Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / SMART FORTWO 0.9 : Petit fo(u)r

De kleinste der Smarts ging, net als de grotere Forfour op uitwisseling naar Renault. Wat opsteken over joie de vivre en dies meer. Maar of die Franse kuur de Fortwo dan ook beter maakt?

Prijs
NB
  • Score redactie 14.00/20

Overzicht :

Moeilijk gaat ook. Als het nog niet aan haar muur hangt, willen we bij deze de spreuk graag cadeau doen aan Annette Winkler, sinds 2010 de leading lady bij Smart. Mercedes’ submerkje heeft immers al de nodige woelige waters doorzwommen om te geraken waar het nu staat. Een calvarietocht die nog niet meteen achter de rug lijkt. De eerste zwarte cijfers moeten immers nog altijd volgen. Nochtans leek het allemaal zo veelbelovend die septemberdag in 1997. Op de IAA in Frankfurt haalde Mercedes niet alleen het doek van een nieuw model, maar evenzeer van een bijkomend merk én een kersvers segment. Samen met de, toen nog, City-Coupé baarde Das Haus immers de microklasse, een divisie waar alles langer dan drie meter gigantisch leek. Het karretje gold als het ‘slimme’ antwoord op de mobiliteitsproblemen waar de immer groeiende metropolen mee kampten. Waarmee eveneens de naam van het dochtermerk van een verklaring werd voorzien. Dit vierwielertje moest dan ook uitgroeien tot het hebbeding die elke zichzelf respecterende hipster op de stoep van zijn designloft wou zetten. Desnoods dwars ingeparkeerd, een manoeuvre dat het 2,5 meter lange tweezittertje als eerste mogelijk maakte. Helaas dacht de wet er anders over. En zo ook de geschiedenis. Mechanisch brak de in 2003 tot Fortwo omgedoopte tweezitter (what’s in a name, nietwaar?) geen potten. Althans, toch niet voor de prijs die je ervoor moest betalen. Kop van jut was vooral de gerobotiseerde bak: te traag en te bruut haalde die elke vorm van schwung uit de sowieso al krap bemeten basismolentjes (de CDI moest het zien te rooien met amper 41 pk, wat in praktijk net genoeg bleek om bromauto’s voor te blijven). Smart probeerde nog wat meubelen te redden met een aantal afgeleiden (van de ForFour over de Roadster-Coupé tot de Crossblade), maar die stierven één voor één een al even roemloze dood. Dat is dus het loodzware verleden waar deze derde generatie komaf moet mee zien te maken. Maar of dat dan lukt door je licht bij Renault te gaan opsteken?

In dit artikel : Smart, Smart Fortwo

Journalist AutoGids/AutoWereld