Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

- Score redactie NB
Overzicht :
Wat is dit?
Zoals Mercedes bij AMG gaat aankloppen voor de sportiefste modelversies, doet Smart een beroep op Brabus. En die vanuit Bottrop operende jongens hebben de nieuwe ForFour onder handen genomen. Net zoals zijn tweelingbroer de Clio GT, verwelkomt de ForFour Brabus een opgedreven versie van de achterin geplaatste 0,9 liter-turbomotor. Maar waar Renault de driepitter aan een handbak koppelt, grijpt de Smart naar de gerobotiseerde Twinamic-versnellingsbak met dubbele koppeling.
Hoe probeert Brabus de Smart ForFour juist in een hot hatch te veranderen?
- Meer power: de 0,9 liter-turbomotor ontwikkelt nu 109 pk.
- Meer snelheid: de Twinamic-transmissie krijgt een Race Start-programma.
- Meer grip: de ForFour Brabus combineert een sportonderstel met bredere 17-duimsvelgen.
- Meer fun: Brabus prutst aan de esp-settings.
Volstaan die 109 veulens wel om de ForFour Brabus in een hot hatch te transformeren?
Zolang je binnen de stadsmuren blijft, kan de ForFour Brabus veel grotere en krachtigere wagens recht in de ogen kijken. Met dank aan de gereviseerde settings van de Twinamic-transmissie, die ervoor zorgen dat je fluks van de ene verkeersdrempel naar de volgende sprint. Je kan zelf lepelen met de peddels achter het stuur, maar de meerwaarde blijft beperkt. Het is vooral jammer dat het drukgevoede 0,9 liter-blokje met een uit de kluiten gewassen turbogat kampt, waardoor deze Smart niet altijd even direct reageert.
De prestaties zijn nogal mager, zelfs als je het beperkte vermogen in rekening brengt. De Smart ForFour Brabus sprint in 10,5 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 180 km/u. Maar eens de turbo in het spel betrokken geraakt, gaat het aardig vooruit en kan je vlot inhalen. De soundtrack van de aangepaste uitlaatlijn zorgt er intussen voor dat deze Brabus wat sneller klinkt dan hij eigenlijk gaat.
De strakke sportophanging genereert meer grip, maar Brabus is er niet in geslaagd de afstandelijke communicatie tussen man en machine te optimaliseren. De stuurinrichting mist feedback, waardoor je eerder hoort dan voelt wanneer de voorwielen de strijd tegen de fysica beginnen te verliezen. Bovendien blijkt het erg moeilijk om deze Smart ForFour in de bocht te zetten, want het esp-systeem houdt de teugels nog steeds erg strak gespannen.
Een teleurstelling, quoi?
Het hangt ervan af hoe je de Smart ForFour bekijkt. Als blitse stadsjongen met modieuze sportouftit doet dit atletische Brabus-derivaat precies wat je ervan verwacht, maar maak er geen hot hatch van. Daarvoor mist hij naast kracht en snelheid voor beweeglijkheid. En dan hebben we het geeneens over het gepeperde prijskaartje, want deze Smart kost zowat evenveel als een Ford Fiesta ST. En die is naast veel krachtiger en veel sneller ook veel beweeglijker en dus ook veel en veel leuker.
Het verdict?
We voelen het niet. De Brabus-behandeling doet vanalles, alleen lijkt geen enkele pijl doel te raken. Het is een verzorgd totaalgeheel, waarmee het leuk om pistolets sprinten is. Best wendbaar, best vlot, best blits. Maar voor deze prijs kunnen wij veel betere en plezantere alternatieven verzinnen.
In dit artikel : Smart, Smart Forfour
