Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Seat Leon Cupra R (2018)

Met de R van ‘radicaal’, zo kan je deze opgefokte Seat Leon Cupra, die helaas wel uitverkocht is, definiëren. AutoWereld doet de test.

39.470 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De laatste rappe Leon met Seat-badge, want vanaf nu gaat Cupra als apart merk verder. Niet meer dan een naamskwestie, want het blijft natuurlijk wel 100% onderdeel van Seat. Dit is wat de R onderscheidt:

  • 310 in de plaats van 300 pk
  • Aangepaste ophanging en sterkere remmen
  • Extra vleugels en koperkleurige accenten
  • Oplage van 799 stuks, allen al verkocht

Zoals de VW Golf Clubsport S dus?

Exact, het is ook die versie van het EA888-blok dat in deze Spanjaard gemonteerd zit. Althans, als je de manuele versie hebt, want die met DSG heeft toch weer iets minder pk’s, 300, net als de gewone Cupra dus.

Aan de gewrichten is het vooral scherpslijperij, met bijvoorbeeld een breder spoor, iets meer negatief camber voor- en achteraan, specifieke adaptieve dempers en een snellere stuuroverbrenging. Niet onbelangrijk: rond de velgen liggen circuitwaardige Pilot Sport Cup 2-rubbers van Michelin, een optie wel.

Het actieve VAQ-differentieel tussen de voorwielen blijft behouden.

Hoe rijdt de Seat Leon Cupra R?

Redelijk sensationeel, al ligt dat vooral aan de banden, die in het droge werkelijk aan het tarmac kleven, met limieten die een stuk verder liggen dan je gewend bent in een straatauto. Ze seinen ook heel veel gevoel door en door de stijve bouw kan je de auto heel precies plaatsen. Goed gedaan is ook de adaptieve demping, die een mooi compromis behoudt tussen koetswerkcontrole en comfort.

Vierwielaandrijving hebben we hier allerminst gemist, de Cupra R ligt stabiel en klauwt zich naar de apex van het moment dat je op het gas gaat, wat zeer vroeg in de bocht al kan, door de differentieelwerking.

De 2 liter-turbo is zoals we hem kennen, romig, meegaand en verfijnd, maar explosief in hogere toerentallen, waarbij de voor dit model specifieke uitlaat hijgt en knettert. De prestaties: 0-100 km/u in 5,7 seconden.

Wat is er verder nog anders?

Stevige kuipstoelen en een met alcantara bekleed stuur zetten de toon vanbinnen, nog voordat je de motor start, voel je dat dit er eentje is voor het serieuze werk.

Vanbuiten vinden we hem iets te exuberant, met die wielkastverbreders, koperkleurige accenten op de matte lak of de extra spoilers, die deze Leon wat karikaturaal maken.

Het AutoWereld-oordeel?

Eerst en vooral: alle exemplaren zijn uitverkocht. Begrijpelijk, want we zien de aantrekkingskracht van deze gepeperde Spanjaard. De motor is een van de beste 2 liter-turbo’s die je vindt en het chassis staat werkelijk messcherp geslepen, zonder dat het onbruikbaar wordt op de openbare weg, integendeel zelfs. De verpakking is van deugdelijke VW-makelij, de extreme aankleding vinden we minder.

In dit artikel : Seat, Seat Leon

Geschreven door op

De concurrenten