Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Smart Forfour 1.0 71 Twinamic (2015)

De Smarts zijn er eindelijk ook met een leuke(re) automaat, AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De nieuwe Fortwo en Forfour zijn natuurlijk al eventjes bekend, de eerste is het vervolg van een al behoorlijk lang verhaal en de tweede een… tweede poging om het ook met een iets klassiekere vierzitter waar te maken. Nu ja, klassiek. De Forfour deelt een en ander met de nieuwste Renault Twingo en wordt dus evengoed op de achterwielen aangedreven door een achterin gemonteerde motor. Net als de Renault 4CV of de (originele) kleine Fiats van lang geleden, dus.

Wat is er nieuw?

De reden voor deze extra Smart-test (we hadden er eerder al eentje met de manuele bak) is de Twinamic, een nieuwe gerobotiseerde zesversnellingbak met dubbele koppeling van Getrag-origine. En beschikbaar voor zowel de Fortwo als deze wat grotere en dus ook ruimere Forfour. Desgewenst zelfs met schakelhendels aan het stuurwiel.

Wat zit er onder de motorkap?

‘Kap’ is niet het juiste woord, want de atmosferische 1 liter-driecilinder (de Smarts komen ook met een 0,9 liter met turbo van Renault-makelij) zit dus achterin de auto. Hij levert 52 kW of 71 pk.

Hoe rijdt de Smart Forfour?

Wat een verschil met de vroegere gerobotiseerde bak (met enkele koppeling), daar hebben we toch wel vaak op gevloekt. Die was te langzaam en maakte het quasi onmogelijk om schokvrij met de auto te rijden. En toen was er zelfs niet eens een manuel alternatief. Nu kan je wel dus wel kiezen.

De nieuwe tranmissie past perfect bij de zowat exclusief voor stadsgebruik bestemde Fortwo en laat zich ook best genieten in de door zijn extra zitplaatsen en laadruimte wat meer ambities koesterende Forfour. Met een 0 tot 100 km/u-spurt in een lange 16,9 seconden is de Twinamic wel nog eens zowat een seconde trager dan de manuele bak, het normverbruik blijft met 4,2 liter per 100 kilometer wel gelijk. En zelfs al gaat het nooit snel, de Forfour laat zich wel heel prettig sturen. Met de bak in Sport, dat gaat toch nog iets vlotter.

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Het interieur is minder spartaans dan voordien, het is zelfs bijzonder hip geworden. Met de stoffen bekleding van een deel van het dashboard, de grote koepel boven de snelheidsmeter, de ronde ventilatie-openingen, het schijnbaar ‘zwevende’ bedieningspaneel van het multimediasysteem (een R-Link van Renault) en nog wel wat andere leuke vondsten. Maar niet alles komt natuurlijk al standaard vanaf de basisversies.

Zelfs deze Forfour meet nog altijd maar een kleine 3,5 meter, mirakels mag je dan ook niet verwachten. De beenruimte achterin volstaat niet echt voor (grote) volwassenen, door de positie van de motor is ook de koffer vrij krap. Je kan de kussens van de achterzetels wel opklappen en de voorste passagierstoel opplooien, dan kunnen er wel flink wat boodschappen of ander gerief mee.

Wat moet dat kosten?

Het supplement voor de Twinamic verschilt al naar gelang het gekozen uitrustingsniveau, maar zelfs voor de goedkoopste versie (met vier zitplaatsen) bedraagt de catalogusprijs al 13.669 euro. Zowel de Fortwo als deze Forfour komen ook nog met een manuele vijfbak, die overigens ook ruim voldoening schenkt. Maar bij gebruik in de stad (en de file), toch de echte biotoop van deze autootjes, verschaft de Twinamic natuurlijk een pak extra rijgemak en dito comfort.

Het AutoWereld-oordeel?

De Smart is nog altijd klein, maar tegelijk wel volwassenen geworden. En hij is er nu dus ook weer als Forfour met toch wat extra mogelijkheden. Maar opgelet, dit is een mini met premiumallures. Je kan er dankzij de vele personaliseringsmogelijkheden echt een heel leuke stadswagen van maken, maar een budgetauto is dit dus niet.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

In de eerste plaats de Renault Twingo, natuurlijk. En daarnaast zeker ook de Fiat 500, al is die er enkel met twee zijdeuren. De Opel Karl en de kleintjes van de Volkswagen-groepen komen dan weer wel met extra portieren achterin, we hebben het dan over de Up, de Seat Mii en de Skoda Citigo. Nog meer concurrenten: de Hyundai i10 en Kia Picanto en het trio Citroën C1-Peugeot 108-Toyota Aygo.

Het cijfermateriaal?

Motor: 999 cc (L4-benzine), 52 kW/71 pk bij 6000 opm, 91 Nm bij 2850 opm Transmissie: achterwielaandrijving, gerobotiseerde zesbak Afmetingen (l/b/h): 3495/1665/1554 mm Gewicht: 900 kg Koffer: 185/975 l Ophanging: MacPhersons/DeDion Prestaties: 151 km/u, 0-100 km/u in 16,9 sec. Normverbruik: 4,2 l/100 km CO2-uitstoot: 96 g/km Prijs: 13.669 euro

 

 

 

In dit artikel : Smart, Smart Forfour

Geschreven door op