Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / Alle info over de Skoda Octavia, zelfs over hoe hij rijdt

Verwachte lancering : 10.10.2019

Een nieuwe generatie van de VW Golf, dan weet je dat de nieuwe Skoda Octavia niet lang op zich laat wachten. We hebben alle informatie over generatie vier, inclusief een testverslag met het prototype.

Overzicht :

De nieuwe Volkswagen Golf komt niet alleen. In zijn kielzog volgen een heleboel afgeleiden, waaronder de Audi A3 en de Seat Leon. Maar de eerste is de nieuwe Skoda Octavia, de vierde generatie alweer. En we hebben hem reeds in het echt gezien.

Onze smartphone en ons notitieboekje, we moesten alles afgeven vooraleer we een blik mochten werpen op de nieuwe Skoda Octavia. Maar we kwamen wel een heleboel te weten en mochten zelfs een ritje maken met generatie 4. Een beknopte samenvatting van die avant-première:

Design

Skoda koos voor een elegantere stijl die elementen mixt van de Superb, de Scala en … de 3 Reeks. Want hoewel hij vooraan perfect aansluit bij voornoemde Skoda’s, ontwaren we achteraan de nieuwe Octavia toch een ferme zweem F30 (zijnde dus de vorige BMW 3). Inclusief Hofmeister-knik rond de ruitjes achteraan. Hij werd ook iets langer. Millimeterwerk, zeker, maar de 22 millimeter die erbij komt in de lengte en de 15 millimeter die de Combi uitzet in de breedte, dragen evenzeer bij tot de meer klassevolle pose.

Zeker als je de Octavia ook neerpoot op 19-duimers (met 20 millimeter bredere banden). Een rubbermaat voorheen louter voorbehouden aan de RS, nu beschikbaar voor alle versies. Nieuwe maten die ook aerodynamische verbeteringen met zich meebrengen. Voor de Combi gaat het van 0,31 naar 0,26 Cx, de vijfdeurs die later volgt zakt van 0,26 naar 0,24 Cx.

Interieur

Als je overal loopt rond te bazuinen dat je Simply Clever bent, dan dien je dat ook in praktijk te brengen. Achter de kofferklep schuilt niet alleen een bijzonder handige, maar evenzeer een zeer volumineuze cargoruimte. De 640 liter die daar nu te vullen vallen, is nog eens 40 liter meer dan voorheen. Terwijl we in de vorige Octavia eigenlijk al geen tot klagen hadden. Vooraleer we naar voor gaan, geven we snel nog even mee dat de passagiers achterin ook iets ruimer zitten, vooral rond de knieën.

Comfort dat bijkomend wordt verhoogd door beter meubilair. Vooraan vallen nu ook de ergonomische fauteuils te bestellen die eerder bij VW al grote sier maakten. Uiteraard koelen die ook, terwijl je ze eveneens opdracht kan geven even de stress uit je rug te kneden. Achteraan zijn er dan weer speciale hoofdsteunen die je kan openklappen tot een soort slaapsteun. Samen met een specifiek dekentje maken die dingen trouwens deel uit van het Sleep Package.

Krijgt elke Octavia standaard mee: een verbeterde geluidsisolatie. Daardoor zoemt de diesel voortaan even zacht als een benzine, terwijl die laatste op zijn beurt amper meer decibels produceert dan een EV.

Technologie

Skoda spreekt van een nieuw chassis, ook al werd er niet getornd aan de basisstructuur van het MQB-platform. De revolutie zit hem dan ook in de elektrische architectuur waar het CAN-bus-systeem op de schop gaat en ingeruild wordt voor het zogeheten CAN FD-protocol. We besparen je het technische exposé maar au fond komt het erop neer dat, door de grotere bandbreedte die beschikbaar is, data zich sneller kan verplaatsen. Dat opent mogelijkheden voor nieuwe assistenten, genre het Collision Avoidance Assist dat bij een nakende aanrijding middels een actief stuurmanoeuvre zal proberen het naderende obstakel te ontwijken.

Al gaat het een heel stuk verder dan toegenomen veiligheid. Neem de DSG-bak, bijvoorbeeld. Voor het eerst is er geen mechanische verbinding meer tussen pook en schakelunit. Voortaan wordt er draadloos van gang gewisseld volgens het shift by wire-principe. Ook de displays op de boordplank zijn exponenten van de technologische revolutie. In hun meest geëvolueerde vorm lees je zowel je rij-info als de multimediaberichten af op twee 10 duim grote schermen. Daarachter draait dan de MIB3-programmatuur, technologie die zich uiteraard ook via de stem laat bedienen.

