Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Smart Fortwo Cabrio 66 kW Twinamic (2016)

Smart heeft van zijn jongste Fortwo nu ook een cabriovariant klaar. We zochten (en vonden) een beetje Spaanse zon voor een eerste kennismaking met de ‘open’ stadsmus.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De dakloze Smart Fortwo is ’s werelds kleinste cabrio, ook al gaat het dak er niet helemaal af.

Net als bij de vorige Smart-generatie blijven de B-stijlen en zelfs de kleine extra zijruitjes staan, de stoffen Tritop-kap kan wel in twee verschillende standen worden opengelegd. Desgewenst plooit ook de glazen achterruit mee op, de dakbalken boven de zijruiten kunnen dan in een handige uitsparing in de kofferklep worden opgeborgen. En dan wordt deze Smart haast een echte cabrio.

De bediening van de kap gebeurt volledig elektrisch, het openen of sluiten lukt in 12 seconden en kan al rijdend tot zelfs 155 km/u, de topsnelheid van de Smart Fortwo Cabrio. En desgewenst ook met de afstandbediening in de sleutel.

Wat is er nieuw? 

In 2014 werd een volledig vernieuwde Smart Fortwo gelanceerd, de ontwikkeling gebeurde deze keer in nauwe samenwerking met Renault. Er kwam toen ook meteen een Forfour met groter vijfdeurskoetswerk (technisch vergelijkbaar met de Twingo), nu wordt het gamma dus opnieuw uitgebreid met zo’n cabriovariant. Een belangrijk model, van de vorige generaties werden bijna 220.000 (!) exemplaren verkocht. 

De stoere snoet van de Cabrio, met een rooster in honingraatmotief en ruitvormige lichtblokken, is identiek aan die van de gesloten versie. Maar de achterste stijlen zijn wel fijner en de Tridion-veiligheidskooi oogt door de kleurencombinaties nog wat hipper. 

Wat zit er onder de motorkap? 

Het is niet echt een kap, want de motor ligt bij de Smart natuurlijk nog altijd achterin. De 1 liter met 60 pk komt niet in de Cabrio, er is enkel keuze uit dezelfde atmosferische driecilinder met 71 pk en een drukgevoede en heel wat pittigere 0,9 liter met 90 pk. Met manuele vijfbak of Twinamic-automaat met dubbele koppeling.

Hoe aangenaam is het toeven binnenin?

We vertelden het al in onze tests van de (gesloten) Fortwo en de Forfour, een flink deel van de knoppenwinkel in de Smart komt uit de Twingo. Dat geldt ook voor enkele hendels en zelfs de versnellingspook, zelfs het infotainmentsysteem is van de Franse partner overgenomen.

Het is het soort synergie die de Mercedes-dochter moet toelaten eindelijk ook met zijn kleintjes wat centen te verdienen.

Dat vinden we allemaal niet zo erg, de jongste Smart oogt binnenin immers een pak hipper dan voordien. En dan doelen we op onder meer de grote koepel rond de snelheidsmeter, het leuke toerentellertje er links boven, de ronde ventilatiemonden en de stoffen bekleding van een deel van het instrumentenbord. Het is allemaal vrij simpel, maar tegelijk ook plezant.

Over de beenruimte achterin kunnen we kort zijn, die is er dus niet. En omdat het motortje onder de kloffervloer zit, moet je je ook niet te veel illusies maken over de laadruimte. …

Hoe rijdt de Smart Fortwo Cabrio? 

Best wel wat aangenamer dan de vorige Smart, wat veel te maken heeft met de nieuwe transmissies. Vroeger was er alleen die gerobotiseerde bak met enkele koppeling die het heel moeilijk maakte om echt schokvrij en dus comfortabel met de auto te rijden. Nu is er dus keuze tussen een manuele bak en de veel efficiëntere Twinamic. Een wereld van verschil.

Sportieve ambities mag je niet hebben (tenzij later misschien met de Brabus-versies), zo heeft de auto nog 11,7 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te – nu ja – spurten. Maar de Smart laat zich best wel prettig sturen en toont zich door zijn heel compacte afmetingen en korte draaicirkel (6,95 meter tussen stoepranden) natuurlijk uitermate praktisch in stads- of ander druk verkeer.

En in de parkeergarage, daar rij je de andere wagens zo los. 

Onder meer twee grote ‘kruisen’ in de vloer, twee torsiewerende schutborden voor- en achteraan en stangen van extra sterk staal in de voorste raamstijlen versterken de kooi. Als de kap helemaal open ligt, heb je echt wel het gevoel in een volwaardige cabrio te zitten. Zonder dat je dat merkt aan eventuele extra bewegingen van de koets.

En opmerkelijk, of misschien net niet: je ervaart minder storende turbulenties en ook minder rijgeluiden met de kap helemaal dan half open. 

Wat moet dat kosten? 

Met de 1 liter van 71 pk kost de open Fortwo 15.892 euro, de leukere 0,9 liter-turbo met 90 paarden kost 16.860 euro. Maar Smart is een Mercedes-dochter en dus meten deze kleintjes zich toch wel wat premiumallures aan, de optielijst is dan ook vrij lang en ook wel prijzig. Er zijn vier verschillende uitrustingsniveaus (Pure, Passion, Prime en Proxy) en ook nog een reeks extra’s, reken er voor een Smart die er echt een beetje leuk uitziet toch maar enkele duizenden euro bij. 

Wat is het AutoWereld-oordeel? 

Deze Smart weet ons een pak meer te overtuigen dan de vorige generatie. De Fortwo is nauwelijks gegroeid, maar is wel een pak volwassener. Zeker met de nieuwe automaat. Gebleven zijn de voordelen van de heel compacte afmetingen, gebleven zijn ook de beperkingen: slechts twee zitplaatsen, een kleine koffer… Maar dat is eigen aan het concept, net als de stevige prijs die ze voor deze open variant vragen. Een echte cabrio dus. Of toch bijna. 

Wat zijn de voornaamste concurrenten? 

Die zijn er eigenlijk niet, zelfs een open Fiat 500 is immers een flinke maat groter. Toyota had eventjes de iQ, maar daar werd nooit een cabrio van uitgebracht. En dat autootje is trouwens al een tijdje geschiedenis. Nee, de Smart is zonder meer uniek. 

En het cijfermateriaal? 

Motor: 898 cc, L3 (turbobenzine), 66/90 kW/pk bij 5500 opm, 135 Nm bij 2500 opm Transmissie: achterwielaandrijving, gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling Afmetingen (l/b/h): 2695/1663/1552 mm Prestaties: 155 km/u, 0-100 km/u in 11,7 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 4,2 l/100 km (97 g/km) Prijs: 16.860 euro

 

 

In dit artikel : Smart, Smart Fortwo

Geschreven door op