Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Skoda Fabia R5 Edition (2018)

Je kan hem eigenlijk al niet meer kopen, maar dat hield ons niet tegen een weekje plezier te beleven aan de Skoda Fabia R5 Edition. Een heel klein beetje rallyplezier zelfs.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een van de vrolijkste Skoda’s van het moment, en al zeker de vrolijkste Fabia. Een RS is er (helaas) niet meer, het strafste model uit het gamma is de 1.0 TSI met 110 pk. Of dus deze R5 Edition, maar dat is een tijdelijke reeks. Of eerder “was”, want je kan hem ondertussen al niet meer echt bestellen. Wat maakt of maakte de R5 Edition dan zo speciaal?

  • 1.4 TSI van 125 pk
  • DSG-zeventrapsautomaat
  • Top van 203 km/u
  • Verlaagd onderstel
  • Alleen in Candy White met zwart dak
  • Groene of witte velgen als gratis optie
  • Sportief interieur

En waarom zo’n opvallende Fabia?

Simpel, het merk heeft met de Fabia al verschillende jaren dé te kloppen auto in het WRC 2, zeg maar de tweede divisie van het wereldkampioenschap rallyrijden. Dat waar Neuville en co in aantreden, al doet die Fabia door zijn minder krachtige motor dus niet mee voor de hoofdprijzen. Wel die in de WRC2-categorie, waar zowel in 2015, 2016 als 2017 werd gewonnen. Een prestatie die Skoda dit jaar zeker zal herhalen, de tegenstand moet het immers nog altijd tegen het Tsjechische auto afleggen.

Een soort eerbetoon dus?

Ja, deze Belgische editie is er tegelijk ook eentje aan onze nationale rallyheld Freddy Loix. Met achtereenvolgens de Fabia S2000 en de R5 won de Limburgse piloot tientallen rally’s (waaronder zes keer Ieper!) en ook drie Belgische titels. Vandaar op een (heel) beperkte reeks van slechts tien exemplaren het “Skoda Fabia R5 by Freddy Loix”-plaatje op het dashboard. En onze testauto is de laatste, de tiende van tien.

Maar er zijn duidelijk nog wat meer versieringen.

Onder meer de groene 17-duimsvelgen, al zijn die net als de witte exemplaren een gratis optie. Standaard zijn zwarte voorzien. Er zijn her en der op het koetswerk en in het van een sportstuur en sportzetels voorziene interieur nog wel wat meer verwijzingen naar het succes in de rallysport, zoals de “WRC 2 Champion”-stickers op de flanken.

En kan je er ook rally’s mee winnen?

Natuurlijk niet, een rallywagen is deze versie zeker niet. Een GTI trouwens evenmin, daarvoor is het vermogen van 125 pk iets te mager. Maar de Fabia R5 laat zich wel prettig sturen, het verlaagde onderstel zorgt voor net iets meer rijdynamiek en dito plezier dan je met een “gewone” Fabia beleeft. Een spurtje naar 100 km/u in 8,8 seconden kunnen we ook wel pruimen. Zelf schakelen hoef je daar niet voor te doen, de 1.4 laat zich alleen combineren met een DSG-zeventrapsautomaat. Een herwerkt uitlaatsysteem zorgt ook nog voor een wat sportievere klank.

Wat moet de Fabia R5 Edition kosten?

Zoals gezegd, hij laat zich eigenlijk al niet meer bestellen. Er was voor België maar een heel beperkte oplage voorzien en die is al weg. Ze zijn nog niet allemaal al aan particulieren verkocht echter, er staan er nog enkele bij de dealers. Met een prijs van 23.550 euro op de voorruit, maar daar valt allicht nog wel even over te praten… De standaarduitrusting omvat onder meer verwarmde zetels, een automatische airco, infotainment met navigatie, een achteruitrijcamera en een Adaptive Cruise Control.

En wat is het AutoWereld-eindoordeel?

Dat je geen verlegen jongen mag zijn als je met dit autootje het verkeer wil induiken. Vooral met de groene velgen scoor je er meer bekijks mee dan met een “gewone” Porsche 911. En af en toe wordt er natuurlijk ook wel eens (mee) gelachen. Maar laat de ware rallyfan zich daardoor tegenhouden? Wij hebben wel nog altijd een beetje heimwee naar de VRS-versie van de vorige Fabia-generatie, die had dezelfde 1.4 van 180 pk van de Polo GTI van destijds. De R5 Edition schenkt ook wel enig rijplezier, maar dat is dus geen blijver. Skoda lanceert dezer dagen trouwens een opgefriste Fabia, maar die komt er alleen nog met de 1,0 liter-driecilinder. Of zouden ze vroeg of toch nog iets extra uit de Skoda-hoed toveren? We zijn bijna zeker van… wel.

In dit artikel : Skoda, Skoda Fabia

Geschreven door op