Tenminste, als je Laura even persoonlijk aanspreek. Yep, geen ‘hey Skoda’ hier, de Tsjechen willen dat je je meer verbonden voelt met je Octavia. Door dus de centrale intelligentie te dopen. Bij de eerste exemplaren zal het trouwens altijd Laura zijn, al zegt Skoda aan een uitbreiding te werken waarbij een aantal naamkeuzes voorhanden zullen zijn.

Je wil immers niet dat, elke keer je de Laura op de achterbank een standje geeft, die in het dashboard komt vragen wat ze voor je kan betekenen.

Motoren

Geen wijzigingen bij de lancering. Of toch niet veel. De 1.6 TDI en 2.0 TDI krijgen een EVO-achtervoegsel wat concreet betekent dat ze een bijkomende SCR-filter krijgen in de uitlaatlijn. Daarmee voldoen de diesels aan de Euro 6d Temp-reglementering, maar niet aan de gewone Euro 6-norm die in januari 2020 van kracht wordt. Een aanpassing die echter snel is gebeurd: het enige wat dat bijkomend vergt, is een extra functie in het OBD-systeem waarbij de eerste 100.000 kilometer of de eerste vijf jaar (afhankelijk welke grens je eerst passeert) wordt bijgehouden wat je Octavia nu daadwerkelijk de lucht heeft ingeblazen.

Vanaf september 2020 is die monitoringactiviteit trouwens voor iedereen verplicht. En zullen bijgevolg ook alle Octavia’s voorzien zijn van die rekeneenheid.

Voorts dien je nog te weten dat de 1.0 TSI en 1.5 TSI, als ze gekoppeld zitten aan een DSG, geleverd worden als mild hybrid. Met het bijhorende 48 volt-systeem (bestaande een starter-generator en een lithium-ionbatterij) nodig om de ‘coast’-functie te activeren evenals de elektrische boost bij het starten. Bijkomende hulp die finaal een slok benzine op de borrel zou moeten schelen.

Voor wie dat niet zou volstaan: er volgen ook twee plug-invarianten, eentje met 204 pk en een sportievere variant met 245 pk. Die laatste zou wel eens als RS door het leven kunnen gaan. Geen paniek, de RS-en op diesel en benzine blijven ook gewoon bestaan!

Rijden

Met dezelfde ophangingsstructuur van MacPhersons voor- en een torsieas/multilink (vanaf 150 pk heb je recht op een meerarmige ondersteuning) zou je verwachten dat de Octavia niet veel anders rijdt dan daarvoor, toch? Een eerste test, weliswaar met een prototype, liet echter een heel ander licht schijnen. Om te beginnen veerde Skoda zijn Octavia een stuk comfortabeler af. Combineer dat vervolgens met de adaptieve dempers en je krijgt een onderstel onder de kont dat vergevingsgezinder ageert dan Ghandi.

Daar hoort wel de kanttekening bij dat er ook een 15 millimeter lager liggende sportophanging in de lijst zal staan waarvan we niet kunnen garanderen – wegens niet getest - dat die even behaaglijk zal zijn.

Een even grote omwenteling is de elektrische bekrachtiging. Weg is het wat lichte en wazige gevoel, voortaan krijg je niet alleen exact doorgeseind wat de voorwielen uitspoken, je kan de rubbers ook vrij precies aansturen. Sportief durven we niet in de mond nemen, maar de stuurrespons is bijzonder matuur en natuurlijk. Zoals dat hoort dus.

Première in Brussel!

Op 11 november gaat het doek er volledig af, en weet je dus meteen of de eerder gelekte beelden correct waren. We kunnen je sowieso al verklappen dat ze niet volledig zullen kloppen. De Octavia viert zijn debuut namelijk eerst als combi en wordt pas later vervoegd door de hatchback.

Het zal ook nog even wachten zijn op concrete Belgische info (prijzen, levertermijn,…). We kunnen je wel al meegeven dat de Octavia zich bij ons voor het eerst op een autosalon zal tonen. Waarmee ze daar in Brussel al meteen een soort wereldpremière beet hebben.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken