Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Blog / AutoWereld in de SsangYong Rexton Trans Eurasia Trail: valse start - Dagboek 1

AutoWereld rijdt een dikke 1.200 kilometer door Kazachstan met de nieuwe SsangYong Rexton. Maar het hadden er nog aanzienlijk meer moeten zijn. En deels ook in een ander land.

Overzicht :

Met vijf wagens van Seoul naar Londen in 50 dagen, dat is de stunt die ze in Zuid-Korea hebben bedacht voor de eerste kennismaking van een select groepje Europese media met het nieuwe paradepaardje van het gamma.

Een tocht van zowat 13.000 kilometer door Zuid-Korea, China, Kazachstan, Rusland, Letland, Litouwen, Polen, Duitsland, België, Frankrijk en Groot-Brittannië, onderverdeeld in zes etappes van elk zowat een week en met telkens ook een ander groepje journalisten om de auto's te besturen.

Naar Astana

Wij Belgen lijken te worden verwend, want we mogen het 2.544 kilometer lange stuk tussen de Chinese miljoenenstad Urumqi (waar we - toegegeven - voordien nog nooit van hadden gehoord) en Astana in het noorden van buurland Kazachstan voor onze rekening nemen. Een van de mooiste stukjes van de hele route, zo lijkt het.

Maar het ging al fout voor we vertrokken. Hemel en aarde hebben ze voor ons proberen bewegen, maar aan een journalistenvisum voor China raakten we niet. Of toch niet op tijd voor de trip. En zelfs als het net wel zou gelukt zijn, was er ook nog het probleem van het Chinese rijbewijs. Dat krijg je immers ook niet 'zomaar'.

Trage administratie

Hoe snel de economie er ook mag groeien, de administratie in de Aziatische tijger draait nog altijd aan een iets lagere snelheid. Of zou het eerder een kwestie van wantrouwen zijn geweest? Belgen die China willen invliegen en er enkele dagen later met een Zuid-Koreaanse auto weer uitwillen, het moet inderdaad heel verdacht hebben geleken.

Nu goed, twee dagen later dan gepland zitten we toch op het vliegtuig. Niet richting het Chinese startpunt van de tweede etappe, wel naar Almaty in het zuiden van Kazachstan. Van de voor ons voorziene afstand blijft gelukkig nog bijna de helft over, af te leggen in twee dagen. Wat wellicht makkelijker gezegd of geschreven dan gedaan is, want het wegennet in Kazachstan heeft geen al te beste reputatie.

Een 'echte'

Met de nieuwe Rexton zouden we daar echter geen al te grote schrik voor moeten hebben, met zijn ladderchassis en nog echte 'veldversnellingen' is het immers een van de laatste pure terreinwagens. Met tegelijk ook alle comfort en de veiligheidsuitrusting van een moderne auto. Zo wordt ons toch beloofd. We slapen eerst nog een (korte) nacht in een tentje op de bodem van de wondermooie Charyn Canyon, waar we worden heengebracht in een wel heel antieke (maar nog steeds geproduceerde) Russische UAZ-taxi. Onze eigen Rexton-tocht begint pas morgen. Wordt dus snel vervolgd, als we tenminste af en toe eens wifi vinden.

In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Rexton

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken