Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Renault Trafic SpaceClass Blue dCi 170 EDC (2020)

Klaarblijkelijk weten ze ook buiten Duitsland hoe je tot negen passagiers in alle luxe vervoert. Althans, dat hoopt Renault middels zijn opgefriste Trafic SpaceClass toch te bewijzen. AutoWereld doet de test.

45.050 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De derde generatie Trafic draait al mee sinds 2014, een tijdspanne waarin ondertussen een aantal accenten zijn verlegd. Het is dan ook vooral met het oog daarop dat Renault nu een modernisering heeft doorgevoerd. De veranderingen behelzen dan ook vooral een aantal technologische omwentelingen, waarbij met name de nieuwe 2.0 dCi-uitvoering en de gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling de meeste aandacht opeist.

Met 170 pk en 380 Nm krijgt de tweeliter-biturbodiesel een nieuwe topversie, die de Trafic net dat ietsje meer oempf bezorgt. Geen overbodige luxe als je bedenkt dat de hier geteste SpaceClass minstens 2,2 ton op de weegschaal laat zetten. Motorisch comfort dat vergezeld wordt van bijkomend schakelgemak. De gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling die Getrag al een tijdje aan Renault levert, wordt nu ook beschikbaar gemaakt voor de Trafic. Overigens zowel voor de 170 pk- als voor de 145 pk-versie van deze 2.0 dCi, zij het dat de bak bij die laatste optioneel is.

Wat verandert er?

Wij zouden nooit een SpaceClass bestellen zonder die gerobotiseerde bak. Bij de meest luxueuze versie van zijn passagierslijn – Renault heeft ook nog een meer modale Passenger-afgeleide van de Trafic – hoort nu eenmaal alles uit de kast te worden gehaald wat het comfort enigszins kan verhogen. Bovendien rijdt het ook een stuk aangenamer. Lees: meer als een personenwagen. Hét streven van elke bus, omdat achter het stuur de utilitaire basis het langst overeind blijft.

Dat is bij de Trafic niet anders. De hoge bouw en de stevige massa laten onmiddellijk voelen dat dit niet gewoon een Espace is met wat extra stoelen. De dynamische limieten zijn, met andere woorden, een stuk sneller bereikt, al dient daar meteen aan toegevoegd te worden dat je op dat moment naar alle waarschijnlijkheid ook rapper aan het rijden bent dan legaal toegestaan. Een gematigd tempo ligt deze Renault bijgevolg een stuk beter, helemaal voor de passagiers op de achteras, die koetswerkbewegingen net wat meer voelen dan de bestuurder en de persoon naast hem.

Met de zweep gevierd kan er trouwens ook ten volle genoten worden van de grote troeven van deze SpaceClass, te weten zijn moduleerbaarheid en ruimteaanbod. Met de 180 graden draaibare captain seats, de weg te klappen tafel en de verschuifbare achterbank krijg je acht inzittenden in alle comfort gezet. Zonder daarom al te veel toe te hoeven geven aan bagageruimte. Zeker als je de langste L2-versie hebt besteld, blijft er afdoende plek voor een kleine volksverhuizing. Weliswaar met de beperking dat je vooral in de hoogte zult moeten stapelen.

Conclusie

Op de ledkoplampen, wat verchroomde biezen, een andere koetswerkkleur én die nieuwe topversie van de 2.0 dCi na veranderde er niet ontzagwekkend veel aan de Trafic. Al was dat in se ook niet nodig. Aan de basisbehoefte – een hoop passagiers met het nodige comfort vervoeren – voldeed de Renault namelijk nog altijd. Wat er bijkwam, zien we dan ook eerder als luxe. Extra welbehagen dat, gesproken vanachter het stuur van de meer exlusieve SpaceClass, inderdaad wel wat nodig was.   

In dit artikel : Renault, Renault Trafic

Geschreven door op