu kan je nooit om de fysica heen, zelfs al geeft de Wraith je verrassend veel vertrouwen en zelfs al haal je snelheden die je eerder met beweeglijke sportievelingen associeert.

Het is de meest dynamische Rolls uit het portfolio, maar dat maakt het nog geen sportieveling. Eerder een als auto verpakt evenement dat je zo stijlvol en luxueus mogelijk van A naar B voert. Minder wollig dan we van het merk gewoon zijn, al scheert het comfortniveau nog steeds hoge toppen. De Wraith legt de nadruk nu eenmaal liever op vliegend dan op tapijt.

Rolls-Royce Wraith (2013)

Vliegend? Is het zo'n snelle jongen?

O ja. De bekende V12 werd immers nog eens onder handen genomen. Het direct ingespoten en door twee turbo’s onder druk gehouden 6,6 liter-blok krijgt een nieuw inlaattraject, een aangepaste uitlaatlijn en een hergeprogrammeerde motorsturing, wat resulteert in meer power. Het vermogen bedraagt nu 632 pk en het maximumkoppel piekt voortaan op 800 Nm, dat is respectievelijk 62 pk en 20 Nm meer dan in de Ghost.

Ondanks het nog steeds aanzienlijke totaalgewicht van 2,4 ton, sprint de Wraith in nauwelijks 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De acceleraties zijn ronduit indrukwekkend, met een directe respons en een ogenblikkelijke versnelling. Dat het maximale koppel reeds piekt vanaf een lage 1500 toeren per minuut en pal staat tot een 5500 omwentelingen zorgt voor een ongelooflijke souplesse.

Rolls-Royce Wraith (2013)

Om het allemaal niet te ijl te doen aanvoelen, heeft Rolls-Royce voor een subtiele V12-soundtrack gezorgd. Al moet je de oren flink spitsen en het gaspedaal stevig vloeren om het effectief te horen. Subtiliteit is een hoog goed. Daarom weert Rolls een manuele schakelmodus, al krijgt de ZF-achttrapsautomaat wel de zogenaamde Satellite Aided Transmission-software cadeau. Het gebruikt gps-date om de sturing van de versnellingsbak aan te passen, zodat er niet onnodig op- of teruggeschakeld wordt voor een bocht.

Een prinsheerlijke ervaring, maar dan anders. De Wraith is een Rolls-Royce in elke vezel van zijn imposante lijf, toch betreedt hij paden die de Britten tot voor kort links lieten liggen.

Rolls-Royce Wraith (2013)

Motor: 6592 cc, (V12, biturbobenzine), 465 kW/632 pk bij 5600 opm, 800 Nm bij 1500-5500 opm Transmissie: achterwielaandrijving, achttrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 5269/1947/1507 mm Gewicht: 2360 kg Koffer: 470 l Ophanging: dubbele driehoeken/multilink (luchtvering) Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 4,6 sec. Normverbruik: 14,0 l/100 km CO2-uitstoot: 327 g/km Prijs: 284.299 euro

 

In dit artikel : Rolls-Royce, Rolls-Royce Wraith

Geschreven door op

De concurrenten